Sv: massage...
Det finns böcker på området och även hemsidor, men just nu tänkte jag bara skriva lite smått.
Det första man bör göra till vana är att STRYKA sin häst. Lägg båda händerna helt mot, med lätt kupade handflator (dock kontakt med hästen) och följ hästens former och musklernas riktning och stryk den över hela kroppen med långa mjuka tag. Försök följa "blodets riktning", nedanför framknä och nedanför has så stryker du mothårs. Känn hur hästen känns under dina händer, "kom ihåg" hur det känns, var musklerna slutar, ojämnheter, värme/kyla, skillnader i struktur i musklerna och så vidare.
Många hästar tycker bara det här är skööööönt, eller i vart fall så blir det mer och mer bekväma av det för varje gång och tids nog räcker det att lägga en handflata mot så kommer gäspningar och tuggningar.
För mej är detta något som självklart alla hästägare bör göra dagligen, om man inte vet hur hästen brukar kännas i musklerna, hur ska man då kunna märka ifall den har något problem? Dessutom ger det också, när man kommer in i det, en lagom avslappnande, härlig gemenskap - lite "social tid" med hästen.
Mer behövs egentligen inte i början tycker jag! Allt ytterligt utöver detta kan du få hjälp av genom böcker, filmer, sidor här på internet. Det finns massvis av olika tekniker. Men detta är enligt mej starten
. Man måste ha lite känsla för sin hästs kropp innan man kan börja gå in och just massera, anser jag.
Strykandet har många olika namn, jag har lärt mej "effleurage", finns säkert fler. Kombinerar du det med att "lära" dej att SE på hästens kropp, så kan du upptäcka små känsligheter i musklerna långt innan hästen får problem. Guld värt för en hobby-hästägare!