Massavel på blandraser/oreggade hundar

Sv: Massavel på blandraser/oreggade hundar

ramonarundsda skrev:
finns det ALLTID nagon som ar oserios. Det finns lurendrejeriare overallt i alla kategorier. Vi maste se till att samhallet blir battre, manniskor uppfostrar sina barn till att arlighet varar langst och att det ar fel att ljuga. !!

Håller med dig i detta till fullo...

ramonarundsda skrev:
JO!! Du ifragasatte alla som har olika hundraser, tikar och hanar, springandes omkring omvartannat. Och det ar jag det!! Precis som Gnist!! Dock ar bade Gnist och jag inte alls nagra hemska manniskor som gor illa vara hundar eller pa nagot vis ar oseriosa. !!

Jag skrev inte att ALLA som har många olika raser är oseriösa- UTAN ATT MAN KANSKE SKA VARA LITE MERA UPPMÄRKSAM I SÅDANA FALL,om allt annat ser och verkar bra ut-så är ju allt OK.

ramonarundsda skrev:
Det handlar om att man far valja sina krig och att man fa se det hela med ett ratt perspektiv.

Du har ditt sätt, vilket jag inte till fullo håller med om alltid,men jag respekterar ditt sätt.- Jag har mitt sätt, vilket jag hade hoppats att du kunde respektera också,utan att för den skull stödja det hela.
Jag har kämpat för olika rättigheter i "hela mitt liv"-och fått igenom väldigt mycket "på mitt sätt". Så för mig fungerar det-även om jag blir obekväm i en del lägen;)

ramonarundsda skrev:
Jag forstar inte hur du tanker?? Ska de fa stamtavlor menar du? Ska vi fortsatta att bedriva aveln pa dem?
Som det ar idag kan du regga vilken hund som helst hos Jordbruksverket, och det get visst skydd for hunden.

Jag tänker lite så här: Renrasigahundar/registrerade i SKK- Har stor kontroll på sig att det bedrivs en ETISK djuravel ang arvbara sjukdomar, felaktigheter för rasens standar mm, men som även reglerar antalet kullar / tik/livstid- dvs att man inte parar på varje löp år in och år ut!:mad: Tänk dig själv att vara gravid hela tiden och samtidigt amma dom yngsta... Har du större verksamhet, då bedriver du en kennelverksamhet och får besök av en kennelkonculent med jämna mellanrum.

Blandraser/renrasiga utan reg i SKK - Är visserligen olagligt att ej ha dessa registrerade, men oj,vad det förekommer:( ... Även OM de nu är reggade i "hundregistret" så finns det ingen kontroll därifrån hur avel bedrivs med dessa djur.
Djurskyddet är inte tillsynsmyndighet för att kolla registreringar,utan detta faller på länsstyrelsen, därför har djurskyddet ingen större verkan i just det fallet:crazy: .
det finns inga regler för olika sjukdomar i denna aveln, fritt fram att avla på ORE,dåliga höftleder,njursjukdomar-you name it:mad:
Inga besök av kennelkonculenter eller liknande.

Enda sättet att ha lite koll på dessa oseriösa(för det håller du väl ändå med om?) uppfödare är att de lokala djurskydden håller koll på alla kända annonssajter/tidningar/text-tv- för att se hur ofta det säljs valpar från dessa för dom redan kända valpfabriker... detta förekommer också redan i en relativt stor utsträckning:banana:

Alla har vi ett stort ansvar för att djur (och människor) lever bra liv. Detta ansvar kan vi bla använda genom att noga kontrollera att just de djur vi köper har kommit från en trygg,djurvänlig miljlö!

Jag vet att många(även jag:o ) köpt djur för att "rädda" dom ur misär- men tyvärr så sponsrar man ju fortsatt verksamhet på det viset- pengar som kan göra att de fortsätter med sin oseriösa verksamhet:cry: . Om alla istället väljer att bojkotta den personen så blir det ju inte ekonomiskt hållbart för henne/honom att fortsätta mångla ut valpar...

Så tänker jag, men det är mina funderingar, du har dina...
jag står upp för mina, med rak rygg- och du för dina.

Bara för att man inte är eniga om HUR man skall komma till målet(en etiskt och moraliskt bra djuruppfödning) så betyder inte det att man inte står på samma sida. Vägarna till målet är många, men dock leder de till målet ändå.

ancan skrev:
en gång i tiden var vi många som var naiva och trodde som du...nu vet vi något annat...

men skam den som ger sig!

Naiv hur? Metoderna för att lösa sådana situationer finns, men jag tror det hänger mer på inblandade parters vilja att lösa den. Det är väl bara för inspektörerna att åka dit och se till att hundarna blir ID-märkta, dra blod från varenda vuxen hund på gården och skicka proverna till Genlab Niini, de tar runt 1000-lappen för föräldraskapstester. Bunta sedan ihop fakturorna och skicka till hundägarna.

ancan skrev:
det finns inga regler för olika sjukdomar i denna aveln, fritt fram att avla på ORE,dåliga höftleder,njursjukdomar-you name it:mad:
Inga besök av kennelkonculenter eller liknande.

Djurskyddslagen med alla dess föreskrifter och gäller även för dessa och senast jag kollade fanns en paragraf som sade att man inte får avla på djur som bär på för avkomman skadliga defekter/sjukdomar eller på djur som nedärver flera avkommor med skadliga sjukdomar/defekter.

Största problemet är väl att ingen ids dra sådana fall till rätten oavsett om de inblandade hundarna är registrerade, oreggade, renrasiga eller blandraser.

bara för att min valp ha det bra , behöver det ju inte betyda att resten far illa..... det beror ju på vad dom hamna ....
och blandningen passa kanon till mig och min sambo.....

det finns många bra uppfödare på blandraser med ....
men även dåliga ..... som bara e ute efter pengar.....

ancan skrev:
Jag är så trött på att ingen myndighet tar ansvar för den alltmer ökande massaveln av blandisar!

Dessa människor blandar raser hursomhelst!

De tar kullar på varje löp:cry:

De avmaskar inte-men påstår givetvis att de gör det

Valparna lever instängda i bajs och kiss,kanske till slut i en skitig hästbox utan mänsklig kontakt
...

Ofta bor dessa människor i mer eller mindre missär kom ihåg att första intrycket är det man ska lita på. Om gården är smutsig,rörig så är förmodligen uppfödaren ifråga likadan. OM det finns flera hundar av olika raser - hanar och tikar om vartannat-så är det stor risk att du kommit till en "valpfabrik"...STÖRST VARNING!!! OM DE EJ TILLÅTER ATT DU GÅR IN I HUSET...De vill säkert dölja någonting- be om att få låna toaletten...:devil:
OM du har ngn i din omgivning som tar kull på kull endast i ekonomiskt syfte,lånar ut sin hanhund (mot bra betalning givetvis) om du vet om sådan här verksamhet så Pm:a mig omgående för nu är jag förbannad och tänker skriva ihop en skrivelse till djurskyddsmyndigheten!Tillsammans kan vi få stopp på detta!!!

Alltså det är nog inte blandrasavlarna i sej som skall bort det är väl de som inte kan behandla hundarna så som de bör bli behandlade.
Sen tycker jag att du generaliserar lite väl mkt. Bara för att gården är rörig så behöver inte det betyda att människorna som bor där är röriga. Det kan vara en kombination av många saker. Inte heller spelar det någon roll om de har många hundar av olika raser. Jag trodde inte att man var tvungen att ha hund av samma ras för att räknas som seriös..
Alla blandras eller renras uppfödare slarvar inte/ är nogranna med registrering, avmaskning och vaccinering. Min mamma och syster har en labrador som inte är registrerad i Labradorföreingen (eller vad den kallas) men är chippad och var vaccinerad och avmaskad när vi köpte honom. Jag har själv en blandras som var reggad (chippad), avmaskad och vaccinerad (och så klart veterinärbesiktigad) när jag fick hem honom. Så dra inte all över en kam.

Däremot kan jag hålla med om att om man åker och tittar på valpar så skall man anmäla istället för att köpa hundvalpen om hunden lever i en misär. Hur söt valpen än må vara...

ancan skrev:
[Tänk dig själv att vara gravid hela tiden och samtidigt amma dom yngsta...
Ar det inte det vi gor med hastarna? Mina avelsston ar i alla fall draktiga mestadelen av sina liv och de har fol vid sidan i 6-7 manader som diar. Jag kanner ocksa flertalet kvinnor som fatt flera barn pa raken...jag har en gammal klasskompis som precis fatt sitt 4:e barn pa 6 ar.

Enda sättet att ha lite koll på dessa oseriösa(för det håller du väl ändå med om?) uppfödare är att de lokala djurskydden håller koll på alla kända annonssajter/tidningar/text-tv- för att se hur ofta det säljs valpar från dessa för dom redan kända valpfabriker... detta förekommer också redan i en relativt stor utsträckning:banana:
Men tank om de annonserar ut andras valpar? Eller att de har som affarside att ta emot tikar som ska valpa och sedan salja valparna, och for det ta de en viss procent ur intakterna? Det ar jattevanligt inom hastvarlden, sa varfor ska det inte kunna handa i hund-varlden?

Bara för att man inte är eniga om HUR man skall komma till målet(en etiskt och moraliskt bra djuruppfödning) så betyder inte det att man inte står på samma sida. Vägarna till målet är många, men dock leder de till målet ändå.
Det stammer. Och jag ar inte alls emot dej eller klagar pa det du sager. Jag vill bara att du oppnar ogonen for att saker och ting kanske inte alls ar som du tror att de ar.
Numera finns det storre hundhandlare som fungerar ungefar som en hasthandlare gor. Letar man efter nagonting speciellt sa ringer man till handlaren och de skaffar fram en sadan hund du letar efter. Det gor att du slipper jobbet att aka runt till alla kennlar, sta pa vantelista mm. Oftast far man lika mycket information fran handlaren som man far fran uppfodaren. Saken ar den att handlaren har fler kontakter och darfor kan fa tag pa en valp/avelstik/avelshane/redan utbildad hund etc etc.
Varlden fungerar inte sa att det finns en uppfodare och man koper en valp av den. Numera saljer manga uppfodare hela kullen till en handlare, da de inte vill ta allt jobb med kunder och sant. Enklare och samma pengar att salja till en handlare som ar serios och som man litar pa. Valparna har alla papper(stamtavla inkl), ar vet bes, chippade, vaccinerade, avmaskade, allting enligt konstens alla regler.

Om du läser igenom alla mina inlägg så får du svar på alla de frågor /påståenden du skriver :-)
Orkar inte ta dom en gång till

ramonarunds skrev:
Ar det inte det vi gor med hastarna? Mina avelsston ar i alla fall draktiga mestadelen av sina liv och de har fol vid sidan i 6-7 manader som diar. Jag kanner ocksa flertalet kvinnor som fatt flera barn pa raken...jag har en gammal klasskompis som precis fatt sitt 4:e barn pa 6 ar. .

Jag vet inte om jag "tänker" fel... inte enligt djurskyddsmyndigheten/SKK iallfall:smirk:
En häst går dräktig i 11 mån-får ett föl- en hund går 63 dygn-får mellan 5-15 valpar/kull...

HÄST= 1 avkomma /år.
HUND= i "skräckexempel" 40 avkommor/år...

undrar vilket som är jobbigast för modern...:angel:

ramonarunds skrev:
Det stammer. Och jag ar inte alls emot dej eller klagar pa det du sager. Jag vill bara att du oppnar ogonen for att saker och ting kanske inte alls ar som du tror att de ar.

Då vet jag inte hur jag ska tolka dina inlägg. Tydligen har vi helt olika åsikter i de flesta frågor... roligt med ngn som vill/vågar debatera:bow:
och vet du vad...min mening med inlägget var också att öppna ögonen på medmänniskor om "saker som inte alls är som jag tror...NEJ FÖR JAG VET ATT DET FÖREKOMMER"!
I alldeles för stor omfattning...:cry:

ancan skrev:
HÄST= 1 avkomma /år.
HUND= i "skräckexempel" 40 avkommor/år...

undrar vilket som är jobbigast för modern...:angel:
:

I realiteten får en hund mellan 10-15 valpar om den blir parad och valpar 2 gånger.

Det normala antalet valpar (snittet) ligger i de flesta raser på 5-8 stycken om än vissa tikar kan få fler ibland.

Det är INTE vanligt med 15 valpar i en kull och det är absolut inte vanligt med 20 valpar/kull som det är räknat på i ditt skräckexempel..

Vad hade du i matte? 3 kullar x15 valpar=45 valpar...

Tex dalmatiner får ofta kullar mellan 10-15 valpar... tre sådana kullar/år är snabbt räknat...45 valpar...

Ett extremfall visst men det finns en möjlighet

Varför reta upp sig på en sådan summa? Även 30 valpar är för mkt/tik /år... tycker du inte det?

Jag tycker det är så synd att du fortfarande väljer att blunda för sakfrågan, och fortsätter föra "privata små påhopp" ...DU är fortfarande välkommen att PM.A mig,så kan jag ringa upp/du ringa upp- så vi får talas vid IRL... tycker liksom inte att vi kommer vidare här...

Har förresten just haft ett långt samatl med en tjej på smådjursenheten, och vet du vad...denna fråga är en av dom som dom jobbar väldigt mkt med för tillfället! Och problemet som enligt dig,knappast fanns... konstigt!

Senast ändrad:

Det NORMALA för hundar över lag är INTE 15 valpar/kull. Inte heller att tikar löper tre gånger per år..:smirk:

Jag tycker det är rent ut sagt fördjävligt med de som parar på varje löp, men för den skull ska man inte överdriva. Det gör bara att det ser ut som att man inte vet vad man pratar om....

SÅ sant så sant!

Precis som Gnist säger; Vilken hund löper 3 gånger per år?

Som sagt: För att verka seriös måste man vara saklig och hålla sig till riktiga fakta!

Annars bra att du tar upp frågan..

Lite mer saklighet skulle inte skada!
Alla är vi medvetna om problemen med oseriös avel men vi var många som reagerade på den starka koppling du gjorde mellan blandras o dålig hundhållning. Har själv mkt svårt att tänka mig att DSM skulle skilja mellan blandras o renras i sin bedömning. Dessutom finns det ett antal raser där man genom att överhuvudtagen avla på dessa konsekvent bryter mot djurskyddslagen, ett problem som DSM snart kommer att bli tvungna att ta tag i om inte SKK gör ngt radikalt.
PL

peter_lundin skrev:
Lite mer saklighet skulle inte skada!
Alla är vi medvetna om problemen med oseriös avel men vi var många som reagerade på den starka koppling du gjorde mellan blandras o dålig hundhållning.

Jag har förstått att ja borde ha formulerat mig tydligare från början, självklart menade jag ALL OSERIÖS AVEL OAVSETT RAS/RASER. Detta har jag sedan gång på gång försökt förklara, men vissa individer är bara ute för att missförstå/indirekt vända en tråd åt ett annat håll.
Men du håller säkert med om att det är just "blandraserna" som är överrepresenterade i just sådana här fall.

peter_lundin skrev:
Har själv mkt svårt att tänka mig att DSM skulle skilja mellan blandras o renras i sin bedömning. Dessutom finns det ett antal raser där man genom att överhuvudtagen avla på dessa konsekvent bryter mot djurskyddslagen, ett problem som DSM snart kommer att bli tvungna att ta tag i om inte SKK gör ngt radikalt.
PL

Självklart gör inte djurskyddsmyndigheten ngn skillnad på renras/blandras:crazy: .Skillnaden ligger i att SKK/kennelkonculenter ligger som en slags kontrollerande underorganisation...ngt som faktiskt saknas för blandras/oreggade/reggade utanför SKK...

TACK FÖR ATT DU ÄR SANSAD OCH SKRIVER INLÄGG PÅ EN SAMTALSVÄNLIG NIVÅ.

Gnist skrev:
Det NORMALA för hundar över lag är INTE 15 valpar/kull. Inte heller att tikar löper tre gånger per år..:smirk:....
upprepar: SPECIALY FOR YOU
Tex dalmatiner får ofta kullar mellan 10-15 valpar... tre sådana kullar/år är snabbt räknat...45 valpar...

Ett extremfall visst men det finns en möjlighet

Gnist skrev:
Jag tycker det är rent ut sagt fördjävligt med de som parar på varje löp, men för den skull ska man inte överdriva. Det gör bara att det ser ut som att man inte vet vad man pratar om....

JAG ÖNSKAR ATT JAG KUNDE GE DIG RÄTT , men tyvärr är det så det fungerar hos vissa mindre noggranna personer. Tyvärr överdriver jag inte:cry:
och vet du vad...min mening med inlägget var också att öppna ögonen på medmänniskor om "saker som inte alls är som jag tror...NEJ FÖR JAG VET ATT DET FÖREKOMMER"!I alldeles för stor omfattning...

DU är fortfarande välkommen att PM.A mig,så kan jag ringa upp/du ringa upp- så vi får talas vid IRL... tycker liksom inte att vi kommer vidare här...

Sakfrågan i sig är bra och det är bra att problemet blir belyst, men med överdrifter vinner man ingenting...

Fine att vissa enstaka tikar av något fåtal raser undantagsvis kan få upp till 15 valpar/kull, men jag tycker att det är fel att ge sken av att det är normalt och vanligt förekommande..Lika så är det inte speciellt vanligt förekommande med tikar som löper tre gånger per år heller.
Det är där, i de påståendena som jag menar att du överdriver.

Jag är mycket medveten om att det finns individer som parar sina hundar vid varje löp och jag tycker som sagt att det är fördjävligt..

Sedan så är jag inte speciellt annonym, så vill du ringa, så varsågod :cool:

Jag har ingen som helst aning vem du är, vill du fortsätta vara anonym,så varsegod...Jag har inget behov att prata med dig,tycker bara att det är synd att föra en "personlig" debatt på ett forum till för alla, det gynnar ingen.

Det är din åsikt att jag överdriver, jag kan acceptera att du tycker så, och jag tar för givet att du då accepterar mina åsikter tillbaka.

Ja håller helt med G i den frågan. Jag är helt övertygad om att det inte går att få fram ett enda dokumenterat fall där en tik fött ens inärheten av 45 valpar per år.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka