Massera innan eller efter?

Chili

Trådstartare
Enligt ET ska jag massera delar av halsen/bogen och bakknäna på min häst, gärna varje dag. Men ska man göra det innan eller efter ridningen? Vilket blir bäst? Ska använda Arnika liniment, så det blir ju varmt också.

:)

Sv: Massera innan eller efter?

Massera före ridning, stretcha efter. Med linimentet vet jag inte.
Jag masserade min häst före ridning varje dag ganska länge, nu har han blivit mer avslappnad så han har inte samma behov, men jag tyckte då att han blev mer avslappnad även under ridpassen.
Om du fått lära dig att massera hela hästen ordentligt så kan du även byta ngt ridpass ibland mot det istället.

Jag masserar alltid efter ridning eftersom man faktiskt påverkar musklerna och hästarna blir lite "trötta".

Strechar gör jag alltid efter också

Glömde skriva att både min hästmassör och min ET sagt att man masserar före ridning, därför gör jag det. Inte heller kiropraktorn har sagt att man ska massera efter, utan före. Däremot har jag för mig att man inte ska massera efter men minns inte varför. Du kanske kan ringa din ET?:)

Tror det verkar smartast med massage före och strech efter. Är ju inte mkt massage, mest på halsen upp till öronen vilket borde hjälpa honom att slappna av. Kan tyvärr inte massera hela hästen... Tycker det är svårt att instinktivt känna var musklerna går på hästar. På människor är det lätt, men det är lätt att tappa bort sig på så enorma muskelgrupper som hästarna har...

Glömde skriva att både min hästmassör och min ET sagt att man masserar före ridning, därför gör jag det. Inte heller kiropraktorn har sagt att man ska massera efter, utan före. Däremot har jag för mig att man inte ska massera efter men minns inte varför. Du kanske kan ringa din ET?:)

Och min säger annorlunda :crazy:

Masserar man efter ridning så är musklerna mjuka och då hittar man alla knutor som kan finnas, så fick jag sagt till mig.

Sedan så är det så att har man en knuta så trycker man sönder den vilket ökar blodgenomströmningen..

Men det kanske beror på vilken typ av massering man gör. För när vi gått ignom hästarna här hemma så skall de inte arbetas dagen efter

min hästs massör och kiro. har sagt att ja ska massera innan ridningen och de har funkat bra för mej.

Det du egentligen gör när du "trycker sönder en knuta" är att kroppen reagerar på tryck genom att skicka ut hormonet histamin som vidgar blodkärlen,vilket i sin tur ger ökad blodcirkulation.

Jag masserar innan och stretchar efter.;)

Masserar man efter ridning så är musklerna mjuka och då hittar man alla knutor som kan finnas, så fick jag sagt till mig.

Sedan så är det så att har man en knuta så trycker man sönder den vilket ökar blodgenomströmningen..

Men det kanske beror på vilken typ av massering man gör. För när vi gått ignom hästarna här hemma så skall de inte arbetas dagen efter

Så tror jag absolut att det är! Att det beror på typ av behandling och vilken avsikt man har med den. I mitt och kanske även Chilis fall handlar det inte om så "avancerad" massage. Efter en sådan behandling som du ger ska man inte rida, det har jag också förstått.:)

Så var det där jag jobbade också. Hade hästarna några "problem" så vilade de dagen efter alt tog det lugnt några dar beroende på hur mycket massören/kiropraktorn behandlade dom

masserar också efter ETs inrådan, baknän,rygg o lite sånt.
Masserar efter ridning och stretchar efter också. :)
då är ju hästen redan varm i kroppen.

Detta handlar alltså om vardaglig,"underhållande" massage, inte ETs egna behandling.

Senast ändrad av en moderator:

Måste sedan tillägga att du även kan massera som en "cool down" efter ridpasset.Men då måste pulsen ha lagt sig och du gör mer en genomgång-lätt massage för att kanske upptäcka ställen som inte är riktigt genomvarma (spänningar).

spelar nog ingen roll, jag maserar oxå min häst på ET:s rekomendation och jag maserar jämt efter ridningen, hon sa efter lr innan ridningen. har blivit att jag gör det efter så att man hinner ut innan det blir mörkt på vintern...

Min ET har sagt att arnikan skall man använda på varm häst,då porerna är öppna,blir bättre effekt då.Och endast stretcha varm häst,men massera kan man göra med "kall" häst..

Massera före, stretcha efter har jag lärt mig. Däremot om man ska ge en "rejäl" massage dvs hela kroppen och ofta utfört utav utbildad massör så är det viktigt att hästen får vila efteråt. Bäst är väl att då massera på kvällen och låta hästen vila över natten och gärna dagen efter också. Men ska man s.k. "hobbymassera" eller ge "amatörmassage" vilket man nu väljer att kalla det så görs det bäst före ridning. Så ni har rätt allihopa fast ni menar nog på olika sätt :idea:

Mvh Jate Volim

Någon som vet om det är farligt på något sätt att l¨åta en professionell massör massera min unghäst?? (07:a)

Måste bara säga att pålle njuter märkbart av massagen :) Han gillar inte när jag tar på linimentet (känns väl obehagligt direkt när det är kallt) men han står där så lugnt och med lågt huvud :)

Han känns väldigt avslappnad också. Gav honom lite xtra massage + strech efter ridningen igår och han lunkade ut i hagen efteråt, halvsovande :p

De två kiropraktorer och massörer jag haft på min häst innan har sagt att jag ska massera och stretcha efter ridningen.

Den nya kiropraktorn har gett order på att göra det för jag rider. Jag skjuter rygg på henne, sträcker bakben och nacke innan ridning. Efter ridning tar jag fram- och bakben samt nacke och masserar ländrygg. Det har blivit en fantastisk skillnad i ridingen, hon har mycket lättare att komma upp genom ryggen och länga vänster sidan nu.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!