Mask i ägg???

saila

Trådstartare
Min kompis berättade imorse att sprätthöns (såna lyckliga höns som bor huller om buller ute på gården) ofta har spolmaskar som kan dyka upp i äggen. Är det sant???:crazy: Låter äckligt. Ska man köpa burhönsägg för att vara säker- Eller avmaskar ni era lyckliga hönor? Tacksam för besked snarast.
Hälsar saila som får ägg ibland av snälla ekologiska grannar:o

Sv: Mask i ägg???

När jag jobbade i djuraffär sålde vi massor av ägg från grannbonden. Jag åt själv massvis. Det är så gott med färska ägg! :d Har ALDRIG sett en mask i något ägg, eller hört talas om någon som sett en.

Jag letade lite om spolmask i ett annat ärende, och ramlade över bilder på spolmaskar i höns. I sällsynta fall kunde maskarna hamna i äggen (läste inte så noga).

Men de ägg som säljs lyser de väl för att kunna sortera bort dåliga ägg?

Hittade sidan igen.Såhär står det om mask i ägg:
I sällsynta fall kan spolmaskar hittas i hönsägg. Detta beror på att parasiten råkat hamna i hönans äggledare samtidigt som ett ägg var på väg ner genom äggledaren. Spolmasken kan då hamna i äggvitan. Någon gång händer det att sådana ägg passerar den gängse genomlysningen av konsumtionsägg på äggpackerier. Spolmask i konsumtionsägg är helt ofarligt för konsumenten men kan upplevas som mycket obehagligt.

Man avmaskar inte höns, inga godkända medel finns i Sverige idag.

Senast ändrad:

Min kompis berättade imorse att sprätthöns (såna lyckliga höns som bor huller om buller ute på gården) ofta har spolmaskar som kan dyka upp i äggen. Är det sant???:crazy: Låter äckligt. Ska man köpa burhönsägg för att vara säker- Eller avmaskar ni era lyckliga hönor? Tacksam för besked snarast.
Hälsar saila som får ägg ibland av snälla ekologiska grannar:o

OFTA??????

Låter som en riktig Westerbergare. En tokig skröna!!

Mask i ägg - hur skulle det gå till????? rent anatomiskt??

Hur mycket tokigt kan man inte få höra av stadsbor...... :angel:

Jag har aldrig ätit annat än såna ägg, nu på senare år visserligen köpta i butik (och därmed lysta) men har aldrig ens hört talas om det. Skröna, förmodligen!

det ÄR ingen skröna. Som jag fick det förklarat var det just att höns kunde ha spolmask och eftersom äggen tillverkas i den sk kloaken kunde spolmasken liksom byggas in i äggen...:smirk:

Jodå, nog är det sant!
Men det är väldigt ovanligt. :)
(och jävligt äckligt!) :p

Det värsta är att mina snälla grannar lyser inte igenom sina lyckliga ägg... Skulle man kunna ultraljuda dom? Jag ska kolla märren snart;)

Fast det spelar ju ingen roll om det skulle vara burhöns eller frigående höns, finns det spolmask så finns det. :idea:

N'n'. I burarna ramlar liksom bajset iv'g ned[t ) olyckliga h;ns i bur kan inte infekteras med spolmask, eller_.

Tror du verkligen att höns i burar har kliniskt rent och att de själva är kliniskt rena och fri från skit i fjädrarna??

:crazy:

Senast ändrad:

Skillnaden är väl att ägg man köper i affären är genomlysta och äggen från grannen inte är det.

Ingen av mina dåvarande 200 hönor lade något ägg med spolmask i (det blev ju ett antal ägg/år om man säger så..)och jag har aldrig någonsin hört talas om någon som hittat spolmask i ägg oavsett hönorna är sprätthöns eller burhöns, så det är nog knappast vanligt förekommande :cool:

Jag lyste dessutom äggen innan försäljning. Ville ju inte precis sälja befruktade ägg..

Kanske inte så trevligt om köparen knäcker ett ägg i stekpannan och det visar sig vara en kyckling... Jag vet faktist en som varit med om det, efter att ha köpt ägg från en bekant...

Kyckling i ägget! Då har ju hönan legat och ruvat ägget. Såna ägg tar man ju inte, utan ägg som är kläckta samma dag.

Vare sig man säljer eller äter själv vill man inte ha ägg som är ruvade.

Aldrig sett en mask i något av mina hemmagjorda hönsägg.

Sannolikt är så gott som alla de ägg jag äter/säljer befruktade, det ser tuppen Luke till att de är. Men eftersom de inte är ruvade finns det ingen kyckling i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka