Måste en häst som har början till spatt reagera på böjprov?

W

wonderful

Som rubriken, måste en häst som har början till spatt reagera på böjprov?

Sedan en fråga till er som har erfarenhet av spatt. Hästar som har spatt brukar dom bli känsligare i bakbenen? Tex vid borstning, skoning, broddning, bjöjprov osv alltså när man rör och böjer bakbenen?

Min häst har början till spatt, det syns alltså inte på vanlig röntgen utan bara på scintigrafi röntgen. Jag vet inte om han reagerar på böjprov, vi skall till veterinären igen nästa vecka. Men det är MYCKET svårt att böja honom, han gillar det inte alls, samma sak gäller vid skoning osv där man måste böja upp benet. Men frågan är, kan detta ha samband med spatten? Kan det vara så att det gör ont på honom?

Sv: Måste en häst som har början till spatt reagera på böjprov?

Även om din häst har början till pålagringar i glidlederna så
undrar jag om det verligen är detta som är hans igentliga
problem :confused: Jag har haft en spatthäst, han visade endast
hälta vid longering på böjt spår. Spatthästar måste ridas o
hållas igång, dom får ej vila. Behandlade min pålle med Tildren,
han blev helt bra.
Men jag är ingen veterinär :angel:. du får nog utreda vidare.

Be att din veterinär kollar SI-lederna, i så fall så skall han ju inte ridas alls.....

SI lederna? Vad har det för samband med spatt? (Jag vet ingenting om SI lederna)

Han är behandlad med Tildern och en massa andra saker nere i Tyskland, men inget har hjälpt. Det hela är lite av ett mysterium då ingen riktigt förstår att han kan "kännas så konstig" när jag rider, i och med att det inte ens syns på vanliga röntgen. Han rids inte nu, utan är under utredning. Man börjar ju fundera på om det kanske inte är spatten..

Senast ändrad av en moderator:

Si-leder har inget samband med spatt, du kan läsa "Si-leder" på en tråd på samma sida som denna (hästvård),
där har jag skrivit lite om olika symptom som en häst kan få om den har problem med dessa leder.
Dessutom så var min häst väldigt känslig när man borstade den över ländryggen, det skrev jag inte
där för det glömde jag bort....

Puttttttttt:laugh:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Något väldigt konstigt hände när jag skulle besikta min ponny tidigare i veckan. När det var dags för böjprov fick veterinären inte...
2
Svar
24
· Visningar
3 975
Senast: Ejakob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar