massage...

mag

Trådstartare
skulle vilja ge min häst lite lättare massage, framför allt bak. Har letat efter bra sidor på internet, men hittar just inget, nån som kan hjälpa mig och ge mig tips..tack

Sv: massage...

Hejsan. Enklaste billigaste och bästa sättet är att anlita en hästmassör som behandlar din häst och be honom eller henne ge dig tips på vad du själv kan göra. Då får du instruktion på plats och råd som passar just din häst. Råd och tips brukar vi hästmassörer gärna bjuda på, det är jätteroligt när ägaren är intresserad och vill lära sig. Många hästmassörer t ex jag ordnar även gör-det-självkurser om du vill få lite djupare kunskaper. En tvådagars introduktionskurs finns även på Axelsons Animal Massage School.

Lejonelle

tack.. jag har nog funderat på det, men här där jag bor är det långt till utbildat folk :smirk: ( verklig glesbygd) så jag tänkte om det fanns nått "matnyttigt" på internet... tack.

Det finns böcker på området och även hemsidor, men just nu tänkte jag bara skriva lite smått.

Det första man bör göra till vana är att STRYKA sin häst. Lägg båda händerna helt mot, med lätt kupade handflator (dock kontakt med hästen) och följ hästens former och musklernas riktning och stryk den över hela kroppen med långa mjuka tag. Försök följa "blodets riktning", nedanför framknä och nedanför has så stryker du mothårs. Känn hur hästen känns under dina händer, "kom ihåg" hur det känns, var musklerna slutar, ojämnheter, värme/kyla, skillnader i struktur i musklerna och så vidare.

Många hästar tycker bara det här är skööööönt, eller i vart fall så blir det mer och mer bekväma av det för varje gång och tids nog räcker det att lägga en handflata mot så kommer gäspningar och tuggningar.

För mej är detta något som självklart alla hästägare bör göra dagligen, om man inte vet hur hästen brukar kännas i musklerna, hur ska man då kunna märka ifall den har något problem? Dessutom ger det också, när man kommer in i det, en lagom avslappnande, härlig gemenskap - lite "social tid" med hästen.

Mer behövs egentligen inte i början tycker jag! Allt ytterligt utöver detta kan du få hjälp av genom böcker, filmer, sidor här på internet. Det finns massvis av olika tekniker. Men detta är enligt mej starten :). Man måste ha lite känsla för sin hästs kropp innan man kan börja gå in och just massera, anser jag.

Strykandet har många olika namn, jag har lärt mej "effleurage", finns säkert fler. Kombinerar du det med att "lära" dej att SE på hästens kropp, så kan du upptäcka små känsligheter i musklerna långt innan hästen får problem. Guld värt för en hobby-hästägare!

men tack...... precis så enkelt och bra som jag ville ha det, tusen tack ska genast börja ikväll :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama