Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

L

Lollo25

Typiska tecken på att en häst har mask? Min häst har tappat massor av hull sista månaden. Han är insjunken i rumpan och revbenen syns. Han är 14 år och fullblod. Jag tror att det är proteinbrist. Men så frågade stallägaren idag om han inte kan ha mask? Jag sa nej det har han inte, han är regelbundet avmaskad! Men så hade jag honom utlånad över sommar och höst nu förra året. Då hade han bara fått banmith före och efter bete. Inget ivermectin. Han gick med två andra hästar på stora ytor. Blev han kanske inte tillräckligt avmaskad? Han är ju inte raggig i pälsen eller har dåligt allmäntillstånd! Han glänser som alltid. Däremot är det dålig kvalitet på man och svans. Ska jag avmaska? nu? Hästarna går i nya stallet i en och samma hage, året runt (tycker jag egentligen inte om alls inte van vid det). Som jag förstått så avmaskar de noga, före under och efter betet. Vad borde jag använda? Hagen ser för jäklig ut nu om jag får säga det, men så är han bonde och jag vet inte om han kanske plöjer hagen emellanåt trots att hästarna alltid går där. Hur brukar ni göra med avmaskning i året runt hagar?
 
Sv: Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

Träckprov lugnar dina funderingar. Otroligt snabbt svar får du också. Kanske ni kan gå ihop i stallet och göra allihop och lägga upp en plan för hur ni behöver avmaska i just era hagar. Det låter ju som om de försöker i alla fall och kan vara öppna för mer medveten avmaskning.

Jag har sett en häst som tappat mycket och varit allmänt risig av blodmask, och den hade över 2000 EPG. Å andra sidan har jag sett flera hästar med 1500-1700 EPG som det inte synts ett dugg på.
 
Sv: Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

om det inte skulle vara mask...om hästen precis fällt en massa päls och äter hö - ofta är det ju sämre kraft i höet på vårkanten så kan det kanske behövas mer mat /vitaminer ??
 
Sv: Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

Det som kan vara sämre i höt är vitaminer, och det påverkar inte hullet på det sätt som beskrivs. Snarare har näringstillförseln under vintern inte varit tillräcklig, och nu syns det tydligt fast hästen tappat lite hela tiden.
 
Sv: Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

Och ta ett blodprov för att kolla bandmask. Minskad vikt kan bero på bandmask. Om din häst eller en annan i stallet har problem med bandmask är det troligt att de andra kommer att få det. Man kan ta ett stickprov (ta blodprov från 4-5 hästar i stallet) och kolla läget.

Lollo25 skrev:
Typiska tecken på att en häst har mask? Min häst har tappat massor av hull sista månaden. Han är insjunken i rumpan och revbenen syns. Han är 14 år och fullblod. Jag tror att det är proteinbrist. Men så frågade stallägaren idag om han inte kan ha mask? Jag sa nej det har han inte, han är regelbundet avmaskad! Men så hade jag honom utlånad över sommar och höst nu förra året. Då hade han bara fått banmith före och efter bete. Inget ivermectin. Han gick med två andra hästar på stora ytor. Blev han kanske inte tillräckligt avmaskad? Han är ju inte raggig i pälsen eller har dåligt allmäntillstånd! Han glänser som alltid. Däremot är det dålig kvalitet på man och svans. Ska jag avmaska? nu? Hästarna går i nya stallet i en och samma hage, året runt (tycker jag egentligen inte om alls inte van vid det). Som jag förstått så avmaskar de noga, före under och efter betet. Vad borde jag använda? Hagen ser för jäklig ut nu om jag får säga det, men så är han bonde och jag vet inte om han kanske plöjer hagen emellanåt trots att hästarna alltid går där. Hur brukar ni göra med avmaskning i året runt hagar?
 
Sv: Mask?! och avmaskning i året runt hagar!

hur mycket grovfoder får han? har själv en 14-årig fullblodsvalack och han har mer e mindre fri tillgång på hösilage dygnet runt.... om han inte får det så blir han garanterat smal......
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 248
Senast: Karminnie
·
C
Hästvård Hej! Jag har en 7-årig valack som jag upplever som tunn över ryggen, alltså lite dålig överlinje och inga fileer! Frågan är ju...
Svar
3
· Visningar
3 493
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 325
Senast: Madick
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 939
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp