Sv: Massering
Oj vad mycket olika åsikter
Det brukar bli så när man upprepar vad man har hört ifrån andra utan att veta riktigt VARFÖR de säger si eller så. Jag ska försöka bringa lite klarhet i oredan.. Det finns ju oftast lite fler färger i livet än svart eller vitt..
Massage före eller efter arbete: Det beror på varför man masserar och vad hästen har för problem. När jag är hos kund och behandlar en häst vill jag ha kalla muskler. Jag är ute efter så mycket information som möjligt, och det får jag inte om hästen är riden mjuk och varm innan jag kommer. Då är risken att jag gör en felbedömning eller missar viktiga fakta.
Massage efter arbete kan vara OK som avslappning och mys men då handlar det inte om någon omfattande eller djup massage. Massagen ska aldrig TA energi från hästen. Det händer att jag går in i ett problemområde efter ridningen för att komma lite djupare igenom gamla spänningar men oftast inte. Det är inte farligt att massera på varma muskler men hästen blir mör och öm och uppskattar det inte alltid, och då är det ju ingen större vits. Min egen häst vill gärna ha lite eftervård efter ett jobbigt ridpass, för att slippa träningsverk. Jag jobbar då kanske 5-10 minuter, jämfört med en timme i vanliga fall.
Givetvis inte massera en svettig häst eller en häst som är trött eller har puls.
ALDRIG massera en häst som har infektion, feber, hudsjukdom eller är dräktig.
Stretching handlar om att påminna kroppens muskler hur långa de får vara. Muskeln drar ihop sig under arbete och stannar i ett lite kortare läge. Då blir rörelseomfånget mindre, hästen stelare och på sikt blir det problem. Vid streching ska muskeln vara varm, för att lättare kunna sträckas ut, så rid före.
Rida hästen efter massage: Oftast behöver hästen röra lite på sig. En häst som har muskelproblem eller muskelskador, som är öm i sin kropp eller har problem med sadeltryck eller obalanserad ryttare, kanske helst inte ska ha ryttare direkt efter massagen. En frisk häst som får massage som friskvård och i förebyggande syfte kan utan problem ridas efter behandlingen. Hur påverkad hästen blir beror lite på hur mycket spänningar man har lossat, en del hästar blir mycket pigga och andra blir mycket dåsiga. En häst som är van att få massage brukar inte bli så "tagen". Min egen häst rider jag som vanligt direkt efter massage. Jag brukar rekommendera mina kunder att lägga in ett lättare pass efter första massagen, skritta ut, jogga lite eller lättare träning på bana. Många av mina stamkunder är mycket kunniga hästägare och vid nästa besök brukar vi resonera om hur hästen brukar kännas och komma fram till vad som är bäst träningsupplägg utifrån dagsformen, tävlingsprogrammet och individen.
Som alltid så är det såhär: enkla regler är nyttiga men ska användas försiktigt om man inte har all bakgrundskunskap. När ni anlitar en professionell massör och får ett råd som gäller er häst och de problem som den har just då, är det inte säkert att detta är en lag som gäller alla hästar alltid.
Till "fjording": om din häst känns mjuk och fin att rida efter massage så är du på rätt väg, fortsätt så. Lyssna på din häst, om den tycker att det är bra, lagom hårt och lagom ofta. Det är jättebra att du lär dig känna igen hur din häst "ska" kännas i kroppen så att du märker alla skillnader och skador innan de blir problem.
mvh
Lejonelle