Måste det alltid vara något fel?!

Fibban

Trådstartare
Jag har bekymmer med puls i benen på en ponny.
Det började egentligen förra helgen, stark puls i frambenen, speciellt höger fram.
Vi hade på dagen varit ute och tömkört på stenig och lite bräskig mark.

Inga andra tecken på exempelvis fång!
Inte halt, inte öm, ingen ökad värme, ingen feber, inte svårt att vända, avlastar inte mer än annars, pigg och glad ponny.

In med Metacam ett par dagar och skobyte eftersom veterinären trodde det kunde bero på det. Ena framskon satt lite illa.
Ingen puls när veterinären var ute i måndags, inga tecken på fång då heller.
Böjdes fram utan anmärkning.

Hovslagaren ute i tisdags, ponnyn har fina fötter!! Inga konstigheter.
Ingen puls i tisdags heller, lite i onsdags, ingenting i torsdags, lite idag när det är fredag!

Fortfarande inga andra tecken.
Går på bete med munkorg 5-6 timmar varje dag. (Vågar det efter att veterinären avfärdat fång!)

Måste det vara något vajsing i och med pulsen i benen?
Kan det lika gärna vara värmen?
Mycket flugor dom slår efter?
Reaktion på gräset men inte fång?

Vet inte, men följer tråden. Har en bekant vars häst hade något liknande förra året, puls som kom och gick utan vettig förklaring. Tror inte de kom fram till vad det var.

Vet inte, men följer tråden. Har en bekant vars häst hade något liknande förra året, puls som kom och gick utan vettig förklaring. Tror inte de kom fram till vad det var.
Hoppas någon kan komma med svar!
Haft likadant på min nordis från och till utan att vi hittat någon förklaring.
Likadant där, böjd och hela baletten utan att han visar någonting!
Det är väl som med oss människor, vi är lite olika helt enkelt!
Men de vore intressant att höra om någon har mer erfarenhet! =)

Till TS:
Fast alltså, att de har puls betyder ju inte att de för den skull redan utvecklat fång, däremot kan det vara en varningsklocka att ngt är på G eller "varnar" om att ngt är i olag.
Hur mycket bete går de på och är ponnyn överviktig till att börja med?

Till TS:
Fast alltså, att de har puls betyder ju inte att de för den skull redan utvecklat fång, däremot kan det vara en varningsklocka att ngt är på G eller "varnar" om att ngt är i olag.
Hur mycket bete går de på och är ponnyn överviktig till att börja med?
Just nu går dom halva dagar på bete. Dom har munkorg på sig.
Han går tillsammans med en nordsvensk.
Mellan 4-7 timmar går dom. Nu har dom gått hemma sedan ca 14:00 och jag kan nu ikväll inte känna någon puls alls.

Hästar kan drabbas av mer än fång.
Har den haft fång tidigare?

Min ponny hade fång för fem och ett halvt år sedan. Hon får ibland puls i frambenen, ofta tillsammans med något aningens antydan till tjockare ben. Det verkar finnas ett samband mellan detta och bete om hon tex varit ute några timmar extra eller tappat munkorgen. Pulsen försvinner efter några timmar och sedan brukar jag minska tiden på gräs. Nu kan det klart vara som jag inbillar mig men jag tror inte det eftersom det i stort sett alltid verkar komma i samband med ngn förändring av betet. Jag tror att det har ngt med sockret i gräset att göra men det är en egen fundering.

Hästar kan drabbas av mer än fång.
Har den haft fång tidigare?

Min ponny hade fång för fem och ett halvt år sedan. Hon får ibland puls i frambenen, ofta tillsammans med något aningens antydan till tjockare ben. Det verkar finnas ett samband mellan detta och bete om hon tex varit ute några timmar extra eller tappat munkorgen. Pulsen försvinner efter några timmar och sedan brukar jag minska tiden på gräs. Nu kan det klart vara som jag inbillar mig men jag tror inte det eftersom det i stort sett alltid verkar komma i samband med ngn förändring av betet. Jag tror att det har ngt med sockret i gräset att göra men det är en egen fundering.

Klart det finns annat än fång! =) Men det var det första både veterinär och jag tänkte på med tanke på bete, storlek på häst och puls i benen.

Han har inte haft fång förr vad jag vet.
Men har inte tidigare gått på riktigt såhär kraftigt bete. Mestadels gått i skogshage.

Klart det finns annat än fång! =) Men det var det första både veterinär och jag tänkte på med tanke på bete, storlek på häst och puls i benen.

Han har inte haft fång förr vad jag vet.
Men har inte tidigare gått på riktigt såhär kraftigt bete. Mestadels gått i skogshage.

förstår inte riktigt vad du tänker utifrån detta? som sagt, puls i sig är en varningslocka utifrån det du postar om. Är din häst i överhull utöver det som jag frågade om?

förstår inte riktigt vad du tänker utifrån detta? som sagt, puls i sig är en varningslocka utifrån det du postar om. Är din häst i överhull utöver det som jag frågade om?

Nej det skulle jag inte säga att han är.
Vad är det du inte förstår?
Det jag undrar över är om puls i benen alltid är en varning? Är det alltid någonting på gång i och med puls?

Det kan inte bero på värmen? Stampat efter flugor? Måste puls i benen alltid leda till en "diagnos"?

Puls i benen får ingen häst pga värme öht.

Fast det där håller jag inte riktigt med om. När jag fortfarande höll på att kolla puls i mina hästars ben regelbundet så kunde jag absolut märka skillnad när vädret var varmt. Då var pulsen lättare att upptäcka. Och det var ingen skillnad på något annat. Mina hästar går alltid i grushage och äter torrhö sedan 5 år tillbaks.

När jag fortfarande höll på att kolla puls i mina hästars ben regelbundet så kunde jag absolut märka skillnad när vädret var varmt. Då var pulsen lättare att upptäcka. Och det var ingen skillnad på något annat. .
Jag håller med dig, tycker också att det är lättare att upptäcka pulsen om det är varmt. Den finns ju alltid där annars är det verkligen illa med hästen ;)Egentligen så är det en skillnad i puls, förstärkt eller inte som vi diskuterar.

Men om en veterinär konstaterar att hästen hade en avvikande puls så kan man nog anta att den i så fall bör bero på något annat än värmen (i ts fall).

Värme och puls beror ju alltid på något. Det behöver du inte gå längre än till dig själv för att konstatera. Du kan ju vara öm och det kan kännas värme, men du behöver inte vara halt. Däremot obekväm och känna att något är fel, även om inte omgivningen uppmärksammar det.

Samma med hästen. Ökad cirkulation och ökad puls är en indikation. Frågan är på vad.

Fast det där håller jag inte riktigt med om. När jag fortfarande höll på att kolla puls i mina hästars ben regelbundet så kunde jag absolut märka skillnad när vädret var varmt. Då var pulsen lättare att upptäcka. Och det var ingen skillnad på något annat. Mina hästar går alltid i grushage och äter torrhö sedan 5 år tillbaks.

att pulsen är lättare att upptäcka vid värme betyder ju som sagt inte att den är större i värme.

TS, visst hade hästen gått på stenigt underlag samma dag som den hade mycket starkare puls? Är de lite känsliga ör underlaget kan det räcka för att få en sådan reaktion. I så fall är det inget att oroa sig, mer än att tänka sig för ang underlaget för att undvika hovbölder.
(Jag var på tävling tidigare i våras med min häst, och det var massa vassa stenar på parkeringen. Jag har inte upplevt henne som känslig i hovarna tidigare, och vi försökte förstås undvika stenarna så gott det gick, men hon var ändå varm, svullen och hade puls i en framhov på kvällen. Jag var säker på att hon skulle få en hovböld, men det var borta dagen efter, som tur var. :-) )

TS, visst hade hästen gått på stenigt underlag samma dag som den hade mycket starkare puls? Är de lite känsliga ör underlaget kan det räcka för att få en sådan reaktion. I så fall är det inget att oroa sig, mer än att tänka sig för ang underlaget för att undvika hovbölder.
(Jag var på tävling tidigare i våras med min häst, och det var massa vassa stenar på parkeringen. Jag har inte upplevt henne som känslig i hovarna tidigare, och vi försökte förstås undvika stenarna så gott det gick, men hon var ändå varm, svullen och hade puls i en framhov på kvällen. Jag var säker på att hon skulle få en hovböld, men det var borta dagen efter, som tur var. :-) )

Tycker det är jättesvårt!!
Han har puls ibland, men vissa dagar är det ingenting.
Alla dagar går han ungefär lika länge på betet.
Veterinären var ju som sagt här förra veckan och ingenting upptäcktes.
Likadant med hovslagaren!

Inget hittas!
Känns egentligen som det bara är att vänta och se om det blir någonting utav det.
Jag misstänker att det kan vara gräset han reagerar på men det blir inte mera utav det.

Han har varken mer eller mindre puls efter motion i motsats till dagar då han vilat.
Tror vi får pröva oss fram lite!
Har aldrig hittat puls i bak, bara fram.
Han är skodd i fram, precis nyskodd. Nya skoningen har varken gjort till eller från vad det gäller pulsen.

Om du misstänker gräset så hade jag tagit bort hästen helt från det. Det är inte värt att "vänta och se" och ha en häst som åker på fång. Lång rehabilitering och kanske även en död häst... :(

Om du misstänker gräset så hade jag tagit bort hästen helt från det. Det är inte värt att "vänta och se" och ha en häst som åker på fång. Lång rehabilitering och kanske även en död häst... :(

Nä absolut! Inte värt att offra ponnyn.
Får ha dom utan gräs ett tag och se om pulsen försvinner.
Har fortfarande ponnyn på lån så jag vill inte offra att något riktigt illa händer!

Det är sååå typiskt!
Skaffat ponnyn som sällskap till min nordsvensk efter att ha haft mycket bekymmer med den tidigare hästen.
Hoppats på ett nytt bekymmersfritt hästliv!
Grattis....

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 209
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 751
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen