Måste det finns unghästavdelning på klubbtävling?

Alexandra_W

Trådstartare
Är det ett krav på att det ska finnas unghästavdelning/avd B även på klubbtävling? Det är en 'frihöjds' tävlingsklass, dvs man väljer själv höjd, men 'alla (seniorer) tävlar mot alla', och man placeras på resultat oberoende av höjd. Ska det finnas avd B även i sådan klass?

Rent generellt borde det väl det iom att tiden har betydelse för resultatet och avd B väl är just för att unghästarna inte ska gå mot klockan? Samtidigt är det knappast någon som hetsrider sin fyraåring för att få en placering i de sammanhangen?

Sv: Måste det finns unghästavdelning på klubbtävling?

Jag sitter på jobbet och har således inte TR med mig. Kör därför ur minnet och det säger att det ska finnas avdelning B på lokala tävlingar och uppåt. Inbjudningstävling vet jag inte och klubbtävling är jag rätt säker på inte omfattas av det.
Där är det upp till klubben att bestämma om vilka klasser som ska finnas.
Jag anser att om man har en unghäst som inte är mogen att gå mot klockan så rider man heller inte mot klockan. Annars är man för okunnig för att ha unghäst. Men det är som skrivet bara min åsikt.

Sv: Måste det finns unghästavdelning på klubbtävling?

Kanske inte aktuellt längre - men jag svarar ändå! :p

På klubbtävling får klubben själv bestämma regler ganska fritt. Tex kan de tillåta att 3-åriga hästar får starta, att 4-åriga får gå tidshoppning etc. Det är helt enkelt upp till ryttaren att använda sitt eget huvud.

Och som LadyCoverGirl skriver så får man väl hoppas att en unghästägare/ryttare har tillräckligt vett i skallen för att inte utsätta sin häst för mer än den är redo för - annars är man inte lämplig att ha unghäst.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 703
Senast: Io
·
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 495
Senast: Speedway
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka