Måste bara fråga.

åke

Trådstartare
Jag har märkt att många med jusst Islandshästar rider utan vojlock eller shabrak. Varför?

Sv: Måste bara fråga.

Själv rider jag med vojlock för att skydda sadeln. Det är väl det främsta syftet...........

Jag har märkt att många med jusst Islandshästar rider utan vojlock eller shabrak. Varför?

Troligtvis för att de mätt ut en sadel som de tycker ska passa, själv rider jag med shabrak just för att skydda sadeln, som nedanstående oxå skriver.

Många har ju så små vojlockar under att dom nästan inte syns... Det blir ju så svettigt under om man inte har nåt mellan. Jag har alltid ett extra tjockt schabrak under, och ibland är det ju genomsvettigt!

Jag har vojlock för att skydda min sadel.
Vojlock just för att ett schabrak är för stort.

Tycker kanske att det är jobbigt att hålla på och tvätta, vad vet jag.
Eller att det går lika bra utan.

Därför att vojlock mm endast är ett skydd för sadeln, och jag föredrar att göra rent sadeln oftare då sadeln passas in utan tillbehör så är det ju så man bör rida enligt min åsikt.

Rider utan (med mina sadlar i alla fall) för att jag tycker att vojlock lätt blir knöligt eller tätt på ryggen om man inte är mkt noga när man sadlar dessutom blir det mer friktion med vojlocken (beror naturligtvis på materialet i vojlocken) och som någon annan skrev svettigt! Hade en liten häst på träning med ny sadel och ett enormt schabrak (liiiiiten häst med kort rygg och kort sadelläge) och det var himla lurigt att försöka se hur sadeln egentligen låg under "täcket".

Det är samma sak som att en del kör med däckelunderlägg och en del utan. En smaksak, och som är till för att skydda lädret.

Jag rider med en bomlös sadel så jag brukar inte ha någon voljlock, men jag brukar ha en gelé padd. Funkar jätte bra de blir som lite massage på ryggen;) Eftersom den jämna ut trycket:)

Jag har åxå bomlös sadel (Kari Flex) men har både gelépad och schabrak. Pad för att hålla sadeln på plats och schabrak för svettningen. Min sadel är ljusbrun och lädret väldigt känsligt, den skulle nog bli förstörd undertill om jag inte hade nåt. Eller i varje fall väldigt ful...Har inte hittat nån bra vojlock som passar till min sadel (har inte letat så värst heller).

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 715
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024