Maskar och bete vid mild vinter??

H

Hippo

Hallå på er alla!

Här sitter jag och funderar på hur det hela fungerar vid så milda vintrar som det har varit i år. Ute spirar gräset i beteshagarna och vårfåglarna kvittrar.

Min egentliga fundering - jag har en häst som jag verkligen skulle vilja släppa i en av våra större och planare hagar då hon behöver röra på sig mer. Lång historia egentligen men i kortversion - det är en unghäst som har patellaupphakning och tyvärr har varit tvungen att stå på boxvila i fem veckor och sedan i en liiiten hage i några veckor till. Hon går kvar i en liten hage men ingen sjukhage längre. Hon har verkligen fått problem med hakningarna nu och det är ju inte så konstigt när hon har stått så länge. Men hur blir det med maskar och allt om jag skulle släppa ut henne och en häst till i en av beteshagarna nu? Är maskarna verkligen i vintervila när det är så milt eller kan man lita på ett träckprov som man tar redan nu? Jag plockar redan fästingar med jämna mellanrum på hästarna så det är ju inte vinter direkt.....

Någon som har kloka idéer kring detta?

Sv: Maskar och bete vid mild vinter??

har mina ute på bete redan nu. gick helt enkelt inte att ha dom på vinterhage då det är otroligt blött i markerna.. jag misstänkte mask på min åring, så jag testade och skickade in träckprov för några veckor sedan... på den lille var det noll på alla maskar, men min gamle hade blodmask. 600epg men bara dom små.. avmaskade dock båda i måndags. med andra ord så visar det ju mask även nu i februari, fick dock en kommentar med mailet om att resultaten kunde vara missvisande pga årstiden.
känns som om det här året blir ett riktigt ohyreår, massor med fästinagr lopper på hundstackarn och löss på pållarna.. alla omkring mig har samma problem...

Jag har gjort flera prover i vinter med positiva värden. Alltså läge att ta prov nu om du ska flytta hästen till gräshage.

Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg, när man själv läser igenom det man skrivit är det ju alltid glasklart! :)

Jag träckprovar alltid innan jag släpper i beteshagarna, min fundering var om jag kan lita på provsvaret eller om det finns risk att jag "maskar ner" hagarna om jag går på ett träckprov som tas nu? Och även om det finns andra nackdelar med att släppa så tidigt i beteshagarna, jag brukar alltid vänta med att släppa till sena april - maj så jag har inte direkt funderat över detta tidigare.

Jag avmaskade min unghäst här förra veckan,gick in till kliniken och rådfrågade,och dom sa att jag gott och väl kunde avmaska unghästen nu,men äldre hästar ska man vänta med minst en-två månader till iallafall tyckte hon.

Vi avmaskade med axilur. (nu vad det heter,men nått sånt)

Din unghäst hade alltså konstaterad spolmask?

(Kan vara bra att förtydliga, så att det inte tolkas som att man ska avmaska nu, utan anledning. ;))

Aha, då förstår jag. Nej du behöver inte vara orolig. Visar provet noll nu så ska det vara lugnt när det varit så milt.

Jag avmaskade min unghäst här förra veckan,gick in till kliniken och rådfrågade,och dom sa att jag gott och väl kunde avmaska unghästen nu,men äldre hästar ska man vänta med minst en-två månader till iallafall tyckte hon.

Vi avmaskade med axilur. (nu vad det heter,men nått sånt)

Hur gammal unghäst och hade den verifierad spolmask? Axilur tar nämligen inte blodmasken och används inte till vuxna hästar. Unghästen har alltså inte blivit behandlad mot blodmask.

Om kliniken sa att du skulle avmaska utan att prov tagits tycker jag du ska byta rådgivare vad gäller parasitologi.

Liknande trådar

Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
2 080
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054
Anläggning ja jag skulle vilja ha lite hjälp och åsikter/tankar kring detta med hagar och hur man skall planera hagarna/belastningen på hagarna...
2
Svar
24
· Visningar
2 816
Senast: Gullan86
·
L
Hästvård Jag har tänkt skriva en sån här tråd ett bra tag nu, men inte kommit till skott riktigt. Eftersom det var ganska många som läste min...
Svar
12
· Visningar
1 432
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka