Sv: Massage till hästen?
Jag har faktiskt inte en aning om var man får tag på grejerna... Har haft förmånen att slippa köpa in allt själv eftersom jag jobbar som hästskötare. Då är det hästägarna som betalar! Fri tillgång till back on track har jag också, har dock köpt ut några till några hästar och det är hutlöst dyrt. Köper ju inte sånt i onödan direkt.
Det bästa är nog att fråga sig runt för att hitta. Börja i en hästshop... alltid kommer man vidare därifrån..
Förresten! Bra du som hade bra erfarenheter av magneter... Jag har använt och även många i min närhet har använt. Jag känner dock inte samma känsla som när jag "knådar" själv... Ibland har jag hört -nu släppte det (spänningen/knuten). Då blir jag alltid så skeptiskt för det finns alltid två alternativ då... antingen är jag helt värdelös på allt vad massage heter (hästarna har dock hållt sig ganska mjuka) eller så stämmer det inte riktigt med att "det har släppt"... Det finns nog en övertro på effekten av alla hjälpmedel. Fast jag har hört att magneten kommer åt mer på djupet i musklerna. Sen har jag också hört att man måste ha rätt pol åt rätt håll på rätt ställe för att det ska ha effekt. Men då kan ju ingen använda magnet eftersom risken att göra fel på fel ställe blir så stor. Jag tror nog mest på den som ett hjälpmedel som kanske får upp cirkulationen lite i bästa fall. Den gör nog ingen skada iallafall. Hästen får ju en skön stund dessutom och bara det är ju gott nog...
Det som jag tror på mest är varierad träning med mycket skog och
ojämnt underlag, klättra, galoppa, bära sig själv samt