Mask!! HUR får jag bort det?

Zoya

Trådstartare
Och VAD är det för mask?
Min 4½ månaders valp har mask! Ibland skiter hon fasta korvar men ibland är det stora diarréblaffor som vid närmare titt är fulla med mask! Dom är ca 1 cm långa, "tjocka" och har som en grå "fläck" på ryggen.

Jag har avmaskat två gånger med tre veckors mellanrum (senast för ca 3 v sedan) första gången med Droncit och andra gången med Axilur men de verkar inte försvinna.

Vad ska jag göra för att bli av med skiten och som sagt - vad är det för mask?

Sv: Mask!! HUR får jag bort det?

Väldigt märkligt att det inte försvinner med dom maskmedlen.
Jag skulle definitivt kontakta en veterinär, det är ju inte bra
att köra gång på gång med maskmedel heller. Jag skulle kontakta
en veterinär och lämna in ett träckprov (avföringsprov) så
kan antigen dom eller att dom skickar det vidare, se vad
det rör sig om för mask! Så att du får rätt preparat!

bandmask.jpg

Om de ser ut så, så är det bandmask och i såfall är drontal comp ett bra avmaskningsmedel, som tar död på maskarna. Det ges som engångsdos 1 tablett/10 kg kroppsvikt och jag skulle ha upprepat behandlingen efter ca 2½ vecka. Drontal Comp tar död på det mesta i maskväg btw.

Sitter och kollar lite info om mask. Den enda jag ser som är ca 1 cm är hakmasken. De har avsmalande ändar. Har "dina" maskar det?
Droncit tar inte hakmask, men axilur gör det.

Bandmask läste jag också om. Och nu när jag ser bilden så verkar det som det du skriver stämmer bättre :)
Det enda jag tänkte på är att bandmask har jag aldrig sett på en hund, och tror det är ovanligt..

Läser vidare ;)

Bandmask kan hundar få hundar om de äter sorkar, möss eller fårskit från får med bandmask exempelvis :angel:

Bandmask kan hundar få hundar om de äter sorkar, möss eller fårskit från får med bandmask exempelvis :angel:

Då blir jag inte förvånad om mina får det ;)
Fast iofs brukar de inte äta upp dom, de dödar bara...tror jag :angel:. Och får har vi ju inte :)

Jag kan skicka ner några stycken :devil: :D

Behåll du dina får och maskar :D

Vi har egna maskar, rått-likmaskar :crazy:
I går hittade min hane en död råtta, det krälade med mask i den :eek: Och där stod han och tänkte inte släppa *ryser* :crazy:

Tror vi kom ifrån ämnet :angel:

Nej så ser de inte ut - masken på din bild är mer platt. "Mina" maskar är runda och tjocka på något sätt.

Sitter och kollar lite info om mask. Den enda jag ser som är ca 1 cm är hakmasken. De har avsmalande ändar. Har "dina" maskar det?
Droncit tar inte hakmask, men axilur gör det.

Ja, hakmask är de enda jag ser likhet med också men det står också att de är relativt ovanliga :confused:
Ja, maskarna har lite avsmalnande ändar och som en svart prick eller nåt i ändarna. Äckliga är de i alla fall!

Frågan är om man ska prova Axilur igen?

Nu kikar jag i apotekets hälsoråd för hund.
Hur bodde din valp innan du fick hem den. Det står att de är mer vanliga hos hundar som bott i hundgårdar och på kennlar.
Sen vet man ju inte vad de menar med kennlar när de skriver så. Kennlar med bara hundgårdar eller?

Det enklaste är att ta ett träckprov och skicka det för analys
till:

Skicka provet till:

SVA
Avdelning för parasitologi
751 89 Uppsala

Ring till SVA först för att höra hur du skall skicka
träckprovet, hur det ska vara "förpackat".
De tar snabbt reda på vad det rör sig om för mask
och då vet du vad du har att göra med!

Telefon

018-67 40 00 växel

Exempelvis var nyckelordet ;)

Hur som haver, så tar drontal comp all mask som kan förekomma hos hund.

ok, ska prova drontal comp. först då och fungerar inte det så får jag väl ta kontakt med vet...

Men är det verkligen vanligt att de bajsar normalt ibland och ibland är det maskdiarré?

Om hunden kommer från nåt annat land så finns det väl andra masksorter än här tex. den farliga dvärgbandmasken.
den borde verkligen kollas upp med ett avföringsprov.

Om hunden kommer från nåt annat land så finns det väl andra masksorter än här tex. den farliga dvärgbandmasken.
den borde verkligen kollas upp med ett avföringsprov.

Hunden är född i finland men kom till sverige som 9 veckor gammal, och vad jag vet så finns inte dvärgbandmasken i finland - ja åtminstone så behövs inte hundar och katter från finland eller som rest i finland avmaskas mot dvärgbandmask.

Så jag skulle nog säga att risken är obefintlig att det skulle vara dvärgbandmask. Dessutom tar ju droncit (som hon avmaskats med) även echinococcus.

Apoteket och Granngården säljer kollamasken-smådjur som är en likadan produkt som för häst. Allt är betalt i förväg och du får snabbt svar från labbet om vad det är för maskar. Skriv tydligt på följesdeln vad du sett i bajset så vet de vad de ska titta efter.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi bor i ett mycket hundtätt område. Min ena hund får ibland blodblandat bajs och blir lös i magen. Det enda som har fungerat är att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 686
Senast: dobbis
·
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 683
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 067
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18