Sv: Massering

Ang vila efter massering så ska man komma ihåg att det oftast är rätt STOR skillnad efter när man själv 'hobbymasserat' och när en utbildad masserat.

Så att låta hästen stå för man själv hobbymasserat behövs inte, men det kan vara ide att ge den en dag i hagen (har man inte bra utetider/hagar så bör hästen promeneras) efter en utbildad har masserat, om h*n anser det behövs.

Alexandra_W skrev:
Ang vila efter massering så ska man komma ihåg att det oftast är rätt STOR skillnad efter när man själv 'hobbymasserat' och när en utbildad masserat.

Så att låta hästen stå för man själv hobbymasserat behövs inte, men det kan vara ide att ge den en dag i hagen (har man inte bra utetider/hagar så bör hästen promeneras) efter en utbildad har masserat, om h*n anser det behövs.
Nej precis men jag menade alltså efter att en massör masserat hästen. :smirk:

Alexandra_W skrev:

Jupps, precis :) !

Enligt min massör kan hästen få ont och bli trött efter ett massage pass av HENNE. Då är det bra om jag tar det lugnt och bara skrittar pållen.

Däremot säger min massör att när jag själv har masserat henne (ska göras var annan dag), så ska hon ridas efteråt för att öka blodgenomströmningen. Massören menar på att man inte får samma effekt på varma muskler. Med andra ord anser hon också att man ska massera innan ridning för att få bästa effekt. Som andra har skrivit så börjar man mjukt och värmer upp musklerna.

Mvh//LG

Senast ändrad:

Som sagt är det skillnad på massage och massage... Men även lätt massage kanske man ska undvika att överdriva. En del hästägare nöter nästan hål på sina kusar där de gissar att det finns problem. De ska ju vila till sig och läka ihop det stimulerade området oxå!

Jag pysslar med djupmassage på häst och tar faktiskt i ordentligt. Men först när hästen själv ökar trycket mot mina grepp. Har ofta tagit travare efter jobb och det har gett mycket snabba resultat då jag kommit riktigt djupt i muskulaturen och kunnat lossa på envisa spänningar. -Och de har startat några dagar efter och gått bra.

Stretchar bara varma hästar/riktigt genommasserade.
Masserar sällan innan ridning, ofta blir hästen dåsig och trött. De som fått omfattande behandling och har större problem brukar jag säga ska vila en dag och tränas lätt ett par dagar.

Har enstaka gånger masserat ordentligt precis innan start (trav) för att väcka upp och få loss muskler som inte vill släppa riktigt. Även stretchat ut det som går mellan värmning och lopp.

Många åsikter som skiljer sig helt inom det här området verkar det som!!

Jag utbildar mig till massageterapuet, genuin massage inte den klassiska...vissa av er har blivet "lärda" av era massörer att massera era hästar, men om det skulle vara så att man själv skulle kunna massera sin häst skulle man inte behövt gå någon utbildning och börja massera hästar genom att läsa böcker och titta på hur andra gör....jag personligen tycker att det är fel!

Vi utbildas för att kunna massera och vi måste veta hur muskler känns, var de har sitt urspung , var de fäster och vilken funktion de har i hästens kropp...jag tror inte att ni som masserar era hästar själva vet detta, rätta mig om jag har fel.

Jag tycker att vill man få sin häst masserad så låt en diplomerad hästmassör göra det jobbet, för som jag läst här så vet inte nån igentligen när man ska massera, hur ofta man får massera osv...det kan bli skadligt om man gör fel, det samma gäller stretching..

En massör ska kunna lossa på spänningar och problem efter bara några ggr och sen kunna återkomma för att förebygga, ca en gång i månaden för fritidshästar och en gång i veckan för sporthästar.

Ägarens uppgift mellan massagen blir att jobba hästen så att den behåller mjukheten i musklerna genom lösgörande övningar och att man skrittar av hästen ordentligt, lägger upp träningen så att musklerna hinner återhämta sig, variera sin träning och lägga upp ett schema för att bibehålla spänsten i hästen...så överlåt massagen till de som är utbildade och behåll hästen frisk genom att jobba rätt.

Oj vad mycket olika åsikter :) Det brukar bli så när man upprepar vad man har hört ifrån andra utan att veta riktigt VARFÖR de säger si eller så. Jag ska försöka bringa lite klarhet i oredan.. Det finns ju oftast lite fler färger i livet än svart eller vitt..

Massage före eller efter arbete: Det beror på varför man masserar och vad hästen har för problem. När jag är hos kund och behandlar en häst vill jag ha kalla muskler. Jag är ute efter så mycket information som möjligt, och det får jag inte om hästen är riden mjuk och varm innan jag kommer. Då är risken att jag gör en felbedömning eller missar viktiga fakta.

Massage efter arbete kan vara OK som avslappning och mys men då handlar det inte om någon omfattande eller djup massage. Massagen ska aldrig TA energi från hästen. Det händer att jag går in i ett problemområde efter ridningen för att komma lite djupare igenom gamla spänningar men oftast inte. Det är inte farligt att massera på varma muskler men hästen blir mör och öm och uppskattar det inte alltid, och då är det ju ingen större vits. Min egen häst vill gärna ha lite eftervård efter ett jobbigt ridpass, för att slippa träningsverk. Jag jobbar då kanske 5-10 minuter, jämfört med en timme i vanliga fall.

Givetvis inte massera en svettig häst eller en häst som är trött eller har puls.
ALDRIG massera en häst som har infektion, feber, hudsjukdom eller är dräktig.

Stretching handlar om att påminna kroppens muskler hur långa de får vara. Muskeln drar ihop sig under arbete och stannar i ett lite kortare läge. Då blir rörelseomfånget mindre, hästen stelare och på sikt blir det problem. Vid streching ska muskeln vara varm, för att lättare kunna sträckas ut, så rid före.

Rida hästen efter massage: Oftast behöver hästen röra lite på sig. En häst som har muskelproblem eller muskelskador, som är öm i sin kropp eller har problem med sadeltryck eller obalanserad ryttare, kanske helst inte ska ha ryttare direkt efter massagen. En frisk häst som får massage som friskvård och i förebyggande syfte kan utan problem ridas efter behandlingen. Hur påverkad hästen blir beror lite på hur mycket spänningar man har lossat, en del hästar blir mycket pigga och andra blir mycket dåsiga. En häst som är van att få massage brukar inte bli så "tagen". Min egen häst rider jag som vanligt direkt efter massage. Jag brukar rekommendera mina kunder att lägga in ett lättare pass efter första massagen, skritta ut, jogga lite eller lättare träning på bana. Många av mina stamkunder är mycket kunniga hästägare och vid nästa besök brukar vi resonera om hur hästen brukar kännas och komma fram till vad som är bäst träningsupplägg utifrån dagsformen, tävlingsprogrammet och individen.

Som alltid så är det såhär: enkla regler är nyttiga men ska användas försiktigt om man inte har all bakgrundskunskap. När ni anlitar en professionell massör och får ett råd som gäller er häst och de problem som den har just då, är det inte säkert att detta är en lag som gäller alla hästar alltid.

Till "fjording": om din häst känns mjuk och fin att rida efter massage så är du på rätt väg, fortsätt så. Lyssna på din häst, om den tycker att det är bra, lagom hårt och lagom ofta. Det är jättebra att du lär dig känna igen hur din häst "ska" kännas i kroppen så att du märker alla skillnader och skador innan de blir problem.

mvh
Lejonelle

Om den är van att masseras så går det väl, annars kan de få "biverkningar" som eftersvettningar, träningsvärk, att de fryser mm.
Efter en massage rekommenderas att amn går å tex promenerar med hästen då det hjälper att rensa ut slaggprodukter.

Jag tycker ändå inte det är en nackdel att massera fast man inte är utbildad, det är alltid bra , sedan vet inte outbildade vad muskler heter å kan inte heller tyda alla tecken eller behandla en åkomma men lite amatör massage skadar inte hästen.

När en utbildad hästmassör ska behandla hästen rekommenderas högst 2 gånger i månaden för en hobbyhäst å kanske upp till 4 gånger för en tävlingshäst, man ska alltså inte göra detta för ofta, det är inte heller bra.

sante skrev:
Jag tycker att vill man få sin häst masserad så låt en diplomerad hästmassör göra det jobbet, för som jag läst här så vet inte nån igentligen när man ska massera, hur ofta man får massera osv...det kan bli skadligt om man gör fel, det samma gäller stretching..

En massör ska kunna lossa på spänningar och problem efter bara några ggr och sen kunna återkomma för att förebygga, ca en gång i månaden för fritidshästar och en gång i veckan för sporthästar.

Ägarens uppgift mellan massagen blir att jobba hästen så att den behåller mjukheten i musklerna genom lösgörande övningar och att man skrittar av hästen ordentligt, lägger upp träningen så att musklerna hinner återhämta sig, variera sin träning och lägga upp ett schema för att bibehålla spänsten i hästen...så överlåt massagen till de som är utbildade och behåll hästen frisk genom att jobba rätt.

Öh, :confused: det är min utbildade massör som vill att jag ska massera min häst varannan dag (mellan hennes besök). Hon har instruerat mig vilka rörelser och var. Hon har även instruerat mig att strecha hästen efter ridning. Det fungerar för oss så jag tror jag följer Lejonelles råd och fortsätter så sålänge hästen svarar positivt på behandlingen.

(Missförstå mig inte nu, självklart tycker jag inte att man ska knåda på hur som helst och jag tycker absolut att man ska ta hjälp av yrkesmänniskor som vet vad de gör.)

Mvh//LG

Jaså?!
Har jag aldrig hört talas om...vi på utbildningen kommer inte att rek. det till våra kunder.
Vi kommer rek. vissa övningar ni kan göra under ridpassen och att inte fuska med att skritta av hästen m.m.
Stretcha kan man lära ut till ryttare...bara man låter en kunnig visa först.

Men visst det finns massor av böcker..men allt som står där måste göras på ett riktigt sätt..man måste ha känsla och kunna känna muskler...skulle man massera och komma åt något ben!Usch då blir det inte roligt! :o

Skulla alla kunna lära sig massera själva, skulla man inte behöva utbilda folk.

Tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Bara för att hästägarna själv lär sig lite om massage behöver det inte betyda att man skulle sluta utbilda folk till massör. Snarare tvärt om, tror jag, så skulle kanske fler utbilda sig.

Man måste få testa lite hur kusen sin reargerar på olika saker annars lär man sig ju inget nytt om sin häst. Får man dessutom hjälp av en som är utbildad då är det kanon, då kan man lära sig det på rätt sätt från början.

MVH Ann

Det är skillnad på att massera och känna igenom sin häst, om det är det du antyder till.

OM fler skulle massera sina egna hästar skulle inte vi massörer ha något att göra, då ägaren själv tycker att det fungerar,...fastän det tillslut kan behövas en "riktig" omgång!
Varför massera egna hästar så ofta, ta hellre ut en utbildad massör de få ggr och få hästen att bli bra!
Låt träningen med hästen ändras om hästen fortsätter få problem med muskler osv...

Inte på axelssons...Till Ryver.

Senast ändrad av en moderator:

Massage rätt utförd frigör slaggprodukter ur musklerna och hästen behöver därefter använda sina muskler och transportera bort detta. Så före motion och stretching efter.
Hälsning Maja

Efter lite "hobby massage" är det helt ok att rida hästen.
Även jag använder en mer djupgående massage (GSM) och jag kan ibland arbeta hästen lätt om jag endast masserat ett mindre område .Efter en mer omfattande behandling behöver kroppen röra på sig men inte ansträngas.Då är en promenad mkt bra! :rofl:

Sv: Re: Massering

Splittan skrev:
När jag lärde mig att massera av en utbildad massör så sa hon att man ALDRIG fick massera varma muskler.

För gör man det så frigör man en massa slaggprodukter som då går ut i kroppen/blodet och kan göra hästen sjuk!
Man ska heller aldrig massera en sjuk häst, och det finns vissa punkter man ska undvika att massera.

Att massera innan ett pass är bara bra, då är hästen mjuk och smidig i sina muskler och avspänd.
För att lättare komma åt musklerna så ska man se till att få hästen avspänd innan man börjar att massera den.
Sedan så masserar man lätt, inga hårda massager som man kan göra på människer, utan bara lätt.

Börjar hästen att gäspa så har du kommit åt musklen och hästen spänner av!

Vill sträcka av musklerna efet ett ridpass så ska du stretcha hästen!
Eller vänta tills att musklena har "svalnat".

vilka punkter får man inte massera på rå?

Sv: Re: Massering

SaraMara skrev:
Vad är "Magboy"?

Det är typ massagekulor som är magnetiska. Svårt att förklara. Hittade inte någon bra bild på nätet heller...
Använder det själv på min häst och man märker vissa gånger att det har bra effekt då hästen börjar gäspa och tugga. Vissa gånger verkar det inte ge effekt alls då hon inte gäspar eller reagerar på annat sätt.

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 744
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 050
Senast: TinyWiny
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka