Massa symptom alldeles för tidigt!

Celija

Trådstartare
Jag fick min senaste mens nån gång runt den 20e oktober, mellan 20 och 24 iaf. Kommer ihåg att jag tyckte den var konstig men minns inte varför, avfärdade känslan då mensen faktiskt dök upp som den skulle.

BIM var också runt den 20e november. Testade positivt den 23e och är alltså enligt beräkningar vecka 6.

Jag har haft mängder med molvärk, alltså riktigt mycket och mest hela tiden men inte ens en antydan till blödning. Mått lite illa och varit yr. Mina bröst har alltså blivit nästan dubbelt så stora, dom är helt enorma och har stundvis gjort ont bara av att finnas. Men allt det här ska ju ändå vara hyfsat normalt och jag har glatt mig åt graviditeten och sett fram emot att komma längre och längre in i den.

Men nu börjar jag tycka att jag får för många symptom som inte borde komma så här tidigt!

Jag har redan en hormonrand, ingen gigantisk men den är definitivt där och syns, jag har en tyngdkänsla i magen som gör det obekvämt att sitta när revbenen trycker in i magen och även att ligga på sidan och så igår kände jag livmoderkanten strax ovanför bikinilinjen tror jag. Det ska inte ens vara möjligt i v 6 men vad annars ska det vara?

Det känns typ som kanten på en frisbee, det är alltså ingen boll utan som en avlång rundad kant som är hård men fjädrande, den buktar ut så jag behöver inte peta för att känna den utan den känns ändå. Den känns inte om jag ligger ner utan kände den första gången igår efter sex samt när jag har varit kissnödig, bara när jag står. Vad annars är det, tumör, bråck? Sambon kände den också.

Jag har pratat lite med en kompis som haft två barn som definitivt kände igen den där tyngdkänslan men sa att hon inte fick det så tidigt, samma med hormonranden och livmodern, google och de få som vet som dessutom varit gravida känner igen det men säger att det är för tidigt.

Vad är det som är på gång? Tvillingar? Jättebebis? Druvbörd? Önsketänkande? Mycket längre gången än jag trott?

Ska ringa bm imorgon men kan inte släppa känslan av att något inte stämmer.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

En vecka innan BIM med dottern, mådde jag illa, tyngdkänsla, brösten höll på att explodera och humöret åkte berg och dal-bana. Jag har också varit kissnödig jätteofta tidigt. Det var som PMS på steroider. Jag har aldrig känt något liknande innan. Min man var helt säker direkt att jag var gravid men jag kunde inte tro förrän jag satt där med det blå plusset i handen.

Det var samma sak den här vändan (är i v. 22 nu), men då plussade jag några dagar före BIM. En vecka efter plusset "bubbblade" magen upp och jag både såg och kände mig supergravid. POFF sa det och här var det inget snack om att "hålla det hemligt till v. 12 för folk såg direkt. Däremot har de sett ut så här: :eek: när jag har svarat: April... Samma sak med humör, illamående, bröst osv. Men jag fick ta fram gravidbrallorna på en gång.

BM fick känna på magen när jag var på inskrivning för jag tyckte at magen var så stor men hon höll inte alls med, och enligt UL och allting så stämmer det med tiden.

Men ring din BM så du slipper oroa dig.
och Grattis förresten! :bow: :bump:
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

I den här graviditeten mådde jag illa och höll på att kräkas när jag borstade tänderna en vecka innan mensen skulle dyka upp, så jag testade dagen efter (alltså 6 dagar innan förväntad mens). Ett solklart plus.

Ganska snabbt (på någon vecka) kom tyngdkänslan nedåt och bröst och mage började växa. Hormonrand har jag ingen den här gången, men i min första graviditet hade jag det redan runt vecka 7-8 vet jag.

Jag blev ändå tillbakaflyttad på RUL ett par dagar, så jag plussade i princip när jag skulle haft ägglossning enligt dem. Menmen. ;)

Ring BM och hon kommer kunna leda dig rätt. Lycka till! :)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det är nog ingen fara. Jag va precis lika :) Min bästa vän stirrade på mina bröst som en tok innan jag berättade varför dom blivit så stora:D. Hon va så sur eftersom jag några veckor innan klagat på att dom va så säckig efter amningen med sonen! Hon tyckte dom va skitsnygga:p

Tyngden hade jag oxå tidigt och fick foglossning i v 7 och den eskalerade till något fruktansvärt i v 8. Jag kunde knappt gå. Det va nästan tur att strax innan fått veta att jag har skolios för då kunde jag skylla på det när jag gick som jag gjorde.

Men jag tycker du ska ringa mvc. Det är det bästa sättet att få svar på sina funderingar;)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag ka glädja dig med att det är bra att du får en massa symtom tidigt eftersom det tyder på en stark graviditet.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Så sa min BM till mig när jag var gravid första gången också. Men det var vid inskrivnigen då vi diskuterade just att jag hade haft så mycket symptom.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det är inte ovanligt med menstruationsliknande blödningar i tidig graviditet - kanske var förra mensen en sådan om den nu var lite annorlunda, så att du har fyra veckor till? :)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag började spy redan i v.7, men mådde illa, luktkänslighet, humörsvängningar och dylikt långt innan.
Var väl en stark graviditet då lillen klarade sig trots p-piller och gbs:p
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Svarar alla!

Det känns lite lugnande nu när ni säger att ni också har haft tidiga symptom och så, visst att man känner av det och tidigt men just dessa saker som jag inte trodde ens kunde komma nu?

Sen funderar jag då om den där mensen var en mens eller inte, tyckte ju den var konstig men minns inte varför. Jag utgår ifrån att det är v 6 nu och så får vi se vad dom säger när vi gör VUL ca v 8 för det har jag tjatat till mig.

Jag kan bara inte gå till vecka 18 utan något mer konkret och jag håller på oroar ihjäl mig för att bebisen ska stanna i växten eller dö eller något även om det inte garanterat något så skulle det släppa enormt på den oron om man fick höra att det ser normalt ut och helst att det syns ett hjärta som pickar..

Hann inte ringa min bm imorgon men ska försöka göra det imorgon :)

Det där med att det tyder på en stark graviditet hoppas jag! Är det verkligen så eller är det mer ett talesätt? Vill vara förbi v 18 helst så jag kan börja slappna av åtminstone men inser att detta bara är början av en livstid med hjärtat i halsgropen..
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det är väldigt rart av BM att säga att det är bra med mycket symtom och därmed trösta den som är gravid illamående.

Men de glömmer bort de som inte mår illa alls.

Skulle vara graviditeter alltså vara sämre och mer riskfyllda? Då tycker jag verkligen att de skulle erbjudit mig någon slags test tidigare.

Med andra barnet plussade jag 6 dagar före BIM och vare sig med första eller andra barnet har jag mått dåligt alls på något vis. Förutom foglossningar som dök upp senare.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Det är ju sa svart att säga, jag kände redan när ägget fäste den här gangen men sen hade jag inte mycket symptom alls förutom enorma bröst den första tiden (som nu inte märks ngn skillnad pa och jag är 4 veckor fran BF) vilket gjorde mig nervös at andra hallet.
Men jag tycker det är jättebra att du ska fa göra VUL nu i vecka 8 för att inte känna oro. Gör man i annat fall inget förräns i vecka 18 här i Sverige? Känns ju jättejobbigt att vänta sa länge, och jag hade för mig att dom kollar och mäter i vecka 11-12 för att se om nagra eventuella 'onormalheter' ursäkta mitt ordval star still i hjärnan sahär pa morgonen..
Jag bodde ju i Belgien dom första 5 manaderna av min graviditet och där gjorde jag nog 5 UL under dom första manaderna :crazy:
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

I sverige gör man på rutin bara ett UL och det i ca v 18.

Däremot NUP/KUB ULet görs kring v 14 och det är ett test som visar hur stor risk det är att barnet har en kromosomavvikelse. Dock erbjuds inte alla det testet, man ska vara över en viss ålder (30?) för att på rutin erbjudas det alt ha släkt som har kromosomavvikelser eller liknande. I vissa landsting kan man dock få det om man ber om det, men inte i alla. Vi bor i sthlm och fick det trotts att jag bara är 27. Vi pratade med BM och sa att vi ville ha information om olika tester, hon förklarade att vi normalt inte skulle erbjudas det men jag förklarade att informationen vill vi ha, får vi det sedan inte trotts att vi vill, då skulle vi göra det privat. Hon förklarade att det skulle vi absolut inte behövas och så fick vi titta på en film på vårdguidens hemsida som beskrev de olika testerna. För oss kändes det självklart att göra det eftersom det inte finns några risker med det.

Vidare info:
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Kontroller-och-stod-under-graviditeten/Fosterdiagnostik/

Filmen:
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Kontroller-och-stod-under-graviditeten/Fosterdiagnostik---film/

Sedan kan det såklart finnas andra anledningar till att man får fler UL. Om man bär på tvillingar görs det flera, eller om man får problem under grav som behöver följas upp osv. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag tror det är mycket ovanligare med de som inte mår illa alls än de som mår illa, eftersom illamåendet beror på att man är allergisk mot ett hormon som kroppen bildar under första tiden av graviditeten.
Att du är en av de få som är "resistent" är jätteskönt för dig, men du är den enda både på nätat och IRL som har haft de så av de jag känner.
(sen finns det självfallet säkert fler även här på buke som inte mått illa, men ni är få)
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Inte heller jag mådde illa en dag när jag var gravid med dottern.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Då är det verkligen ännu taskigare att insinuera att våra graviditeter alltså är vaddå? Svaga och dåliga?
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

*KL*
Hur förklarar man då att jag inte mådde illa alls med sonen, men i 20 veckor med dottern? :confused:
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Jag tycker inte att det verkar jätteovanligt att man inte mår illa.
Har läst om jättemånga, och träffat några.
Själv mådde jag jätteilla med första, andra och tredje barnet. Spydde dock bara 1-2 ggr varje gång. Den fjärde gången (bf 10/12) mådde jag inte alls illa. Har inte kräkits nångång och har kunnat dricka kaffe, äta choklad osv hela tiden.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Enligt min BM är det en myt att mycket symptom tyder på en stark graviditet - det beror helt enkelt på hur kroppen hanterar hormonerna, och det kan ju variera från graviditet till graviditet (hur kroppen hanterar dem alltså).

Jag hade också en väldigt skum mens den sista gången, på dag 30 istället för 26 som jag annars haft i nästan två år på raken. Dessutom bara någon enstaka dag så jag hade också små funderingar på om det var så att jag kanske var längre gången än jag trodde. Nu vet jag att det inte var så, eftersom jag fått se kotten i vecka 8 och vecka 14. Däremot KAN det ha varit ett tidigt missfall (igen) den gången och att jag blev gravid igen direkt efteråt.

Jag hade starka symptom på en gång, speciellt brösten som ömmade och växte ur mina vanliga BH:ar innan jag ens testade (testade iofs i vecka 7), samt svagt illamående, den bottenlösa tröttheten och hunger. Jag mådde svagt illa i flera veckor men kräktes inte.

Nu står vecka 17 runt hörnet och jag hoppas kotten hänger kvar fortfarande - alla symptom är som bortblåsta förutom molvärk i magen. Jag är inte det minsta förtjust i dessa spökveckor innan man känner av den lille inifrån...
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Grattis till graviditeten!

Jag hade mens som vanligt de 3 första månaderna med sonen (ett "hoppsan-barn":love:, vi var båda helt säkra på att anledningen till att jag inte kunde stänga byxorna var att jag ätit väldigt mycket till jul!) och jag tror faktiskt att jag hade en "konstig mens" månad sedan våra tvillingtjejer var på G. Så det är inte ovanligt att man faktiskt rent av har mens trots att man är gravid. Hormonstreck fick jag snabbt med tjejerna men senare - och inte lika starkt- med sonen.
Illamående har enligt min erfarenhet drabbat 50/50 av min bekantskapskrets, själv har jag inte blivit nämnbart drabbad.
 
Sv: Massa symptom alldeles för tidigt!

Så det är inte ovanligt att man faktiskt rent av har mens trots att man är gravid.
Fast man har inte mens per defintion när man är gravid, däremot kan man ha menslika blödningar. Fast nu märker jag bara ord. :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 761
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 706
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Har sedan flera år känt att jag inte mått "helt på topp". I grova ordalag sagt så är de här nedanstående några av de tydligaste...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lakritsnapp
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 413
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp