Massera häst ryggen

D

Deha

Hejsan, Jag har fått order ifrån min veterinär att jag ska massera min häst rygg cirka 20minuter varje dag, gärna längre och detta med linnement.

Jag har aldrig tidigare masserat min häst och behöver nu instruktioner, filmer, text eller bok som kan instruera mig hur jag ska göra! Så berätta nu hur ni brukar göra och vad jag kan göra. Eller det absolut viktigaste som jag bör veta om. Till exempel grunden och vad jag absolut INTE ska göra.
Tacksam för svar!

Sv: Massera häst ryggen

Min (eller ja, hästens) massör visade mig lite som jag kunde göra själv.

Just över ryggen så instruerade hon mig att knyta händerna och sedan dra med knogarna från ryggraden och ut åt sidan. Förstår du hur jag menar? :p

Hon sade också till mig att undvika partiet över njurarna, så det är väl vad du bör tänka på om du nu väljer att använda dig av mitt tips :D

Okej jag tror jag fattar rätt :)
Men bra att du påpekade det med njurarna! Det visste jag nämligen inte :)

Okej jag tror jag fattar rätt :)
Men bra att du påpekade det med njurarna! Det visste jag nämligen inte :)

Du kan däremot lägga händerna mjukt över området och värma för hands, bara inget knådande, ir eller liniment dära :)

Sedan kan du med all fördel använda handloven till att massera, då får du mer styrka i handen och det blir ändå behagligt för hästen så att säga,
ryggen och rumpan är väl de enklaste ställena att massera hästen utan någon speciell kunskap, det är liksom svårt att göra fel om man inte tar i för allt man är värd:p

Sen kan du tänka på att inte använda för mycket liniment, ta bara en klick och smeta ut det i händerna

lycka till

bra fråga, jag vet eg. inte men skulle gissa på att man kan påverka njurar negativt/störa funktionen om det blir för mycket tryck och "störning" över dem..
Vet bara att de flesta massörer råder en att låta bli just njurpartiet, och i de massage-böcker jag läst så står det också att man kan värma men inte bör massera, varför kan jag dock inte minnas att det stått något om..

Tack än en gång :) Jag kan gladeligen berätta att hennes rygg har blivit bättre! Hon är inte längre lika öm :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 965
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka