Massa symptom alldeles för tidigt!

Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Men fyfan vilket jävla skitsnack du råkqat ut för ! Tur att du fick fina friska barn som var hett efterlängtade !

KL
Rent generellt så tycker jag att det är helt sjukt att jiddra om "stark graviditet" så alla andra som inte mår pest har svaga graviditeter ? äh, jag blir bara alldeles matt.

TS:
Jag hade också ont i ligamenten när livmodern växte, dock inte så tidigt som du har.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Men fyfan vilket jävla skitsnack du råkqat ut för ! Tur att du fick fina friska barn som var hett efterlängtade !

Ja och då var detta bara om själva graviditeten och förlossningen...
Ja det var tur att jag fick mina älskade barn :love: Hela och friska och precis exakt när jag ville ha dem i livet :love:
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

:eek:
Men hjälp Så får man ju inte säga ...! Hade jag varit du hade jag blivit en blöt fläck på golvet!

Men jag tycker ändå att om man säger något i stil med att "graviditeten är stark/bra homoner" till någon som mår riktigt dåligt och det tröstar -ser jag inte att det automatiskt betyder att de som mår bra har "dåliga" graviditeter. och det hoppas jag verkligen inte att folk får höra....
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

KL
Rent generellt så tycker jag att det är helt sjukt att jiddra om "stark graviditet" så alla andra som inte mår pest har svaga graviditeter ? äh, jag blir bara alldeles matt.

Varför skulle det vara sjukt menar du? Eftersom min IVF-klinik alltid tyckte att det var så bra att jag hade mycket symtom tidigt blev jag ju glad för att höra det liksom. Speciellt när man betalat många tusenlappar för att få barn. Varför blir du matt? Fattar verkligen inte.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Tråkigt att du inte förstår.

Men då kanske du kan förklara för mig vad skillnaden är på en STARK graviditet och en som är motsatsen en SVAG.

Personligen tycker jag att det är väldigt märkligt att dela in graviditeter i nån sorts A-graviditet (en STARK) och en B-graviditet (en SVAG och alltså på något vis sämre graviditet). Är det så att de SVAGA graviditeterna är risken för missfall större ? Eller vad är det som är så dåligt med de SVAGA graviditeterna utan en massa symtom ?

Jag tror ärligt att det är ren yadayada att dela in graviditerna i mer eller mindre starka dylika.

Sen kan jag naturligtvis förstå att det kan kännas bra att ha tydliga symtom för den som av någon anledning är oroligt lagd (men jag tror det gäller även dem som inte betalat en massa tusenlappar för att få barn)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Men är det verkligen "någon" som sitter och "sorterar" graviditeter på det sättet då?
Handlar det inte bara om att komma med några hurtiga tillrop till folk som tror att de ska dö de där första månaderna? För att trösta? Utan att på något som helst sätt nedvärdera någon annan?
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det kanske handlar om hurtiga tillrop. Jag tycker att de är väldigt dåligt valda ord. Jag tycker att det låter som nån sorts bedömning av graviditeten som sådan. Det borde finnas bättre sätt att uttrycka dessa hurtiga tillrop på.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Lite knapplån

Förslag på saker att säga istället skulle kunna vara:
- illamåendet hänger ju ihop med att det bor en liten bebis hos dej! Att du mår illa bevisar ju att den lever och frodas därinne!

Jag förstår inte heller det här med att det skulle vara en starkare graviditet ju fler symptom man har. Kan ägget fästa hårdare? På rättare ställe? Utsöndra mer graviditetshormon? Är en kvinna bättre än en annan för att den mår illa eller inte?
Ibland skjuter sig läkare verkligen i foten med att försöka klappa någon på axeln uppmuntrande med falska fakta för att lugna folk. Bättre säga: vissa har osis att bli illamående men oftast är det ingen fara!

Mvh Miks
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Tråkigt att du inte förstår.

Men då kanske du kan förklara för mig vad skillnaden är på en STARK graviditet och en som är motsatsen en SVAG.

Personligen tycker jag att det är väldigt märkligt att dela in graviditeter i nån sorts A-graviditet (en STARK) och en B-graviditet (en SVAG och alltså på något vis sämre graviditet). Är det så att de SVAGA graviditeterna är risken för missfall större ? Eller vad är det som är så dåligt med de SVAGA graviditeterna utan en massa symtom ?

Jag tror ärligt att det är ren yadayada att dela in graviditerna i mer eller mindre starka dylika.

Sen kan jag naturligtvis förstå att det kan kännas bra att ha tydliga symtom för den som av någon anledning är oroligt lagd (men jag tror det gäller även dem som inte betalat en massa tusenlappar för att få barn)

Men oj här känns det som jag trampat på en öm tå. Jag har aldrig gjort den uppdelningen alls, jag tyckte det bara va skönt att min IVF-klinik sa att det var bra att jag hade en massa symtom eftersom det tydde på en stark graviditet. Punkt. Jag har aldrig lagt in några värderingar i det, eftersom jag inte vet rent medicinskt vad som är stark/ svagt och vad som beror på vad. Jag anar att sambanden är rätt komplicerade och att det kanske inte finns några svar helt enkelt. Jag hade varit själaglad om jag hade en symtomfri graviditet, varför skulle jag inte vara det? Det vore ju perfekt att slippa symtomen, men det förutsätter ju att jag gjort VUL tidigt och jag vet att allt är bra med bebisen. Jag hatade att vara gravid så för mig hade det varit underbart.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det kanske handlar om hurtiga tillrop. Jag tycker att de är väldigt dåligt valda ord. Jag tycker att det låter som nån sorts bedömning av graviditeten som sådan. Det borde finnas bättre sätt att uttrycka dessa hurtiga tillrop på.

Men bedöma graviditet är väl bra? att värdera den sen är väl en annan sak?
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Kan du förstå hur det känns för oss som inte har en massa symptom då? När man hela tiden går och grubblar på om man ens är gravid eller bara fet, när man tänker att "jo men jag lär ju få missfall, för jag känner ju inget".
Det är inte alla förunnat att få göra vul heller, utan man får oroa sig till vecka 20 och bara hoppas på att man bär på ett levande foster. Fast man inte känner ett dugg. För ja, jag skulle vara glad om jag kände mig åtminstone lite gravid...
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Kan du förstå hur det känns för oss som inte har en massa symptom då? När man hela tiden går och grubblar på om man ens är gravid eller bara fet, när man tänker att "jo men jag lär ju få missfall, för jag känner ju inget".
Det är inte alla förunnat att få göra vul heller, utan man får oroa sig till vecka 20 och bara hoppas på att man bär på ett levande foster. Fast man inte känner ett dugg. För ja, jag skulle vara glad om jag kände mig åtminstone lite gravid...

:bow::bow::bow:

Skuggan_
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Och om man då som grädde på moset får höra att graviditeten är svag...eller tja, kanske ingen säger så, men uppenbarligen är det ju inte en stark graviditet

Kattenizze
för övrigt så är det inte en öm tå alls. Jag tycker dock att det är oundvikligt att göra en värdering. Det gillar jag inte. Dessutom så är det ju ytterst underligt att det inte verkar ens finnas någon sorts förklaring på uttrycket
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

snor sista knappen

Jag funderar på hur otroligt jobbigt det måste vara att (över?)analysera allt kring sin graviditet och jag undrar vart denna överväldigande oro kommer ifrån?
Jag har hittils haft en rel smärt- och symptomfri graviditet, såfall en svagare graviditet om nu det där uttrycket stämmer. Jag kan inte känna att det rör mig i ryggen att jag ev skulle ha en stark eller svag graviditet, det viktiga är huruvida jag faktiskt får ett MF eller ej. (Jo jag har ett MF i bagaget.)

Det känns som att man ska analysera varenda detalj kring sin graviditet, man ska ha ALL fakta så pass att man knappt hinner kissa på stickan innan man ska veta hur man vill föda och vilken ev smärtlindring man vill ha. All denna generella fakta vi pumpas med är ju uppenbarligen helt fruktansvärd för de som avviker för normen, vilket egentligen måste vara jävligt många kvinnor.
Sedan är det ju givetvis bra att känna till grundläggande saker, så att man har en möjlighet att lägga märke till eventuella problem, men det känns ändå som att alla dessa pekpinnar om hur det ska vara, gör preggosarna helt nervösa!

TS, mitt råd till dig är att försöka sluta fundera så mycket på om du har eventuella symptom för tidigt, för sent, för starka, för små.. ALLA graviditeter är olika och det finns egentligen inget rätt eller fel, nåja förutsatt att det inte gått något galet, men att du har ett tidigt symptom som de flesta andra inte har, så säger det egentligen ingenting om huruvida det är farligt/dåligt, eller ej. Samtidigt ska du veta att det är helt okej att vara orolig och det är helt okej att vara lugn också. Man får bara försöka bemöta situationen och känslorna på bästa sätt. Det betyder alltså rätt sällan att den bästa lösningen för att få svar på sina frågor är att gå ut på internet och leta "fakta" För på nätet hittar man allts som oftst bara två extremer. Jag som mått mer eller mindre bra under hela min graviditet än så länge har hållt på att bli nipprig över att folk näst intill försökt övertala mig till att jag faktiskt mår dåligt och att jag borde vara smått handikappad och inte kan/borde göra någonting. En annan person som faktiskt haft det jobbigt, blir påhoppad om att den är vek, att den inte borde gå upp i vikt, att man ska fortsätta sitt liv som vanligt och yadi yada. Det är ju sällan som någon av de "extremerna" faktiskt är helt rätt. Det svaret som antagligen är bäst för dig, har din barnmorska och de aldra flesta barnmorskor har inga som helst problem att man ringer stup i kvarten och ställer frågor.
Det finns helt enkelt de som mår så vidrigt från att ägget fäst, att de aldrig vill bli gravida igen, och de som mår bättre än någonsin.. och så finns det alla dom där emellan.. Det finns inga rätt eller fel :laugh:

Lycka till nu och grattis till graviditeten :)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Och om man då som grädde på moset får höra att graviditeten är svag...eller tja, kanske ingen säger så, men uppenbarligen är det ju inte en stark graviditet

Kattenizze
för övrigt så är det inte en öm tå alls. Jag tycker dock att det är oundvikligt att göra en värdering. Det gillar jag inte. Dessutom så är det ju ytterst underligt att det inte verkar ens finnas någon sorts förklaring på uttrycket

Aha, nu tror jag att jag fattar. Ni som inte har haft några symtom eller svaga, känner er alltså oroliga och sen så får ni höra att det kan vara en svag graviditet ovanpå det. Ja, det är ju inte roligt förstås, det förstår jag. Nä man får ju kanske inte göra VUL tidigt, jag är ju inte alls insatt i hur det är med vanliga graviditeter, vi som gör IVF får alltid göra VUL tidigt vilket är väldigt bra hjälp rent mentalt. Nä då håller jag med faktiskt, då är det bättre att BM håller klaffen, speciellt som man inte verkar veta vad som är vad riktigt.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Precis så är det!
Dottern var oerhört planerad och tillverkad med viss hjälp. Jag hade ätit folsyra och undvikit farliga mediciner långt innan hon blev till samt fick göra vul runt vecka 9 redan. Ändå var det jobbigt att inte känna sig gravid.
Den här gången blev det en "hoppsan", jag levde på kaffe och Ipren första veckorna (anade ju inget). Känner mig inte gravid. Så därför törs jag bara säga OM bebis kommer, inte när, eftersom jag på något vis räknar med att den inte mår bra... Minst en månad kvar att fundera nu...
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Alltså, jag levde på cigaretter och till vis del sprit första 7 veckorna med sonen i magen, enligt överläkaren jag pratade med så kvittar det vad man äter/röker/dricker så tidigt i början eftersom bebisen knappt finns.
Nu går jag och nojar mig för att det sparkar i magen (trots en drös med negativa gravtest) och det barnet om det väldigt osannolikt finns mår nog inte bra, eftersom jag har gått på 5 olika antibiotika kurer enaste halvåret och mycket smärtstillande som inte varit graviditetsvänligt något av det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 706
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp". I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lakritsnapp
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 413
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp