Mask från magen?

Joyride

Trådstartare
Jag hittade en rödaktig mask i hästskiten häromdagen. Ca 2 cm lång och ganska tjock. Hittade ingen mer? Kan den komma i från hästen?
Vi maskade av för några dagar sedan.

Nä, det är inte speciellt "farlig"
dom får den på sommaren, din häst har förmodligen haft "gula prickar" på benen....det är ägg som styngflugan lägger på hästarna, dessa kliar lite och hästarna biter o slickar sig då där...sen är dom inne i hästarna och utvecklas och blir "klara" vid denna årstiden.

Styngflugor (Gasterophilus spp.) förekommer över nästan hela landet utom längst i norr. Smittrycket är dock betydligt lägre idag än tidigare. Parasiten ger sällan upphov till kliniska symtom. Den vanligast förekommande arten lägger sina typiska gulvita ägg på hästens päls på frambenen. Fluglarverna som upptas via munnen övervintrar i hästens magsäck. Larven följer sedan med avföringen ut under vår försommar, förpuppar sig i jorden och ca tre veckor senare är utvecklingen fullbordad. Flugan kan flyga åtminstone ett par kilometer för att finna hästar och deponera ägg.

Någon betessanering går alltså inte att tillämpa. I små flockar kan man regelbundet skrapa bort nylagda flugägg från pälsen.

Snodde denna från "Magdas Länk" :)

Okej, jag mins att jag sett små ägg på frambenen i sommras. Hadde även det förra sommaren, men då hitade jag inga larver i skiten.
Tack för info, nu har jag blivit lite klokare :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3