Maskar i kylen

karamelldrottningen

Trådstartare
Har nyss ätit två bröd med smör och skinka på. Ska lägga in smöret och undrat några dagar varför det luktar så illa från kylen men inte sett mått mysko.

Nu har jag alltså ätit. Vad ska jag göra? Försöka spy? Maskarna är vita. Ser ut som spolmaskar. Ca en cm långa. Flera stycken. Och hur ska jag göra rent? Räcker yes?

Se det som ett extra proteintillskott bara, du lär inte bli sjuk.

Yes funkar liksom klorin mm. Jag skulle ha vanligt tvättmedel till maskintvätt i vattnet för det lär dom inte överleva.

(Om jag skulle göra sånt här och nu skulle jag greppa sprayflaskan i badrummet på tvättmaskinen och ta på långhandskarna för där är ren kaustiksoda-vattenblandning till rörmjölkningsanläggningar i den.)

Ok. Efter närmare titt så är det en öppnad kattmat jag helt glömt bort längst in som verkar rätt drabbad. Maskarnas högkvarter :crazy: och jag som handlade igår :(. Ska jag kasta rubbet?

Mjölken, osten mm verkar ok (liksom skinkan verkade men den var ju redan öppnad). Men vågar jag äta. Flyglarver eller vad det nu är. Ser verkligen ut som spolmaskar.

Kastar alla grönsaker. Fiskpinnarna helt oöppnade men de kanske lyckats ta sig in genom kartongen?

Å jag orkar inte. Mår illa.

likmaskar/fluglarver/maggots är det som du har och jag tror dom bara går på kött..
Men det är ju bara att ta ut allt och kolla om det finns nån mask på det och sen städa kylskåpet noga

Jag skulle nog kasta ut allt som larverna kan ha kommit at :yuck: Jag kan upplysa att maggots kan komma ur agg som inte har blivit tomda innan man malar dem till pask ocksa. *GAG*

Jag fick med mig fluglarver hem från mataffären- utanpå en brödpåse. Från samma affär har jag flera gånger fått hem mjölbaggar och andra kryp. Mindre nogräknade butiker med bristande hygien på lagret får lätt skadedjur som de sen sprider till kunderna. Det behöver alltså inte vara kattmaten som är källan även om de trivs där när de väl kommit in i kylen.

Jag är lite äckelmagad vad gäller larver så hade kastat allt som inte är förslutet och torkat ordentligt rent på alla förpackningar som ska behållas.

Släng kattmaten, torka ur kylen, kolla över förpackningar. Är de maggotfria så ställ in dem, är det maggot i så släng.

Man behöver verkligen inte vare sig spy eller slänga allt som finns i kylen.

Och sen så skruvar du till temperaturen i kylskåpet så du har det kallare i det, svenskarna har för varmt i sina kylskåp! Jag tror SLV rekomenderar högst 4-5 plusgrader i kylskåp, men jag röstar för lägre temperatur.
Jag har så kallt i mitt nuvarande kylskåp att vissa grönsaker fryser sönder ibland och det är kanske lite för kallt men jag vill helst ha det så kallt som det bara är möjligt i mitt skåp. SPECIELLT nu i den här värmen.

Jag fick med mig fluglarver hem från mataffären- utanpå en brödpåse. Från samma affär har jag flera gånger fått hem mjölbaggar och andra kryp. Mindre nogräknade butiker med bristande hygien på lagret får lätt skadedjur som de sen sprider till kunderna.
Det låter som NETTO. :angel: Jag skulle näver bäver köpa något därifrån som inte är konserverat, typ.

Som vissa här vet, efter mask-tråden, är maskar något av det vidrigaste jag vet.
Jag hade slängt ALLT i kylen, alltså verkligen allt. Jag hade varit livrädd för att de lagt ägg överallt.. Sedan hade jag sanerat hela kylen 3-4 gånger och inte satt något där inne på minst 14 dagar.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 972
Senast: Bapelsin
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 215
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Som de flesta här vet så har jag haft ett gäng hjärnskakningar + utbrändhet, så min hjärna samarbetar inte alltid med mig. Just nu...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: SiZo
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka