F

fjording

Hej alla!
Jag brukar massera min häst efter ridpassen ibland..ibland menar jag med ca 1 gång i veckan.
Men igår testade jag att massera innan passet + efter..d kändes jätte bra att rida! vet inte om d va därför..men men..masseringsmedlet är väldigt starkt, kommer inte på vad det heter men man ska späda ut med vatten iaf.
ja och jag undrar om nån v er brukar massera innan passet? kan man då göra det varje gång innan man rider? lr kan d då bli skadligt istället?
kram

Har hört av utbildad massör att det kan va bra att massera innan arbete om hästen är van vid att bli masserad.. :)
Jag brukar massera min häst efter arbete.. :p

Tycker hästen att det är skönt med massage så är det nog bra :). Hästen blir ju avslappnad av massage (om man gör rätt) så det är ju bra ;)

Det är jättebra att massera hästen innan ett ridpass.
musklerna blir varma och därmed blir hästen mjuk och fin att rida. eventuella spänningar masseras bort och dessutom tycker de flesta hästar att det är super skönt.

det är även bra att massera efter ett ridpass, då minskas risken för träningsvärk, dessutom kommer man lite djupare ner i musklerna då de redan är varma och mjuka.

massera du på bara, men visar hästen att den har ont, får du sluta och kanske kalla på en utbildad massör.

När jag lärde mig att massera av en utbildad massör så sa hon att man ALDRIG fick massera varma muskler.

För gör man det så frigör man en massa slaggprodukter som då går ut i kroppen/blodet och kan göra hästen sjuk!
Man ska heller aldrig massera en sjuk häst, och det finns vissa punkter man ska undvika att massera.

Att massera innan ett pass är bara bra, då är hästen mjuk och smidig i sina muskler och avspänd.
För att lättare komma åt musklerna så ska man se till att få hästen avspänd innan man börjar att massera den.
Sedan så masserar man lätt, inga hårda massager som man kan göra på människer, utan bara lätt.

Börjar hästen att gäspa så har du kommit åt musklen och hästen spänner av!

Vill sträcka av musklerna efet ett ridpass så ska du stretcha hästen!
Eller vänta tills att musklena har "svalnat".

Att massera innan ett pass är bara bra, då är hästen mjuk och smidig i sina muskler och avspänd.
Jag menar att musklerna blir mjuka och smidiga innan man ska rida!

Vill sträcka av musklerna efet ett ridpass så ska du stretcha hästen!
Eller vänta tills att musklena har "svalnat".
Nu menar jag att man kan stretcha hästen när dens muskler är varma.
Vill man massera den så ska man vänta tills musklerna har blivit kalla!

Var tvungen att rätta mig själv, jag såg inte förr än nu hur svårt mitt inlägg var att förstå :o
Jag fattde knappt själv vad jag hde skrivit och vad jag menade...

Uppmjukning gör jag under framridning. Efter ridningen stretchar jag henne och mig också :smirk:.
Använder också "Magboy" om hon har några speciella låsningar som jag har känt under ridningen.

//Elisabeth

Uppmjukning gör jag under framridning. Efter ridningen stretchar jag henne och mig också :smirk:.
Använder också "Magboy" om hon har några speciella låsningar som jag har känt under ridningen.

//Elisabeth

//Elisabeth

//Elisabeth

Sv: Massering

min hästmassör säger att hästen gärna ska stå efter hon masserat den.. Pga att den blir trött.. måste få tid att återhämta sig.. hon rekommenderar att han vilar hela dan efter, bara går i hagen.. Däremot vet ja att de finns vissa delar på kroppen som man kan massera efter ridning..

Jag kan ha fel men... Jag har alltid fått höra att man aldrig ska massera kalla muskler,man ska alltid värma upp innan. På ett eller annat sätt. Sen det där med att aldrig massera varma muskler pga att man frigör slaggprodukter...det är liksom lite därför man masserar. För att massera BORT slaggprodukterna från musklerna. Rätta mig om jag har fel...

Brukar massera om hästen har några särskilda problem (spänd i bogen, spänd ena bak etc) men måste tillstå att jag är för bekväm att massera hela hästen innan varje ridtur.

Visst gör det skillnad!

Jag gör som massörerna gör, d v s värmer musklerna innan jag börjar knåda fullt järn.

Man kan massera innan ett ridpass för att få igång blodcirkulationen och göra hästen lite mera avslappnad + ökad spänst och kondition...men man ska vara väldigt försiktig att massera hästen efeter ett hårt ridpass det skadar mer än gör nytta för då är musklerna redan "trötta".
Man måste vänta minst 2 timmar efter ansträngning innan man påbörjar massagen, då ska man passa sig för att ta i för hårt för då kan man skada hästens uttröttade muskler.

Lillaloppan skrev:
Jag kan ha fel men... Jag har alltid fått höra att man aldrig ska massera kalla muskler,man ska alltid värma upp innan. På ett eller annat sätt. Sen det där med att aldrig massera varma muskler pga att man frigör slaggprodukter...det är liksom lite därför man masserar. För att massera BORT slaggprodukterna från musklerna. Rätta mig om jag har fel...
Man värmer upp kalla muskler genom lite försiktig massage innan man börjar ta i lite mera..man tar det lungt i början så att blodcirkulationen kommer igång ordentligt.

annsi_pluring skrev:
min hästmassör säger att hästen gärna ska stå efter hon masserat den.. Pga att den blir trött.. måste få tid att återhämta sig.. hon rekommenderar att han vilar hela dan efter, bara går i hagen.. Däremot vet ja att de finns vissa delar på kroppen som man kan massera efter ridning..
Efter massagen är det bra om man bara går och leder hästen så att den kopplar av ordentligt.
En kraftfull massage kan vara lika krävande för kroppen som ett träningspass och därför MÅSTE hästen få bara lätt motion dygnet efter massagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 744
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 050
Senast: TinyWiny
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 778
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka