Måste det alltid vara något fel?!

Fast det där håller jag inte riktigt med om. När jag fortfarande höll på att kolla puls i mina hästars ben regelbundet så kunde jag absolut märka skillnad när vädret var varmt. Då var pulsen lättare att upptäcka. Och det var ingen skillnad på något annat. Mina hästar går alltid i grushage och äter torrhö sedan 5 år tillbaks.

Håller med dig här också.

Min häst hade puls och varma hovar sommaren -09 åkte till klinik för fångutredning trots inga andra symptom men dom förstod inte vad det var heller då hon inte hade fång. Tog dock bort henne från gräs och då försvann puls och värme.
Feb -10 fick hon fång pga PPID, puls och värmen var varningsklockan i mitt fall fast tyvärr var det ingen som tänkte på att undersöka om hon hade några sådana sjukdomar som orsakade besvären.

Håller med dig här också.

Min häst hade puls och varma hovar sommaren -09 åkte till klinik för fångutredning trots inga andra symptom men dom förstod inte vad det var heller då hon inte hade fång. Tog dock bort henne från gräs och då försvann puls och värme.
Feb -10 fick hon fång pga PPID, puls och värmen var varningsklockan i mitt fall fast tyvärr var det ingen som tänkte på att undersöka om hon hade några sådana sjukdomar som orsakade besvären.

Men vad är det du håller med om? Pulsen är inte större för att det är varmt väder, att pulsen är lättare att känna är ju en helt annan sak och det ni skriver i övrigt är ju precis det jag skrivit, att självklart är en förstärkt puls en varningsklocka av att ngt är i olag, om det nu är gräs, sömtryck eller femtielva andra möjligheter. Det fick du ju även kvitto på när du tog bort hästen från gräset just i ditt fall eller hur?

Jag skulle prova att låta hästen vara helt utan gräs i en vecka eller två. Försvinner den förstärkta pulsen då så skulle jag utgå ifrån att hästen inte klarar ett såpass kraftigt bete som den går på nu. Det behöver ju inte utvecklas till fång genast utan kan vara en förvarning om att den är fångkänslig och att det kan bli fång om hästen får fortsätta gå på betet. Har hästen tidigare enbart gått i skogshage så har den ju förmodligen inte gått på så kraftigt bete och det kan ju vara så att den helt enkelt inte klarar av att gå på kraftigt bete utan enbart på magert bete.
Har gräset blommat över hos er? När gräset har blommat över är det inte så starkt längre och då kan vissa hästar klara av att gå även på kraftigare beten. Jag har som regel att aldrig släppa hästarna på gräs dygnet runt innan midsommar just av den orsaken. Nu är vi lite före i år men jag håller mig kring midsommar för jag tar inga risker.

Fång syns inte på hovarna genast utan först efter en skoningsperiod eller två så att inte hovslagaren hittade något säger ju inget om fångteorin i sig. Fångverkades hästen ändå eller hur gjorde ni?

Har du dessutom bara hästen på lån så tycker jag absolut inte att du ska fortsätta testa att låta den fortsätta gå på betet och se vad det utvecklar sig till för det blir ju svårt att ersätta hästägaren om hästen får fång. Då är ju risken stor att du får köpa hästen oavsett om du vill eller inte. Hästägaren kanske inte vill ha tillbaka en häst som har haft fång för då faller den ju ganska mycket i värde och den kräver ständig passning resten av sitt liv. Den kanske inte klarar att gå i skogshage ens längre utan kräver uppgrusad hage för att kunna gå ute.

Men vad är det du håller med om? Pulsen är inte större för att det är varmt väder, att pulsen är lättare att känna är ju en helt annan sak och det ni skriver i övrigt är ju precis det jag skrivit, att självklart är en förstärkt puls en varningsklocka av att ngt är i olag, om det nu är gräs, sömtryck eller femtielva andra möjligheter. Det fick du ju även kvitto på när du tog bort hästen från gräset just i ditt fall eller hur?

Vet inte varför inte bettysmatte inlägg kom med?
Men tycker som sagt att den förstärkta pulsen blir tydligare när det är riktigt varmt.
Ja jag tog ju bort min häst därför att hennes "fångsymptom" försvann men ingen visste ju den bakomliggande orsaken varför hon fick dom så det dröjde ju bara ca 6mån tills hon ändå fick fång.
Så det är ju att rekommendera att testa hästen för EMS eller PPID vid sådan a här symptom som @Fibban häst uppvisar.

Jag har som sagt ponnyn på lån än så länge, är väldigt förtjust i honom men är i valet och kvalet om jag verkligen ska behålla honom pga detta.

vad gäller puls och värme i hovar, så hade jag betraktat det som en fångkänning och tagit ponnyn från betet. Bättre safe and sorry, speciellt när det är en lånehäst.

I övrigt så hade jag valt en häst som är mer jämnbördig med nordsvensken som sällskap... små ponnyer är populära som sällskap men det blir sällan så bra när dom har helt olika behov av näringsinnehåll och styrka på betet. det är också en risk att ha munkorg, för OM hästen lyckas få av sig den så kan den äta otroligt mycket på kort tid och bli väldigt dålig.....

Värmen bidrar till vätskeförlust hos hästen ,vilket gör att blodådrarna lättare känns genom huden när vävnaden "krymper" och därför är det lättare att känna pulsen som dock brukar vara normal.

Vid tecken på på fång (eller andra hovrelaterade skador/sjukdomar) utvecklas ofta värme som känns tydligt i hovens hornvägg samt att pulsen brukar vara något förhöjd och kraftigare än normalt.

@Pegasus63 Tack för det svaret. Kände mig precis som världens sämsta hästägare, då jag flyttade min SWB till lösdrift i april. När värmen kom i maj kände jag puls i frambenen, men hon var inte direkt varm och definitivt inte varm om hovarna, ingen temp, hängighet eller onormal puls. Bara kraftigare. Samma på de andra hästarna i hagen och verkade följa utetemperaturen rätt tydligt.

Nu är min häst flyttad till rehabstall pga andra orsaker. Men det hade ju känts surt om jag orsakat nya problem, då jag satte henne på lösdrift för att hon skulle må bättre som konvalescent efter en skada i boxen i februari. Nu har hon behandlats för ledinflammationer i båda frambenen, vilket jag ju hoppas beror på följder av skadan i feb, och inte pga nåt jag direkt orsakat själv.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 209
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen