Jag ser en ganska enkel lösning på problemet. Se till att 'alternativarna' och veterinärerna knyta ihop och får ett samarbete. (Det finns i vissa fall redan nu dock). Dvs knyt 'alternativare' till djurklinikerna, och se till att veterinärer på fältet samarbetar. Då kan man remittera åt båda hållen, och är man t ex in på klinik kan man slå två flugor i en smäll och få en 'helhetsgenomgång' av hästen.
Det finns soms agt redan men tyvärr inte så utbrett.
och så AUKTORISERA alla alternativare. Oavsett vad de kallar sig och vad de sysslar med så se till att få till en auktorisation. Problemet nu är ju att man utan utbildning eller med en helgkurs kan starta eget och kallas sig det enda eller det andra och utföra diverse behandlingar. Och då drar de oseriösa/okunniga ner de bra i träsket av dåligt rykte, skepsis från veterinärerna etc.
Sen, det finns veterinärer som är BRA på hästryggar, bättre än många alternativare. Sen finns det veterinärer som inte vet hur en hästrygg ser ut i princip heller. Men likväl som man väljer alternativare så måste man ju välja veterinär, och försöka komma ifrån det här med att veterinärer är allroundexperter som är superduktiga på ALLT. En kan ju vara suverän på låga hältor, en annan på sjukdomar, en tredje på rygg etc. Dvs djurägaren får ANSTRÄNGA sig lite.
Men det finns massor att göra för att förbättra för ALLA inblandade, och ett ökat utbyte & samarbete 'alternativare' och veterinärer emellan tjänar ju ALLA på.
Och som sagt, tyvärr finns det MASSOR därute som diagnosticerar själv. Ibland blir det bra, ibland blir det en katastrof (som i ett inlägg som finns här på buke, där en häst gått i ett ÅR med ryggont och släpande bakben och massör varit ute flera ggr utan förbättring men massören INTE remitterat till veterinär).
Och så få bukt med det här skenande påfundet att vad hästen än har för symptom ringa halva sveriges alternativare innan man tar den till vet.
Jag har sån 'lyx' att jag har en superb equiatriker, en 'alternativvet', dvs vet med stor kunskap och utbildning på muskler etc, och så en utmärkt klinikveterinär som kanske inte har muskler som sin starka sida (mer än vad veterinärer i allmänhet kan om muskler) men som ju r excellent på t ex leder etc, och som ju har tillgång till all utrustningen kliniken har.
Sen är det bara atta studera symptom, klura en stund och välja vem man ska ringa =) Trygg i förvissningen att alla är seriösa och ger sig inte på sånt som ligger över deras förmåga. Så ibland ringer jag equiatrikern först, ibland alternativvet och ibland klinikvet. *bortskämd *s*
Dock så kan ju det intressanta fenomenet uppstå när man har tre olika teorier
Jag har sluppit det, däremot är det lite olika teorier om vad som är hönan och vad som är ägget ang vissa grejer, men det spelar ingen större roll för de kan behandla varsin del alla tre (jag talar ju om alla behandlingar för alla inblandade och ser till att de inte motverkar varandra eller nåt) så blir det jättebra i slutändan =)