P

PiipeN

Vi har alltid vetat att våra katter (5 stycken) har mask, eftersom dom jagar mycket ute. Vi försöker avmaska så gott det går, men ibland verkar det som om det inte ens har någon effekt.. I allafall, förut har det varit de "vanliga" små vita maskarna man sett, men nu idag såg jag en stooor mask påväg ut ur vår yngsta katt. Han tvättade svansroten hela tiden och såg lite orolig ut, så jag lyfte svansen och tog en titt.. En ungefär 10-12 cm lång mask (?) tittade ut. Vet inte hur mycket av den som var kvar inne i katten, så jag kan inte säga hur lång den var. Är ganska säker på att det var en mask, vad skulle det annars varit? Lång, smal, vit.. Jag antog det var en mask.
Är den här sortens maskar farligare än de "vanliga" små? Och kan dom stora smitta till människan? Man har ju hört om folk som haft stora maskar i tarmarna hur länge som helst utan att veta om det.. Det är inget jag skulle vilja uppleva.

Sv: Mask?

Låter som en rundmask. Är som spaghetti i tjocklek, och kan vara en decimeter långa. Skitäckliga. De där mindre, korta som ser ut som risgryn är segment av bandmask.

Båda är vanliga, rundmask KAN smitta människa men ovanligt.

Gå till apoteket och be om avmaskningsmedel som tar både rundmaskar och spolmaskar och avmaska alla katterna.

Min utekatt har/har haft båda, jag använder axilur eller drontal, båda tar spolmask, hakmask och vissa bandmaskar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 750
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 887
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar