Massavel på blandraser/oreggade hundar

Sv: Massavel på blandraser/oreggade hundar

Gnist skrev:
Har du sett dessa missförhållande med egna ögon :confused:
Om du vet av någon "uppfödare" som föder upp hundar under ovan angivna premisser, så varför har du inte anmält dem??

tyvärr måste jag svara Ja på din fråga...:cry: och givetvis har dessa familjer anmälningar "i massor"-men de är så svåra att komma åt¨-bla pga att de inte annonserar valpar med rätt raser,döper om mammorna mm. detta gör det hela mkt svårt för inspektörerna.:mad:

har även varit i kontakt med djurskyddsföreningar,SKK, djurskyddsmyndigheten,kennelkonculenter mm för att debatera frågan, och inte för nåpgon av dessa var det en nyhet att det finns flera sådana här "fabriker"- jag fick tom telenummer och adresser till några av dom...

Gnist skrev:
Om du inte själv sett att de flesta blandrasuppfödare har det som du beskriver enligt ovan, så tycker jag att det verkar som att du drar alla över en och samma lortiga kam.?

Ännu en gång säger jag .ABSOLUT INTE-jag vill bara påskina ATT SÅDAN VERKSAMHET VERKLIGEN FÖREKOMMER- och göra folk uppmärksamma på detta. Och jag kan inte förstå hur seriösa hunduppfödare kan ta illa vid sig av det jag skrivit- Har man ingenting att skämmas över så anser jag inte att man behöver gå i försvarsposition... ingen särskilt nämd.

Jag är inte orolig för att folk som hållt på hundar länge, och som verkligen är seriösa i sitt hundägande köper hund av dessa männsikor...utan alla andra...:cry:

Följdfrågan blir från mig: Har du personligen sett dessa missförhållanden hos många uppfödare? Om inte: varifrån kommer uppgifterna?[/QUOTE]

se ovan...

Jag tar vare sig åt mig eller illa vid mig ;)
Är lite undrande angående hur hade du tänkt dig att de ska få stopp på det hela?
Kan de alltså inte se vid besök att:
*missbildade valpar skall får ligga och självdö
*dessa valpar vid försäljning är fulla av mask, försvagade pga av billigt foder (ej ens valpfoder)
:confused:

Sedan måste jag bara få säga att Jag personligen ger aldrig mina valpar valpfoder och alla mina valpar har varit full friska, vid bra hull och hälsa både som valpar, unghundar, vuxna hundar och som gamla hundar, så just den delen av det hela anser jag inte vara någon direkt misskötsel att jaga upp sig över.

Enligt ditt första inlägg i tråden, så skriver du rätt så allmänt om blandrasuppfödare att de oftast är si och så och lever i misär..Det anser jag är att dra alla dessa över en och samma lortiga kam.

Jag är (som du bör veta) inte alls förtjust i blandrasaveln, men att mer eller mindre svartmåla alla dessa uppfödare med påståenden som att de ofta är djurplågare, bor i misär och har någonting att dölja, tycker jag inte är rätt väg att gå för att få stopp på blandrasaveln :cool:

Enligt din skrivelse
OM det finns flera hundar av olika raser - hanar och tikar om vartannat-så är det stor risk att du kommit till en "valpfabrik"...
så skulle det vara intressant att veta vad du skulle tro om mig vid ett besök här hemma..Jag har:
*1 Border Colliehane
*1 Border Collietik
*1 Jämthundshane
*1 Jämthundstik
*1 Finsk Spetshane
*3 Australiska Terriertikar
*3 Australiska Terrierhanar

Dessa hundar går för det mesta tillsammans lösa både inne och ute. De kan även vara ute i hundgårdarna..

Klassas jag då som en valpfabrik enligt ditt sätt att se på saken?

Jag är så trött på den här diskussionen så det finns inte på vykort ens! Ja, det är jättetråkigt att vissa producerar blandraser utan att tänka på konsekvenserna, men det är precis lika tråkigt med renrasig avel där uppfödaren inte bryr sig om defekter, lynnesfel m.m. Så varför måste folk hacka på blandraser i tid och otid?

Jag har haft både renrasig och blandras. Båda hundarna är/var ljuvliga individer, lättlärda, trevliga, kärvänliga. Båda är/var registrerade, märkta med chip eller tatuering, vaccinerade, avmaskade och försäkrade. Varför skulle jag behandla min blandras sämre än min renrasiga vovve, och varför skulle jag skita i att avmaska och vaccinera min blandras bara för att hon är en blandras? Dummaste jag hört på länge.

Renrasiga vovvens ras kostar idag 10.000:- och då får man acceptera att hunden kan komma att dö av hjärtfel, eftersom rasen tyvärr har många sjuka individer i avel. (Är inte det lika oansvarigt som uppfödare, att medvetet avla på hundar med sjukdom?)

Blandrasen jag köpte var INTE dyr, kostade inte ens en fjärdedel av den renrasiga. Jag skulle aldrig betala samma pris för en blandras som för en renrasig hund, oavsett hur söt den är.

Uppfödaren av min blandras hade tankar bakom aveln, och hon gjorde det inte för vinnings skull. Hade en mycket fint städad tomt och de tre valpar som var kvar när jag kom förbi var både väluppfostrade och välfödda. Hon var också mycket noga med att ge valparna ordentligt med vitaminer och att avmaska dem regelbundet. För att vara helt ärlig så kändes det trevligare hos henne, än hos kenneln som födde upp min renrasiga hund...

Varför skulle man acceptera att hunden ska dö i hjärtfel? :confused: Har man valt ras, kontrollerat uppfödaren, vad tidigare kullar gett och föräldradjuren så vet man förhoppningsvis om det kan finnas rasrelaterade defekter och vilka linjer man ska undvika. Skillnaden är att med en blandis vet man aldrig vad man får då det inte finns någon historik! Även om "uppfödaren" påstår att föräldradjuren är fiska (= aldrig varit sjuka :angel: ), så vet man inget om tidigare generationer. :crazy:

Visst, det finns de som har ett syfte med sina korsningar som tidigare sagts, men de som annonserar ut sina hundar på text-TV och Blocket mm brukar ha som enda syfte att håva in lite snabba pengar. :devil:

Ni får rätta mig om jag har fel, men en veterinär har upplyst mig om att för att en hund ska få en genetisk defekt så krävs det att den har två såna anlag, från både mamman och pappan. (Därför är det vanligare inom vissa raser än andra.) Men att en blandras skulle drabbas av dessa fel är ganska osannolikt, eftersom den då måste vara korsad med två raser som har samma genetiska defekt.

Inom vissa raser finns ingen garanti längre för att en individ är helt frisk. Rasen som min förra hund var av är en sådan ras, där många fortsätter avla på samma hundar trots att avkommorna drabbats av hjärtfel. För mig är inte det seriös avel, ska man få bort problemet med hjärtfel så måste man ju plocka bort de individer som nedärver sjukdomen ur aveln.

Det behöver inte alltid finnas 2 anlag för en ärftlig deffekt. Ibland räcker det med ett, så påståenden som att blandraser är då mycket friskare än renraser håller inte. Även om blandrasuppfödare och ägare gärna vill hävda det :cool:

Så om du köper en blandis efter en exvis schäfer med dåliga höfter som är parad med exvis en labbe med dåliga höfter, tror du då att valpen föds HD-fri? :confused:

När man köper en rasren hund har du alltid möjligheten att kolla upp tidigare generationer, om det då föreligger AD/HD-problem, hjärtfel, eksem mm, köper man en sån valp? :eek:

Men jag skrev ju att ni fick rätta mig om jag har fel, jag har inte hittat på det där med 2 anlag själv, det är en veterinär som har sagt det!

Och jag är i alla fall inte så dum att jag inte kollar upp föräldrarna innan köp. Jag är väl ändå inte så dum att jag tror att två dåliga hundar får bra avkommor, nu får ni ge er! Besides, jag avlar inte på blandraser, om ni fått det om bakplåten.

Min renrasiga hund var kollad 6 generationer bakåt utan hjärtfel, men hon dog likförbannat av hjärtfel. Bara för att en hund har en genetisk defekt betyder inte att den kommer lida av det själv. Men den kommer nedärva anlaget till sina avkommor, som i sin tur kan komma att lida av defekten.

Nejdå, vi tror inte att du avlar på blandisar utan det var just att man inte kan veta med blandisavel eftersom man inte kan kolla bakåt i stammen. Tråkigt med din hund som dog, men jag förstår ändå inte varför man ska förvänta sig att den ska dö av hjärtfel? Du hade ju kollat upp den i sex generationer, vet du om ngn fler fick hjärtproblem i kullen? Hjärtfel är tyvärr något som kan uppstå oavsett ras eller art, många människor föds med hjärtfel utan att föräldrarna har det.

Gnist skrev:
Jag tar vare sig åt mig eller illa vid mig ;)
Är lite undrande angående hur hade du tänkt dig att de ska få stopp på det hela?
Kan de alltså inte se vid besök att:
*missbildade valpar skall får ligga och självdö
*dessa valpar vid försäljning är fulla av mask, försvagade pga av billigt foder (ej ens valpfoder)
:confused: ?

genom att få folk uppmärksamma på att man har valmöjligheter-det finns så många bra uppfödare,även av blandraser. Att få stopp på det hela är väl omöjligt, men man kan alltid göra marknaden mindre för dom.

jag tror att du också inser hur mkt det fuskas,göms undan ibland vissa...mm när miljö o hälsa kommer på besök...

Valpar som får dålig näring som små,visar inga tecken på det förräns i tre-fyra månaders ålder-och då är det ju oftast i nya ägares händer...

Gnist skrev:
Enligt ditt första inlägg i tråden, så skriver du rätt så allmänt om blandrasuppfödare att de oftast är si och så och lever i misär..Det anser jag är att dra alla dessa över en och samma lortiga kam.?
Det är din tolkning av texten som är sådan...Du känner väl till ordspråken "som f*n tolkar bibeln"- är man ute efter att misstolka någonting så är det absolut inga svårigheter...

Gnist skrev:
Jag är (som du bör veta) inte alls förtjust i blandrasaveln, men att mer eller mindre svartmåla alla dessa uppfödare med påståenden som att de ofta är djurplågare, bor i misär och har någonting att dölja, tycker jag inte är rätt väg att gå för att få stopp på blandrasaveln :cool:

Varför skulle jag veta hur du är??? Jag har ALDRIG svartmålat ALLA-endast de som missköter sig, och nu tänker jag inte förklara det för dig en enda gång till!!!

Gnist skrev:
Enligt din skrivelse så skulle det vara intressant att veta vad du skulle tro om mig vid ett besök här hemma..Jag har:
*1 Border Colliehane
*1 Border Collietik
*1 Jämthundshane
*1 Jämthundstik
*1 Finsk Spetshane
*3 Australiska Terriertikar
*3 Australiska Terrierhanar

Dessa hundar går för det mesta tillsammans lösa både inne och ute. De kan även vara ute i hundgårdarna..

Klassas jag då som en valpfabrik enligt ditt sätt att se på saken?

Jag antar att du är medlem i kennelklubben, efter som det enbart är renrasiga hundar du har i dein ägo, och då tar jag för givet att du följer deras regler, och håller dig till vad som är laglig tid emellan två valpkullar tex...

Om du vill fortsätta diskutionen med mig, kan du PMa mig och få mitt hemnummer...

Gisburne skrev:
Jag är så trött på den här diskussionen så det finns inte på vykort ens! Ja, det är jättetråkigt att vissa producerar blandraser utan att tänka på konsekvenserna, men det är precis lika tråkigt med renrasig avel där uppfödaren inte bryr sig om defekter, lynnesfel m.m. Så varför måste folk hacka på blandraser i tid och otid?...

:bow: :bow: äntligen någon som förstod min "Point"...:banana:

Gisburne skrev:
Uppfödaren av min blandras hade tankar bakom aveln, och hon gjorde det inte för vinnings skull. Hade en mycket fint städad tomt och de tre valpar som var kvar när jag kom förbi var både väluppfostrade och välfödda. Hon var också mycket noga med att ge valparna ordentligt med vitaminer och att avmaska dem regelbundet. För att vara helt ärlig så kändes det trevligare hos henne, än hos kenneln som födde upp min renrasiga hund...

Och det finns så många sådana, även de borde ju vilja ha bort de oseriösa, för dom får ju ofta sig en "släng av sleven" utan anledning...

zazza girl skrev:
min va inte dim eller vacc eller något när jag tog han .. men det va för att jag valde det själv... tog han när han va ca 7 veckor.....

men avmaskad tror jag inte han va för mask hade han när vi gjorde det nyss på han och min stora tik.....

Svar: han var visst avmaskad.

Den som omgående går i försvarsställning,har ofta ngt att dölja...en ärlig person tänker inte ens tanken på att behöva försvara sig.eller sin verksamhet...

ancan skrev:
tyvärr måste jag svara Ja på din fråga...:cry: och givetvis har dessa familjer anmälningar "i massor"-men de är så svåra att komma åt¨-bla pga att de inte annonserar valpar med rätt raser,döper om mammorna mm. detta gör det hela mkt svårt för inspektörerna.:mad:

Det ska inte vara några som helst problem att reda ut sådant. Det är lag på att hundarna ska vara ID-märkta och det går att göra fader- och moderskapstester så vill djurskyddsinspektörerna verkligen sätta dit dem går det. Det handlar väl om brist på vilja.

en gång i tiden var vi många som var naiva och trodde som du...nu vet vi något annat...

men skam den som ger sig!

dom var givetvis inne i "familjehuset" på kvällarna och nätterna... kanske skulle ha skrivit det.
Ägarna var ett äldre par och jag tror (kommer inte riktigt ihåg) att dom var pensionerade...

Dom tjänade nog inte såå mycket pengar heller... Någon som har lust att räkna?

11 valpar i kullen
Tänk då vad tiken behöver när hon bär på valparna i magen, sedan mat till valparna när dom börjar äta, sedan avmaskningsmedel och veterinärbesiktning av alla valparna, alla valpar var dessutom chippade.

Jag har inte så stor koll på vad allt kan tänkas kosta i sådana här sammanhang så.. Detta var heller ingen kennel med särskilda rabatter.

Valparna såldes sedan för 3500kr/st.
Raserna var 75% schäfer 25% collie.

Våran hund blev i alla fall mycket fin! Det enda är att han har känslig mage men det är nog schäfergenerna som spökar lite :angel:

Några tusen tjänade dom nog... Sedan vet jag dom sa att dom inte skulle ta någon mer kull för att det hade blivit så många valpar och det var lite mer jobb än dom hade trott det skulle vara! :D

Jag tror dom tog kullen bara "för att", för att dom hade en tik och en hane av nääästan samma ras.. Dessutom hade dom redan tingade valpar OM dom skulle ta valpar efter dessa två hundar så... Tror dom sa att typ 8-9 stycken var tingade när valparna var 4 veckor gamla... hehe

ancan skrev:
anser DU,som ändå verkar ha mkt kunskap och långvarigt djurägande,att:
Det är rätt att tikar ska få kullar 2-3ggr/år???
Tycker du att missbildade valpar skall få ligga och självdö.istället för att avlivas "humant"?
Tycker du att det är rätt att dessa valpar vid försäljning är fulla av mask, försvagade pga av billigt foder(ej ens valpfoder)?
Att många av dom hamnar "fel",kankse(?) pga av att "Alla"-även mindre lämpliga"-har råd att i stundens ingivelse ta med sig en söt o billig valp hem?
Att det paras med helsyskon,utan att detta talas om för köparna?
Att de marknadsförs med andra raser än vad de egentligen innehåller,framförallt färre raser? (du som har en Bc själv borde ju inse vad det kan innebära!)
Nej, sjalvklart svarar jag nej pa alla dessa fragor. Men vad jag forsoker fa fram ar att oavsett vad for inriktning manniskor har, det ma vara bilforsaljare, hunduppfodare, hastuppfodare, malare, elektriker, byggare, maklare, TV-producent, etc...da finns det ALLTID nagon som ar oserios. Vad varlden behover ar inte nagon som enbart haller efter hunduppfodare, utan vi behover alla se till att gora det basta vi kan i allting vi gor. Jag forsoker alltid vara arlig, da jag tror att arlighet varar langst, men tyvarr tanker inte alla andra pa det viset. Det finns lurendrejeriare overallt i alla kategorier. Vi maste se till att samhallet blir battre, manniskor uppfostrar sina barn till att arlighet varar langst och att det ar fel att ljuga.

Jag har ALDRIG ifrågasatt just DIN hundhållning:crazy: Jag går inte omkring och misstänker vem som helst.
JO!! Du ifragasatte alla som har olika hundraser, tikar och hanar, springandes omkring omvartannat. Och det ar jag det!! Precis som Gnist!! Dock ar bade Gnist och jag inte alls nagra hemska manniskor som gor illa vara hundar eller pa nagot vis ar oseriosa.

Jag har mkt svårt för människor som väljer att blunda och gå åt ett annat håll, än att ta tag i saker...Bäst att tillägga att jag inte syftar på dig personligen nu-utan helt generellt.
Det handlar om att man far valja sina krig och att man fa se det hela med ett ratt perspektiv. Jag vill ocksa att hund-varlden skulle vara mer serios, och framfor allt valp-koparna. Jag vill att attityderna ska andras och att man ska ta bort skygglapparna dar man tror att bara SKK-reggade hundar ar nagonting att ha.
Jag har jattesvart for manniskor som domer ut importen av hundar, eftersom det ar givet att manga av dem inte forstar vad det handlar om. Jag har jattesvart for manniskor som domer blandraser, jag har jattesvart for manniskor som stjal, jag har jattesvart for manniskor som ljuger, jag har jattesvart for diskriminering, jag har jattesvart for personer som tror att de ar battre an andra och har en dalig attityd, jag har jattesvart for manniskor som domer andra, jag har jattesvart for manniskor som sager att en travare inte funkar som hobby-ridhast, jag har jattesvart for manniskor som hellre spenderar pengar pa vapen-smink-lyx an ser till att andra manniskor i dess narhet kan ata, jag har jattesvart att se manniskor/djur lida, jag har jattesvart for en massa saker......men jag hade sjalv blivit ett vrak om jag hade "gjort nagonting at det". Det enda jag kan gora ar att vara n bra medmanniska till alla andra pa jorden. Det jag kan gora ar att vara arlig, trevlig, omtanksam och ha respekt for allt levande. Ibland maste jag blunda och rycka pa axlarna och inse att det finns varre problem i varlden. Med det sager jag inte att jag inte skulle gora nagonting sa enkelt som att ringa och anmala om det var nagonting som i min narhet var helt galet.....men jag har ocksa lart mej att allting inte ar som det ser ut att vara och att ibland vet man faktiskt inte sa mycket som man tror att man vet.

Jag har aldrig varit ute efter att FÖRBJUDA uppfödning-däremot vill jag ha en förening som tar tillvara blandrashundarnas rättigheter(kanske framförallt de hundar som det avlas på i hunfdfabrikerna)-typ som vi har ASRP för alla ponnyer av "blandras",okänd härstamning...
Jag forstar inte hur du tanker?? Ska de fa stamtavlor menar du? Ska vi fortsatta att bedriva aveln pa dem?
Som det ar idag kan du regga vilken hund som helst hos Jordbruksverket, och det get visst skydd for hunden.

Men som jag skrev tidigare...det spelar ingen roll vad vi har for regler och lagar, nar det finns manniskor som bryter lagarna i alla fall!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka