Massa symptom alldeles för tidigt!

Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

*KL*
Hur förklarar man då att jag inte mådde illa alls med sonen, men i 20 veckor med dottern? :confused:

Samma här, med dottern mådde jag inte illa alls, med sonen mådde jag lite illa, men inte mer än nån vecka. Senaste graviditeten (som iofs avbröts) så mådde jag illa konstant hela tiden.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det är väldigt rart av BM att säga att det är bra med mycket symtom och därmed trösta den som är gravid illamående.

Men de glömmer bort de som inte mår illa alls.

Skulle vara graviditeter alltså vara sämre och mer riskfyllda? Då tycker jag verkligen att de skulle erbjudit mig någon slags test tidigare.

Med andra barnet plussade jag 6 dagar före BIM och vare sig med första eller andra barnet har jag mått dåligt alls på något vis. Förutom foglossningar som dök upp senare.

Rart eller inte, men med min erfarenhet av en mängd IVF:er så vet jag att min IVF-läkare påpekade att det bara var bra med massor med symtom eftersom det tydde på en stark graviditet och det är ju bra. Varför folk inte mår illa osv kan jag inte svara på.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Nej? Bara att ni är bättre kvinnor som faktiskt klarar av att bära på barn:p
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Uppenbarligen inte eftersom vi inte har fina och starka plus och tillräckliga graviditetssymtom för en lyckad graviditet enligt vissa BM och läkare.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Fast det där är faktiskt intressant. Jag har funderat på varför vissa kvinnor har jättelätta graviditeter och inget illamående. Jag antar att de inte reagerar så mycket på graviditetshormoner helt enkelt eller inte har lika mycket?. Lyxigt att ha det så, tycker jag.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag skulle tippa på att det är så och att illamående inte alls har något med att graviditeten är extra lyckad. Det är väl ett sätt att trösta de som mår dåligt, på bekostnad att vissa av de som inte mår illa alls blir jätteoroliga och tror att det är något fel. Därför tycker jag det är lite konstigt att säga så, istället för att förklara att vissa mår precis så dåligt av alla hormoner. Är det dock så att graviditeter utan illamåendet är svaga och extra riskfyllda borde vi få ett extra UL för att säkerställa att det är något.

Men jag är ingen läkare eller barnmorska så vad vet jag.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Ja ja är just nu 12 dagar sen med mensen, och inget plus i sikte. Med dottern fick jag tillslut ett svagt plus, men det är ju inte säkert att jag får det nu bara för det. Har ju inga gravid symptom heller, varken nu eller då. Graviditeten med dottern var dessutom en ständig oro, jag gick ofta flera dagar utan att känna henne, visade sig då hon kom ut att det berodde på att hon hade så kort navelsträng att hon knappt kunde röra sig.

Så jag hade gärna tagit mer gravid symptom, istället för att gå runt och oroa sig i flera månader...
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag har oxå mått fint båda graviditeterna, möjligtvis lite lättare att bli Ålesund men det är då allt .

Det är inte alltid så lätt att skriva från telefonen; åksjuk skulle det ju vara;)...
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag tror det beror på att olika kvinnor är olika känsliga för hormoner helt enkelt:)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag tror som du! Men det är en fin tanke ändå :)

En sak som jag gör mig jätteorolig är att jag ibland när jag rör mig snabbt och tvärt med magen får jätteont. Inte där bebis ligger vad jag vet, har fått superkramp i livmodern efter en rejäl smäll under sex mot livmodertappen (är det va?) och det är absolut inte samma sorts smärta eller på samma ställe.

Det känns typ som att jag sliter av magmuskeln på sidan och det gör så jävla ont och känns verkligen som att något går sönder, antar att jag sträcker mig men det låter orimligt att det har något med graviditeten att göra men jag har aldrig upplevt detta tidigare?

Det går över efter en liten liten stund så egentligen sträcker jag väl mig inte heller. Är rädd att jag känner fel och det är i magen/livmodern/hos bebis ändå.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Då kan jag pusta ut, men satan vad ont det gör, jag kniper tag i vad som är närmast och flåsar som jag ska föda närsom. Ska det komma så tidigt? Det börjar liksom nere mot bikinilinjen och ljumskarna och ba ritsch känns som någon drar muskeln rätt itu.

Alltså jag känner inte igen min kropp för fem öre och det är spännande och frustrerande på samma gång.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Då är det verkligen ännu taskigare att insinuera att våra graviditeter alltså är vaddå? Svaga och dåliga?

Men det är det väl ändå ingen som sagt?Eller är det det?! Hjälp! :-o så får man ju inte säga!!!

Mår man bra är väl det det absolut bästa?

Jag blev själaglad när BM sa att det berodde på att jag hade "bra hormoner" och att "det var en stark graviditet" - det var en ENORM tröst när jag var helt upp och ned av illamående och trötthet som jag inte ägde kontrollen över själv.

Hade jag mått bra och inte känt av någonting hade hon väl knappast börjat jiddra på om att jag hade en svag/dålig graviditet?

Det är väl snarare tvärtom egentligen? det bästa är väl att MÅ BRA när man är gravid? Jag är ju en sån som blir sjuk av att vara gravid och det är inte kul nånstans.... Nu finns det de som säger att jag kommer ha en "lätt" förlossning för att jag har sån extrem foglossning men det tror jag vad jag vill om. Alla har ju foglossning men tack och lov blir inte alla sjuka av det.

har man inga besvär är det väl bara att vara glad för det? Varför känna sig utsatt och nedvärderad när det inte finns någon anledning?
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Uppenbarligen inte eftersom vi inte har fina och starka plus och tillräckliga graviditetssymtom för en lyckad graviditet enligt vissa BM och läkare.

helt seriöst: Säger BM och läkare såna saker? Att man inte tror att graviditeten är något "bra" om man inte mår dåligt?
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

*kl*

Jag smiter in med en liten fråga... Hur mycket kramp är normalt att ha? Jag har så j-la ont till och från, inatt vaknade jag av att jag hade kramp. Ofta släpper det efter 5-10 min men ibland sitter det i riktigt länge. För någon kväll sedan låg jag nästan och grät av smärta, satt i ca 30 min och släppte först efter att jag lagt på värmekudde.

Är i vecka 8 och ska till BM nästa vecka men undrar om det är normalt att ha så här ont
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

*kl*

Jag smiter in med en liten fråga... Hur mycket kramp är normalt att ha? Jag har så j-la ont till och från, inatt vaknade jag av att jag hade kramp. Ofta släpper det efter 5-10 min men ibland sitter det i riktigt länge. För någon kväll sedan låg jag nästan och grät av smärta, satt i ca 30 min och släppte först efter att jag lagt på värmekudde.

Är i vecka 8 och ska till BM nästa vecka men undrar om det är normalt att ha så här ont

Kolla upp dina B-12 värden. Lågt B-12 kan ge kramper. Även om det är vanligt att man som gravid får kramp så tycker jag att man ändå ska kolla upp så att man inte har B-12 brist eftersom det är ganska vanligt idag och så enkelt åtgärdat så att man slipper kramperna.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Knapplånar mig själv.

När jag var gravid senast för drygt 20 år sedan så sa man att om man mådde illa så ville man egentligen inte ha barnet. Det var ju kul att höra. Jag mådde illa ifrån befruktningen typ och fram till sjunde månaden med dottern och med sonen fram till tredje månaden.
Då sas det också att om man inte kände sparkar varje dag så hade man större risk för att få missfall och jag som inte kände sparkar alls med sonen vissa dagar var ju livrädd eftersom graviditeten innan hade slutat med missfall. Då fick man extra ultraljud om man inte hade känt sparkar på en dag istället för att lyssna efter hjärtljuden. Jag tappade ganska snart räkningen på hur många ultraljud jag gjorde med sonen något som har genererat dåligt samvete eftersom jag senare fick veta att det faktiskt stör barnet. Om detta är sant eller inte vet jag inte heller men dåligt samvete skapade det ju.
Jag fick också höra att om man hade en lång utdragen förlossning så ville man egentligen inte ha sitt barn heller och var dålig på att föda. Kul att få höra efter min maraton förlossning :grin: Dessutom sas det då att man tog ifrån sitt barn dess sexualitet om man födde med kejsarsnitt något som man normalt sett inte heller råder över. Jag fick göra katastrofsnitt med dottern och fick höra detta efteråt av någon som sa sig vara min vän.
Jag tycker att det är oansvarigt att överhuvudtaget säga sådana här saker för det finns vad jag vet inga som helst belägg eller bevis på att det skulle vara på ena eller andra sättet. Alla (eller iallafall de allra flesta) vill ju sina barn väl och att då få höra det ena efter det andra är ju inte roligt. Dåligt samvete har man ju iallafall för att man innan man visste att man var gravid gjorde det eller detta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 706
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp". I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lakritsnapp
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 413
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp