Massage/gravid??

memma

Trådstartare
Är det fel/dumt att få massage när man är gravid??
Jag har så sjukt ont i nacke/axlar, vilket ger mig jobbig huvudvärk, skulle verkligen behöva massage i nacken/axlar, men är det OK trots man e gravid??? Jag är i V15.....

Tacksam för svar så jag vet.....

Sv: Massage/gravid??

Jag har gått och fått massage, men bett dem att undvika korsryggen. Nacke och axlar borde inte vara några problem att få masserade.

Jag har fått massage av två olika utbildade massörer under graviditet och de har undvikt vissa ställen på ryggen.

Pratade med min kompis (massör) nyss och frågade henne och det skulle inte vara nån fara efter v.12, ingen hård massage bara och undvika ländryggen.

Åhh, kanon, då ska jag ringa o bola tid i morron för nacke/axlar....behövs verkligen...

Jag tar risken att dumförklaras för jag måste fråga; varför ska massage (på ryggen?) undvikas när man är gravid?

Man vet inte vad det kan ha för effekter.
När jag läste till massör fick vi lära oss att inte alls massera gravida just för att man inte vet vad det kan ha för effekter.
Man säger ju att massage frigör slaggprodukter ur spända muskler. Detta kan vara gifter och allt möjligt vilka skall ut ur kroppen. "De" tar vägen via blodomloppet och lymfan.
"Risken" är att alla dessa "slaggprodukter" tar vägen via moderkakan/bebisen.
Det antas väl även att massage kan sätta igång förlossningen för tidigt.

Svårt dock att veta hur mycket sanning som ligger bakom någon av dessa teorier.
Många massörer vill dock inte chansa och få någonting "dumt" på sitt samvete och masserar därför inte gravida/ammande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 166
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 390
Senast: tott
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 336
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar