Mask-resultat

E

Egonson

Så här såg det ut:

Sto 22 år: 250 epg
Valack 10 år: 650 epg
Valack 6 år: 1850 epg :crazy:

Våra hästar går på gammal mark som endast betats av hästar 2 säsonger (aldrig gått hästar där förut, bara får och nöt), stora arealer och regelbundna hagbyten.

6-åringen har varit iväg på annat stall i våras, de hästarna hade alla högt epg så det är troligtvis därifrån han fått det och sen smittat 10-åringen. Stoet sas ha så pass lite pga att hon är äldre.

Fick rek. att stoet ej behöver avmaskas detta året (om hon inte får styngflugeägg på sig då är det ju 1 gång till hösten/vintern), valackerna ska maskas nu med Cydectin och intervall som vanligt 12 veckor.

Nåt mer man ska tänka på? Hagarna mockas och hålls så rena som möjligt.. Ta nytt prov till våren 2008?

Sv: Mask-resultat

Jag skulle tagit stoet också iom att hon är äldre, iaf första avmaskningen. Unga och äldre hästar är de som har mest mask, starkast eget försvar har "medelålders" hästar eller vad man nu ska kalla dem :)

22 år är visserligen ingen ålder för en välmående häst, men ändå åt det äldre hållet så jag skulle hålla efter 250 EPG såhär tidigt på säsongen.

Nytt prov nästa vår är ju utmärkt, dessutom borde du se märkbar minskning.

Okej. Så då avmaskar jag alltså bara henne (22 åringen) en gång nu när vi tar de andra första gången, och sen inte mer förrän ev. till hösten?

Okej, tack för tipset :) Alltid så bra att få någon annans synpunkt på det hela, är ju första gången vi tar träckprov. Ska definitivt pusha på folket att fortsätta ta prov varje år, för detta var bra :) Gissade för övrigt på att min häst hade mer mask än vad hon har.. :o
Det kan ju se ut hur som helst i princip.

sorry missade det trots att jag läste...
var väl så inne i funderandet över vilka medel som tar vilka maskar och vilket medel man bör använda respektive vilket som tar flest sorters mask.

sorry missade det trots att jag läste...
var väl så inne i funderandet över vilka medel som tar vilka maskar och vilket medel man bör använda respektive vilket som tar flest sorters mask.

Flest sorters mask är inte så intressant, det som är mest intressant är att veta vilken mask man ska bekämpa (som här lilla blodmasken) och vad det medel man väljer har för ERP (egg reapperance period, dvs intervall för avmaskning) och att medlet är verksamt mot den masken.

En fråga till. Mammsen har lite funderingar, och undrar om man verkligen ska avmaska redan nu eller vänta till vi byter hage i slutat av april? Jag kan tänka mig att stallägaren också undrar över detta så det är lika bra att gardera sig med svar :D

Jag vill gärna maska nu eftersom det handlar om lilla blodmasken, MEN jag kan ej minnas vart jag har fått detta ifrån :o Läst någonstans möjligen. 6-åringen har ju så mycket och jag vill inte låta honom gå med så mycket parasiter!

Så, vilket bör man göra? Nu, eller vänta?

Jag skulle göra nu eftersom ni ändå ska köra efter intervallen sen. Mars, juni, september blir alldeles utmärkta intervall. Och så skyddar moxidectinet i 2v från att plocka upp ny smitta.

Lilla blodmasken är hästens vanligaste parasit, kanske du tänker på stora blodmasken? Den är värre (men också ovanlig).

Räkna åt din mamma: 1850 ägg per gram träck. En bajshög är säg 1000g (mkt lågt räknat...), dvs 1 850 000 ägg per bajshög, och så kanske 10 högar i hagen per dag = nästan 11 miljoner ägg som kan smitta. Bättre bli av med den smittbördan nu.

Okej, tack för ytterligare shabbt svar! :bow: Ja det kanske var den stora, men den har dom ju inte (odlat på det eller vad det nu är de gör).

Puttar upp tråden då jag har ytterligare funderingar angående detta.
Vi avmaskade i mars (minns ej datum dock) med Cydectin och har fortsatt mocka vinterhagen.
Släpper snart på bete bara staketet kommer upp, sommarhagarna har vilat i streck snart 7 månader och har bara varit häst på den 2 somrar, och aldrig varit nedbetad och vi undviker att de blir det också.
Tänkte om detta kan vara till någon hjälp för följande fråga:

6-åringen som hade 1850 EPG, avmaskades som de bägge andra med Cydectin. Dock har det framkommit senare att han alltid fått Cydectin, aldrig varit i närheten av andra medel alltså och aldrig tagit träckprov på honom tidigare.
Kan det vara risk att medlet inte tar masken på honom då? Den andra valacken har fått Cydectin i ca 5 år (ägaren till de bägge har bara gett Cydectin, då vet rekommenderade det med motivationen "det är bra, tar allt", och skrivit ut en stor låda av det). Nordisen har vi varierat på från år till år, hon var också den som hade minst mask.

Jag fick tips om och tänkte också på att byta substans ett tag? Men vi kan väl inte byta mitt i Cydectin-kuren, måste vänta till nästa sommar eller? Vi har planerat att ta träckprov på honom igen till hösten för att se hur kuren har verkat.

Senast ändrad av en moderator:

Ingen avmaskning på den som fick Cydcetin i mars förrän det gått 12 veckor, alltså i juni, även om ni byter hage.

Det är maskarna som kan utveckla resistens. Det låter inte som om hästen fått Cydectin mer än en gång/år, har jag uppfattat det rätt? Då skulle jag följa intervallen i år och sen ta nytt prov i vår. Avmaskade ni i mars, sen blir det juni och så sista avmaskningen i september så syns inget på träckprov förrän efter nyår.

Nej, det har vi inte tänkt, vi ska maska i juni och sen september också.
Okej, så inget träckprov till hösten utan till våren. Ska tänka på detta, tänkte också på att det bör ju inte synas men det var mammsen som var framme igen och ville fixa detta ;) Svårt när det är flera som ska vara med och bestämma.

Nja han har fått Cydectin i intervaller ca 3 doser per år, på betet (innan hagbyte, under betet och efter betet vid ytterligare hagbyte). Han är som sagt 6 år.
Han har dock inte gått på samma marker och det handlar om stora, tidigare "hästfria" marker så det kanske inte är "så farligt"?
Om man byter nästa år då kanske? Till Banminth ? Om det behövs avmaskas alltså.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 219
Hästvård Jag har fått problem med springmask på min häst. Har varit hästägare i 22 år och aldrig drabbats av detta elände. Haft min häst sedan...
Svar
4
· Visningar
2 067
Senast: Manji
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 268
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar