Massera innan eller efter?

Sv: Massera innan eller efter?

Ja, visst är det härligt! Själv så är det stor skillnad i hanteringen, han var jättekänslig med sina öron innan och ET fick knappt röra bakom öronen först.

Men igår kunde jag massera upp via halsen till öronen utan att han slängde med huvudet, hade bara öronen rakt fram och sänkte huvudet. Tänk vad spänd han måste ha varit, och vad skönt det måste kännas nu!

Jag masserar och stretchar efter ridning när kroppen är varm, masserar på "ryggfiléerna" och nacken och stretchar alla benen.

Det är helt fantastiskt. Jag trodde inte det kunnde bli sådan skillnad av att göra det innan jag red. Men min nya kiropraktor menar att så länge hästen går i hage så blir de inte för kalla för att massera och strecha. Hästarna håller ju igång kropparna hela tiden för att kunna fly. :idea:

Härligt är det när hästen helt plötsligt verkligen t-r-a-v-a-r och inte bara springer runt i 2-takt. :love:

Ja exakt, våra går i stora hagar 14 timmar om dagen så jag anser honom vara hyfsat varm i kroppen när jag kommer ut vid kl 18. :)

Dressyrade i skogen igår och han kändes toppenhärlig!

Glömde skriva att både min hästmassör och min ET sagt att man masserar före ridning, därför gör jag det. Inte heller kiropraktorn har sagt att man ska massera efter, utan före. Däremot har jag för mig att man inte ska massera efter men minns inte varför. Du kanske kan ringa din ET?:)

Har hört av flertal veterninärer, ET och instruktörer att om man skall massera så skall det ske innan ridningen, men aldrig efter, då är ju hästen oftast så trött i musklerna att det bara blir jobbigt för häste, och gör absolut ingen effekt!

Och min säger annorlunda :crazy:

Masserar man efter ridning så är musklerna mjuka och då hittar man alla knutor som kan finnas, så fick jag sagt till mig.

Sedan så är det så att har man en knuta så trycker man sönder den vilket ökar blodgenomströmningen..

Men det kanske beror på vilken typ av massering man gör. För när vi gått ignom hästarna här hemma så skall de inte arbetas dagen efter

Om man inte är utbildad bör man inte försöka trycka bort knutor på hästarna.

Om man inte är utbildad bör man inte försöka trycka bort knutor på hästarna.

1. Ger man sig på att knåda bort knutor så har man förhoppningsvis fått lite anvisningar och tips av någon som kan, för att få bästa effekt.

2. Är man inte en stor stark karl så är det totalt omöjligt att med bara händerna ta sönder en häst genom att trycka eller massera.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!