Marwin el Warsteiner till Amiralsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare towe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 803
Sv: Marwin el Warsteiner till Amiralsto?

Håller helt med dig.:bow:

En annan sak jag reflekterat över, säkert ingen som håller med men drar teorin ändå.

Många som jag hört har fått en avkomma undan sitt sto och efter en viss hingst skriver att avkomman blivit svår, trots att stoet är supersnäll och underbar och gud vet allt. Då har iallafall jag börjat fråga lite och det visar sig (inte alltid men ganska ofta) samma sak.
Nämligen att det är första fölet/unghästen denna person hanterar på egen hand.

Det gör att iallafall jag ifrågasätter 2 saker.
-Har kanske temperamentet med hästägarens (brist på) kunskap att göra? Det är ju stor skillnad att ha ett vuxet sto, än att ha en treårig hingst som just ska ridas in...
-Kan man verkligen säga att en hingst lämnar svåra avkommor om man bara sett en eller två avkommor?

sydney skrev:
Håller helt med dig.:bow:

En annan sak jag reflekterat över, säkert ingen som håller med men drar teorin ändå.

Många som jag hört har fått en avkomma undan sitt sto och efter en viss hingst skriver att avkomman blivit svår, trots att stoet är supersnäll och underbar och gud vet allt. Då har iallafall jag börjat fråga lite och det visar sig (inte alltid men ganska ofta) samma sak.
Nämligen att det är första fölet/unghästen denna person hanterar på egen hand.

Det gör att iallafall jag ifrågasätter 2 saker.
-Har kanske temperamentet med hästägarens (brist på) kunskap att göra? Det är ju stor skillnad att ha ett vuxet sto, än att ha en treårig hingst som just ska ridas in...
-Kan man verkligen säga att en hingst lämnar svåra avkommor om man bara sett en eller två avkommor?

Det där tror inte jag på. Arvsmassan styr hästens temperament, det kan ingen människa (eller häst) ändra på. Men det är klart - får man en unghäst med besvärligt temperament från början, så blir det givetvis inte bättre om man är ovan och osäker. Sedan är det ytterst få på det här forumet, tror jag, som har sett tillräckligt många avkommor för att det ska vara statistiskt säkert... Men hade jag sett tre avkommor som var överjävliga hade jag nog undvikit fadern till dessa. Det är ju knappast så att den typen av upplysningar lämnas ut objektivt av hingsthållare. Tyvärr.

Sara-Ida skrev:
Det där tror inte jag på. Arvsmassan styr hästens temperament, det kan ingen människa (eller häst) ändra på.

Jag skulle nog säga att miljön har stort inflytande på hästens temperament. Hur ofta ser man inte hästar som är totalt ohanterbara och ägarna klagar på det, och det sedan visar sig att hästen står i sin box 20 timmar per dygn och äter fem kg kraftfoder? Konstigt att en sån häst beter sig illa...
Självklart har föräldrarna inverkan på avkommans temperament, men många problem tror jag skapas av dålig uppfostran och "ohästig" miljö som unghäst. Märks ju tex väldigt väl hos många duktiga uppfödare, de får avkommor efter alla möjliga hingstar (även de med dåligt rykte, för det är man van vid att kunna se igenom...) och ALLA är väluppfostrade och beter sig bra oavsett.

Hannely skrev:
Jag skulle nog säga att miljön har stort inflytande på hästens temperament. Hur ofta ser man inte hästar som är totalt ohanterbara och ägarna klagar på det, och det sedan visar sig att hästen står i sin box 20 timmar per dygn och äter fem kg kraftfoder? Konstigt att en sån häst beter sig illa...
Självklart har föräldrarna inverkan på avkommans temperament, men många problem tror jag skapas av dålig uppfostran och "ohästig" miljö som unghäst. Märks ju tex väldigt väl hos många duktiga uppfödare, de får avkommor efter alla möjliga hingstar (även de med dåligt rykte, för det är man van vid att kunna se igenom...) och ALLA är väluppfostrade och beter sig bra oavsett.

Jag vet hästar som har haft exakt samma uppväxt och hantering och ändå blivit olika. Jag menar att uppförande och lynne är två skilda saker. Du kan ge en häst de bästa förusättningar, men den blir inte bra i huvudet ändå, oavsett vem du sätter upp på ryggen.

Nu är dock hästar sociala och anpassar sig snabbt till förutsättningarna. Men en "nervig" och tittig individ blir inte stabil och en energisk och vild häst blir knappast lat i en annan miljö. Jag tror inte det är så svårt att skilja arv från yttre faktorer. Iakttar man hästen under tillräckligt lång tid och i olika sammanhang lär man sig så småningom hästens "normal-karaktär".
Men en dålig hästhållning är naturligtvis inte gynnsamt. Säkert kan man åstadkomma otroligt mycket med rätt miljö, precis som är fallet med människor. Där har du säkert rätt!

Warsteineravkommor som hopptalanger på treårstestet 2006

Carmenzita (F.2) (SWB) Warsteiner S 158 7 8 7 7 6 5 40 III
Oxygen ABG (SWB) Warsteiner S 168 8 7 7 7 5 5 39 IV

Marvins:

Aurora D (SWB) Marwin S 166 8 8 6 7 7 6 42 II
Mazerati (SWB) Marwin v 173 6 7 6 7 5 5 36 IV

Baserat på de Warsteiner-avkommor jag har sett (OBS! Inget statistiskt säkerställt urval utan bara mitt personliga intryck!) så skulle jag inte lägga Warsteiner på ett nervigt Amiralsto. Jag tror att det kan bli lite för mycket "snurr i kolan". Den Warsteineravkomma jag känner bäst delar exakt de temperamentsnackdelar som du beskrev hos ditt sto. Däremot tror jag att det säkert skulle bli en flott häst med utstrålning.

Jag har inte läst hela tråden men din fråga angående Marwin ska jag iallafall försöka besvara och jag skulle inte rekommendera honom till en märr som redan själv är lite prillig. Min egen erfarenhet av Marwin är att han är en jättego häst och hur mysig som helst men de avkommor jag träffat (bland annat min egen) har alla gemensamt att de har vart efter i utvecklingen och har ett humör utan dess like. Nu gäller detta bara avkommor som vart ston men alla har haft helt olika förutsättningar på mödernet och är ändå allihop lite mer än lovligt virriga innanför pannbenet. Fattade dessutom att du letade gångarter och det är ytterligare en orsak att inte ta honom.

Har en warsteiner- krevad som är spooky men som med rätt behandling har blivit super trevlig...

men alla jag känner säger att avkommor av warsteiner har ett lite hett humör och är spooky och jag personligen tror inte det kommer från weltmeyer eftersom vi också haft en wetano som var guda snäll och super cool och alla som haft wetano avkommor har sagt att dem var coola och snälla...

jag tycker det beror på om du vill ha en lite nervig häst eller inte nu vet inte jag speciellt mycket om marvin och hans humör...

men nu har du ännu en uppfattning om warsteiner...

Hoppas det blir ett lyckat föl vilket som;)

Hej!
Det här var mina funderingar från förra året. Nu har jag ett kanonfint föl efter Rubignon! Hon är vacker, rör sig bra och har ett väldigt coolt temperament (än så länge). Ska visa henne den 19 augusti på Stjärnborg så då får vi se om domarna håller med mig :)

Hoppas att jag får möjlighet att se ditt sto på Stjärnborg då även jag planerar att åka dit med mitt Amiral-Krevad sto + föl.

Liknande trådar

K
Avel Warsteiner 946 vs Wetano 976 Någon som har mer info än vad som redan skrivits här på buke om Warsteiner 946? Funderar på att betäcka... 2
Svar
27
· Visningar
2 949
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka