Massage till hästen?

fiaskurken

Trådstartare
Har aldrig provat det faktiskt:o Tänkte att jag kanske skulle testa nu när min pålle står på boxvila? Vad har ni för erfarenheter? Läste lite på nätet och där står det mest att man kan få hjälp med om hästen inte vill ta rätt galopp, är snemusklad osv. Kan man inte göra det bara för avslappning?

Ni får gärna tipsa om någon i sörmlandstrakten. Om man får!

Sv: Massage till hästen?

Jag har haft en hästmassör ute för att massera min häst två gånger, båda gångerna så har hon reagerat väldigt positivt. Senaste gången så släppte flera spänningar och ridningen blev mycket bättre. Väl värt att prova. Det kan ju inte gärna bli sämre och de allra flesta uppskattar ju verkligen att masseras.

Jag masserar min häst varje dag.
Självklart gör jag inte någon "djupmassage" varje dag, utan det blir ca 1 gång i månaden.
Därimot gör jag avslappningsmassage, plus att jag känner igenom musklerna så att det inte finns några spänningar, knutor eller liknande.

Det finns väldrigr bra böcker och filmer om du vill lära dig att underhållsmassera själv. Bla "Rörelsefrihet för fyrbenta atleter" skriven av Marina Axelson-Callum är superbra, rekomenderar den boken starkt!

har funderat på det, att det vore bra att kunna massera även när det inte är boxvila på gång! Jag ska kolla upp den där boken. Har sett någon gång att det finns ett redskap av nåt slag som man kan massera med? (Typ en borste fastän det inte är någon borste som ska öka cirkulationen) NU fattar ingen vad jag pratar om:D

de flesta hästar gillar massage, efter ett tag kan de även visa hur de vill ha det! min står med frambenet i luften för att jag ska massera i "armhålan" :D

meeen, en bra ryktning ger lika bra "massage" som en avslappningsmassage. Skulle aldrig betala för att någon ska dutta på min häst, däremot för en duktig massör som verkligen går in på djupet!

testa att stryk hästens muskler och sen lite massage efter hur du tror att man ska göra, så blir nog pålle glad + att det löser lite ytliga spänningar :)

Det finns många saker att öka blodcirkulationen med. Det finns magnetrullar av olika slag (vet inte riktigt om jag tror att de fungerar men många är helt säkra på att de gör det så jag provar ibland..). Det finns olika gummiborstar. Man kan också använda en vanlig gummiskrapa. Så kan man använda massagemaskiner som man kan använda på människor. Det är bara att vara påhittig! Akta så inte hästen trampar på ev. sladd bara...:)

tror inte jag tar ut någon för avslappning heller faktiskt. 500 för ett hembesök, då bor hon bara 5 km ifrån mig. Blev lite snål ...

Det kallas väl bara så.. Det är en magnet som sitter i en "mojäng" som gör att den rullar runt (som en kula i en plasthållare). Då kan man dra den över hästens kropp och därigenom få upp cirkulationen. (OM det nu fungerar med magneter... jag vet inte faktiskt... jag är tudelad... kanske och kanske inte... Visa gärna belägg åt vilket håll det än pekar om någon vet!)

Det finns även mer avancerade varianter på detta tema. Grunden är att man kan dra magneterna runt på kroppen enkelt.

Det kallas väl bara så.. Det är en magnet som sitter i en "mojäng" som gör att den rullar runt (som en kula i en plasthållare). Då kan man dra den över hästens kropp och därigenom få upp cirkulationen. (OM det nu fungerar med magneter... jag vet inte faktiskt... jag är tudelad... kanske och kanske inte... Visa gärna belägg åt vilket håll det än pekar om någon vet!)

Det finns även mer avancerade varianter på detta tema. Grunden är att man kan dra magneterna runt på kroppen enkelt.

vi körde det på min medryttarhästs rygg, tror faktiskt det funkade!

har inte testat på min egna dock, borde göra det med tanke på att jag har testat "allt" annat ;)

annars är jag STORT fan av back on track!

ahh men det är nog en sån jag letat efter, vet du var man kan få tag i det? Värt att prova tycker jag!

Det har du jäkligt rätt i:D Fast det blir svårare att få med sambon på det. Citat: "om de där sakerna verkligen var nödvändiga för skadans skull skulle det gå på försäkringen" Citat slut. :mad:

Jag har faktiskt inte en aning om var man får tag på grejerna... Har haft förmånen att slippa köpa in allt själv eftersom jag jobbar som hästskötare. Då är det hästägarna som betalar! Fri tillgång till back on track har jag också, har dock köpt ut några till några hästar och det är hutlöst dyrt. Köper ju inte sånt i onödan direkt.

Det bästa är nog att fråga sig runt för att hitta. Börja i en hästshop... alltid kommer man vidare därifrån..:laugh:

Förresten! Bra du som hade bra erfarenheter av magneter... Jag har använt och även många i min närhet har använt. Jag känner dock inte samma känsla som när jag "knådar" själv... Ibland har jag hört -nu släppte det (spänningen/knuten). Då blir jag alltid så skeptiskt för det finns alltid två alternativ då... antingen är jag helt värdelös på allt vad massage heter (hästarna har dock hållt sig ganska mjuka) eller så stämmer det inte riktigt med att "det har släppt"... Det finns nog en övertro på effekten av alla hjälpmedel. Fast jag har hört att magneten kommer åt mer på djupet i musklerna. Sen har jag också hört att man måste ha rätt pol åt rätt håll på rätt ställe för att det ska ha effekt. Men då kan ju ingen använda magnet eftersom risken att göra fel på fel ställe blir så stor. Jag tror nog mest på den som ett hjälpmedel som kanske får upp cirkulationen lite i bästa fall. Den gör nog ingen skada iallafall. Hästen får ju en skön stund dessutom och bara det är ju gott nog... ;)

Det som jag tror på mest är varierad träning med mycket skog och ojämnt underlag, klättra, galoppa, bära sig själv samt stretching efteråt. Det har störst effekt i långa loppet. En häst som jobbar fel hela tiden kan man kanske hindra från att bli sämre och sämre i bästa fall med massage men man kan aldrig få den att bli smidigare och starkare där det behövs utan att den själv gör jobbet. Det är för mycket muskler och du kan aldrig "dra" tillräckligt i benen för att göra mer än stretcha ur det senaste. En equiterapeut lossar ju mycket men kan bara lossa så mycket som hästens kropp tillåter. Har man låtit den bli smidigare så kan et göra mycket mer och man följer också upp behandlingen bättre och det blir inte bara en tillfällig förbättring....

Nu har jag skrivit massor men jag har bestämt att jag gör som jag vill i dag för jag fyller faktiskt år. Så, ni får stå ut med mig! :p

Dom enda två massagerna jag kan är att "dra öronen" alltså ha handen runt hästens öra och försiktigt dra uppåt. Det ska vara lugnande. den som jag själv tycker är bäst heter "Liggande pantren" (:grin:) och där ska man spänna ut fingrarna så mycket man kan, samtidigt som man trycker lätt över ryggen på hästen. Där brukar dom nästan somna....! :bump:

Grattis ;) Jag tror också mycket på den typ av träning du rekkomenderar. Har gjort det sen jag köpte min häst i april och han är superfin nu, tills han bröt sig då förstås... :)

Har haft massör på min häst många ggr, och gör lite punktmassage själv på honom då och då..

Tänk bara på att man inte för massera ngn djupmassage om hästen har en inflammation;)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 493
Senast: Emuliiaa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
752
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka