Massör/Kiropraktor

M

mirona

Jag ska utbilda mig till massör nästa år 2008. Men hade tänkt att kompletera det med att även utbilda mig till kiroprator. Kan hitta all info jag behöver om massör utbildningen men inget om kiropraktik utbildning. Finns det nån som vet var den utbildningen är förlagd samt all annan info jag behöver...

Tacksam för svar....:bow:

Sv: Massör/Kiropraktor

Är det ingen som vet var man kan utbilda sig till Kiropraktor för häst?????

Den f d KY-utbildningen i Katrineholm på 2 år kanske? Finns den kvar sedan staten drog in sina medel? Dyrt gissar jag.

Den f d KY-utbildningen i Katrineholm på 2 år kanske? Finns den kvar sedan staten drog in sina medel? Dyrt gissar jag.

Fast det är ju inte kiropraktor utan Equiterapueft... F ö tror jag inte det är någon större vits att FÖRST utbilda sig till massör och SEN t ex ET, lite overkill (i ET-utbildningen ingår väl massage också?)
Borde kosta ca 200k och vara 2 års heltidsutbildning (eller ändrat till 3??) om jag inte minns fel.
Kiropraktor har jag för mig att man endast kan bli för människa och därefter praktisera på häst?

Tips - om du går på t ex Axelssons eller vad sjutton den skolan nu heter där de utbildar Equiatriker, då kan man först lära sig massage och sen bygga på med andra kurser utan att det blir ett för stort projekt.

Jag hade tänkt att börja med Axelssons och då bli massör för häst men sen skulle jag även vilja kunna kiropraktik på häst och tänkte då att det kanske fanns nån speciell utbildning på det ( inte den i katrineholm då..) Har även planer på att utbilda mig till sadelutprovare när det börjar nån lämplig kurs i det.
Har många planer :angel: men vill kunna ha detta som enda yrke och det känns som om man skall lyckas måste man ha en breddare bas att stå på.

Jag hade tänkt att börja med Axelssons och då bli massör för häst men sen skulle jag även vilja kunna kiropraktik på häst och tänkte då att det kanske fanns nån speciell utbildning på det ( inte den i katrineholm då..) Har även planer på att utbilda mig till sadelutprovare när det börjar nån lämplig kurs i det.
Har många planer :angel: men vill kunna ha detta som enda yrke och det känns som om man skall lyckas måste man ha en breddare bas att stå på.

Som sagt så tror jag inte det, möjligen utomlands. De flesta kurser i Sverie är redan ganska "breda" och mao så ingår även massage (STUAB t ex som utbildar fysioterapuefter, det är ju mest massage, Equiatrikerna pluggar massage, ET-arna är jag osäker på men jag tror det ingår massage även där).

För att bli något på häst i Sverig krävs mao i princip att man pluggar för människa först. Kiropraktik, osteopati, akupunktur osv. För att få titulera sig som det vill säga, men kan man inte göra det så är det ju ändå ingen större merit.

Därav att jag istället rekommenderar någon utbildning som redan är "bred" och efter det komplettera med sadelutprovning och dylikt som inte har med behandlig att göra, för att du först och främst ska få en titel med lite högre status än massör. Utifrån det kan man ju gå massor med småkurser/föreläsningar för att vidareutbilda sig utan att behöva gå en 3-5 årig snordyr utbildning till för det... :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 409
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 658
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur