Corax

Trådstartare
Jag och en vän hade en diskusion om maskmedel här om dagen. Hon propsade på att det inte fanns något medel för styngflugan för ett par år sen (ganska många), men att de maskade sina hästar med Ivomec (som enligt henne då inte tog styngfluga).
När jag sa att jag tyckte att det lät konstigt att ett medel som idag tar styngfluga inte gjorde det för 5 år sen men har samma namn blev hon nästan arg och sa att hon hade rätt.
Så för att bli på det klara med hur det ligger till kan väl någon vänlig själ förklara hur det ligger till...

Och när jag ändå har ämnet på tapeten får jag väl fråga hur jag ska maska min 1.5-åriga halvblodstjej framöver.
Har gett henne Banminth var 8:de vecka över betet och sen en ivermectin eftersom vi haft ovannämndas ägg på hästarna. Men nu då?

Ja det var allt jag hade på hjärtat...

Sv: Maskmedel

Ivomec har alltid tagit styngflugan. Banminht har en verkningstid på 4 veckor så att avmaska var 8:de vecka är för sällan.

Jag brukar variera mellan olika avmaskining medel... fick hör att de kunde bli imuna mot ett maskmedel om det användes jämt??? Myt lr? var 40 dag...

Ivoimec är ju bara en substans inom en grupp..dvs IVERMECTIN_GRUPPEN. Vad du ska använda styrs ju av vad det gäller medel VILLKEN grupp det är. *plugga på lite*...vad du ska använda beror ju på vad ditt prova visade...PROV =? Träckprov. Egentligen kan man undra VARFÖR folk går till apoteket och köper maskmedle istället för att ta reda på fakta ?? Varför inte via SVA ??

Ren okunskap. Innan man använde ivermectin (som Ivomec tillhör) så fanns det bara medel som tog styngflugan när den väl nått magen, dvs runt lucia. När man började använda I så kom man åt den redan i sin vandring ner till magen, och då kunde man börja angripa styngflugelarverna redan i sept/okt eller så fort styngflugan gett sig för året.

Såklart hon blir arg när hon inte har fakta att backa upp sitt påstående med.

JAG vet att Ivomec tillhör ivermectiner och jag vet också vilka andra medel som gör det... Men budet om hur man ska maska sina -framförallt- unga hästar är så olika.

Nån skrev att Banminth bara verkar i fyra veckor, men jag började med en dubbel dos. Känns lite onödigt att maska var 4:e vecka när betet inte är tungt belastat och dessutom bara använt ett år tidigare.

Och jag vet även att en häst kan bli resistent (eller nåja, maskarna)mot medlet om man maskar för ofta.
Dessutom har jag -tydligen enligt gammal information- maskat henne efter konstens alla regler.
Har nämligen en vuxen häst som har haft redigt maskangrepp när han var ung och såklart vill jag INTE att något sådant upprepas.

Magdalena; Hjälp! Hur ska jag göra?

Jodå, visst har man avmaskat mot styngflugan förr. Betydligt krångligare än nu bara.

När jag började med häst fick man ta ut veterinär och använda Neguvon som var rena nervgiftet och måste slangas ner. Vilket betydde att många inte avmaskade mot styngflugan.

Sen på 70-talet nångång har jag för mig det var, kom en nymodighet som hette... hm... Equigard eller nåt sånt. Det var ett blått plastströssel där verksamma substansen avgavs under vandringen genom hästen. Hästskiten var man sen tvingad att gräva ner under flera dagar, så småfåglar inte kunde komma åt det då rester av maskmedlet kunde finnas kvar.

Inte lätt kan jag säga att få i pållarna det där doftande hårda plastströsslet som krasade mellan tänderna när de tuggade. Kommer ihåg att vi lade det i frysen innan det blandades i maten då det luktade mindre om det var kallt.

Tänk så lätt det är nu för tiden, med en enkel pasta att spruta in i munnen. :D

Du har ju redan tagit styngflugan i år, så nu kan du slappna av. Är du orolig för spolmask så är det i jan/feb du bekämpar den, dock brukar de flesta 1½ åringar klara av den själv redan. Träckprov kan ju vara läge om hon verkar hostig, bukig och/eller gallig som kan misstänkas vara spolmask.

Aha, var det Neguvon man slangade! Jag hade för mig att det var något svavelpreparat, men neguvon låter mer rimligt. Så här efteråt tycker jag att hästarna var förvånansvärt samarbetsvilliga när de slangades. Ingen risk att de skulle lyckas spotta ut något heller!

Men var inte Neguvon det första som kom som pasta också? Men det berodde kanske på vilken veterinär men hade, om det var en som var snabb med nymodigheter eller höll fast vid det beprövade! Det gick i alla fall inte att dosera "hel eller halv" spruta, hästarna kunde bli rätt dåliga av överdos...

Vi provade någon grön smörja en gång också. En burk med pulver som blandades till en smet som gavs med ingivare. Veterinären skulle ha plasthandskar men de åkte av redan efter några hästar, sedan rök ingivaren och bollar med smörjan trycktes in för hand. Stallet var vackert grön- och rödstrimmigt efteråt. Stallbarnen var mycker upprörda över blodet, tills de insåg att det "bara" var vet och någon av hästägarna/skötarna som råkat komma i kläm i någon hästmun...

Ännu äldre avmaskningsmedel är annars aspbark och tobak!

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 406
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 720
Senast: sassiball
·
Hästvård Kan någon vara snäll och svara på vilket/vilka medel man ska/kan använda på vilken mask/ar? Och vilket intervall man ska ha på medlen...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: Madick
·
B
Hästvård har inte avmaskat under sommaren då träckprov visade mycket lite EPG. Har sett styngflugans gula ägg på hästarna och tänkte därför...
Svar
18
· Visningar
7 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka