P

portos

Vad göra?
Vet inte om det är det som hon har, men vad kan det vara annars. Fodrar med allt som har högt protein och fett, avmaskade henne i dec, då flyttade hon till mig, avmaskade henne för två veckor sedan. Ändå ser hon ut som en benget.

Är en sent inriden 4 åring från tyskland.

Har hört ngt om att vissa maskar håller på att bli resistenta mot avmaskningsmedel. :eek:

Så vad göra, vänta och se, hon ska ju trots allt tappa all vinterpäls, det tar ju energi det med. Eller vad, nu vill jag ju att hon ska sätta muskler, men det går ju inte när det inte finns ngt fett att bygga av.

Någon som har några kloka förslag eller ngn synpungt
 
Sv: Mask

Kolla med en vet.
annars kan det ha vart mask och hon är på väg att hämta sig och det tar kanske ett tag, olika för olika hästar..
Men om hon inte visar förbättring, kolla med en vet.
lycka till :p
 
Sv: Mask

Om inte hästen är sjuk och behöver veterinär så skulle jag;

1. Tagit ett träckprov och skickat in för analys så jag fick reda på om hästen hade mask eller ej.

2. Grovfoderanalys och sedan uträknad foderstat samt sett över ridningen så hästen arbetar i ordentlig form..
 
Sv: Mask

Och ett blodprov för att se om det är bandmask som är (en del av) problemet. Vet du vad hästen har avmaskats med tidigare?
 
Sv: Mask

Träckprov, ev. blodprov för att konstatera/utesluta bandmask (för det är väl dne man inte ser på träckprov..?)
När du fått resultatet, så rådgör med veterinär om hur du ska avmaska om det behövs. Är det inte mask så gå vidare till fodret. Analysera grovfodret och se hur väl det täcker henens behov, se över smrp/mj-kvoter mm. Visar det sig att det är uppenbara brister i fodringen så rätta till de succesivt.
Om problemet inte ligger i fodret heller så skulle jag låta undersöka hästen.
 
Sv: Mask

Magsår kan få en del hästar att se förjävliga ut...
 
Sv: Mask

Nej det ska man inte. Man ska rotera sakta mellan de olika substanserna. Fast vad menar du med ofta ?
 
Sv: Mask

Har lärt mig att man ska köra med samma preparat minst ett helt år, alt. 2 år.
 
Sv: Mask

Jag med...men hon som sa att man ska byta så ofta man kan, kanske menade flera ggr/år ?! Med rotera sakta menar jag varje/vartannat år. En del byter ju varje gång dom ska maska...typ 2-4 ggr/år. Fast en del verkar också tro att man ska byta mellan olika märken istället för olika substanser, villket gör att en del byter inom samma grupp...men dom tror dom bytt *medel*.
 
Sv: Mask

Ja, tänkte också att man inte ska byta "så ofta man kan". Har lärt mig av parasitolog att man ska byta varje eller vartannat år. Och inte mellan märkena, utan substanserna.
 
Sv: Mask

Mynta2 skrev:
Nej det ska man inte. Man ska rotera sakta mellan de olika substanserna. Fast vad menar du med ofta ?


så att maskarna inte blir "immuna"..
det menade jag med ofta.
Jag har haft 2 olika preparat på 3 år.:bump:
 

Liknande trådar

L
Hästvård Min 5-åriga hbl valack har blivit så j-la smal, ser revbenen, höftbenet sticker ut, tappat muskler (mest rygg) osv på kort tid. Ngn...
Svar
8
· Visningar
1 212
Senast: Nafayette
·
Å
Foder & Strö Har haft d-ponnyn sen i somras. När han kom var han jättetunn och omusklad. Nu är det bättre men han är fortfarande tunn & har inte mkt...
2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: åsnan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp