Marwin el Warsteiner till Amiralsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare towe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 4 803
Sv: Marwin el Warsteiner till Amiralsto?

Glömde skriva med att hingstungen e.Warsteiner fick mkt bra poäng på en visning som 2-åring(?), han fick gå in igen för att domarna tyckte att det var en sån härlig häst, mkt lovande hingstämne. Han var helt underbar att hålla på med när han var föl, sen sålde vi honom. Hörde att han fortsatte vara trevlig att handskas med o.s.v. fram tills inridningen. Då blev han istadig m.m. Sen har jag inte hört mer hur det gått för honom, förutom att han troligen kastrerades.

Victovie skrev:
Hörde att han fortsatte vara trevlig att handskas med o.s.v. fram tills inridningen. Då blev han istadig m.m.

I rest my case! :rofl: :angel:

Syrran har ett sto e: Warsteiner-Krevad. Köptes som hopp/allroudhäst trots stammen som 5-åring, är sju i åt. Gick som 5-åring(haft föl) semifinal i 4-års. Hoppar mycket trevligt, och snygg att se på samt bra gångarter. Ganska stor, 1,68, men lätt i typen.

Bara ett allmänt inlägg i debatten, vore det inte bättre att bortse från priset på hingsten i detta läge? Den summa man lägger på språng/semin/stationsavgift är bara en fis i rymden jämfört med vad det kommer att ha kostat innan man har en säljbar häst. Och då finns det risk att man ångrar sig för att man valde hingst efter prislappen istället för lämplighet.

Summan av resonemanget, rådfråga de som är relativt objektiva samt med stor erfarenhet, titta på avkommestatistik, titta på hingstens härstammning och fundera på om det passar med ditt sto. Därefter om du har två likvärdiga hingstar att välja mellan kanske du kan titta på priset.

Daniel skrev:
Bara ett allmänt inlägg i debatten, vore det inte bättre att bortse från priset på hingsten i detta läge? Den summa man lägger på språng/semin/stationsavgift är bara en fis i rymden jämfört med vad det kommer att ha kostat innan man har en säljbar häst. Och då finns det risk att man ångrar sig för att man valde hingst efter prislappen istället för lämplighet.

Summan av resonemanget, rådfråga de som är relativt objektiva samt med stor erfarenhet, titta på avkommestatistik, titta på hingstens härstammning och fundera på om det passar med ditt sto. Därefter om du har två likvärdiga hingstar att välja mellan kanske du kan titta på priset.

Äntligen! Ngn som orkade ta upp det!:bow: :bow: :bow:

Daniel skrev:

Jag håller med:bow: . Problemet är att hitta relativt objektiva personer att rådfråga. Avkommestatistik är jättebra om tillräckligt många avkommor finns, vilket kan vara svårt att hitta på en del hingstar. Det är därför jag rådfrågar folk här på forumet- för att få så många svar som möjligt av folk som har erfarenhet av den typ av förärvning man letar efter, eller för den delen hur specifik hingst man frågar om förärver sig:) Sedan lägger jag naturligtvis in mina egna och andra värderingar också innan jag väljer hingst.

Visst är det det optimala att kunna bortse från priset! Men fortfarande är det en viss klumpsumma som ska fram i ett visst skede. Fölet har jag inte planer på att sälja och jag är fullt medveten om vad det kostar att både hålla och föda upp hästar. Som jag skrev så tror jag att Briar skulle passa rent stammässigt till mitt sto men fortfarande känner jag att det är dubbelt så dyrt som ovanstående hästar. Kan jag då räkna med att fölet blir dubbelt så bra? :D
Självklart har jag inte valt ut hästarna enbart på priset. Wartstainer har jag fått tips om förrut att passa mitt sto. Jag vill ha en allround, trevlig häst, gärna med bra gång förstås. Marwin passar in på ovanstående bortsett från gången som han endock verkar förvärva.

Allt har sin tid, kanske väljer jag Briar i ett annat läge! Jag är även dunderförtjust i De Niro, Don Frederico osv men dem passar inte min plånbok idag.

Fast det kostar lika mycket att föda upp en "bra" som en "dålig" häst. Det som menas är att i slutänden så kommer det som skiljer i pris "bara" vara skillnaden i betäckningsavgiften. Avel är alltid ett lotteri, så ingen kan lova att du får en "bättre" häst med en viss hingst, det är därför man måste försöka undersöka hingstens förärvning på den typ av sto man själv har så gott det går. Lycka till!

Mitt inlägg var inte menat till dig specifikt, utan det finns många som tänker för mkt på just den initiala kostnaden istället för att räkna och tänka långsiktigt. Ingen har ju glädje av en oansvarigt framavlad häst, varken uppfödaren, utbildaren eller allra minst hästen själv. Därmed inte sagt att det går att gardera sig från mindre lyckad avel genom att välja dyrast hingst, däremot går det att göra allt för att få en trevlig avkomma och då tror inte jag att priset på hingsten får vara avgörande.

towe skrev:
Allt har sin tid, kanske väljer jag Briar i ett annat läge! Jag är även dunderförtjust i De Niro, Don Frederico osv men dem passar inte min plånbok idag.

Vågar man lägga fram ett tips,utan att bli lynchad?;)

Varför inte hoppa över betäckningen iår, spara pengarna och betäcka med den hingst man egentligen vill ha, i ditt fall Briar...

Du blir inte lynchad, inte av mig i alla fall! Anledningen till att det passar bra att betäcka just i år är för att jag har tänkt ställa av henne från tävling i år pga tidsbrist. Vi har köpt ett nytt hus som ska renoveras och jag kommer att flytta från hästen ca 4 mil. Alltså kommer jag inte hinna träna som jag skulle behöva. Om jag säger så här...pengar finns men jag känner mig inte beredd att lägga så mkt pengar på en betäckning just nu. Kanske i framtiden som sagt. Men vi pratar väl inte om dåliga hingstval som jag väljer mellan? Jag har ju inte tänkt betäcka med "grannens ståtliga hingst" bara för att ;) .

Tack för alla tips i alla fall! Hoppas inte tråden spinner iväg åt något annat håll än vad som var meningen.

Lycka till med hus och hingstval:)

Ok, situationen är ju passnde iår det kan jag me förstå...
lycka till med allt.

Victovie skrev:
Fick ett Warsteiner-avkomma med ett sto med supertemperament (e.Maraton ue.Galant) och avkomman blev inte så rolig i huvudet. Har även hört om nån mer Warsteiner-avkomma som inte var rolig. Vad jag har fått veta/lära så har inte Weltmeyer-blodet alltid så hög ridbarhet, särskilt inte i förhållande till Donnerhall-blodet. Men detta är endast mina egna erfarenheter och vill inte generalisera. Det finns säkert många trevliga med W-blod också! Men själv skulle jag helst inte ta honom på ett sto som ditt.

Hejsan !

Nu tror jag att du har allt tagit vatten över huvudet, med dessa komentarer. W-linjen har en mkt ridbarhet, likaså D- linjen, men dessa hingstar kommer ifrån Tyskland, och kanske inte alltid passar in på allt vårt halvblods matrial, vi har idag. Självklart så är dessa hingst linjer temperaments fulla, men i ditt fall så har även ditt sto medverkat till din fölunge och hennes stam slutar inte med hennes föräldrar utan går många generationer bakåt, vilket kan innebära att kominationen w-linjens stam med dina föregångare på ditt sto gav för mycket temperament.
W-linjens ridbarhet har visats sig igenom bla, Weltmeyer, Wolken Tanz, Wonderland osv, där man kan tillägga att wonderland gick dessutom svår hoppning och svår dressyr, han var fallen efter Weltmeyer.

Så, skyll inte alltid på hingsten, titta på era ston och hennes stam även längre bak inte bara hennes föräldrar. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lotta

Har kollat lite på Rubignon och han är helt klart ett alternativ. Vad tror ni om Amiral-Rubignion?

Victovie skrev:
menade att han blev istadig när de begärde saker av honom :smirk: , ursäkta dåligt uttryckt
Jag vet flera hästar efter hingstar som allmänt omtalats som "snälla" (nämner inga här då har vi en ny tråd i ämnet) och undan normala mammor, som fått ungar som visat humör när det började krävas lite av dem. Det är nog inte så enkelt som att en viss hingst eller en viss kombination ger det eller det.
Man ska ta den hingst man själv tror passar och som man uppfattar ger försäljningsbara avkommor.
Det är förmodligen lättare att sälja en fölunge efter Briar än efter många andra hingstar. Kan ju bero på att Briar syns och är en kändis:angel:

wolken fee skrev:
Hejsan !

Nu tror jag att du har allt tagit vatten över huvudet, med dessa komentarer. W-linjen har en mkt ridbarhet, likaså D- linjen, men dessa hingstar kommer ifrån Tyskland, och kanske inte alltid passar in på allt vårt halvblods matrial, vi har idag. Självklart så är dessa hingst linjer temperaments fulla, men i ditt fall så har även ditt sto medverkat till din fölunge och hennes stam slutar inte med hennes föräldrar utan går många generationer bakåt, vilket kan innebära att kominationen w-linjens stam med dina föregångare på ditt sto gav för mycket temperament.
W-linjens ridbarhet har visats sig igenom bla, Weltmeyer, Wolken Tanz, Wonderland osv, där man kan tillägga att wonderland gick dessutom svår hoppning och svår dressyr, han var fallen efter Weltmeyer.

Så, skyll inte alltid på hingsten, titta på era ston och hennes stam även längre bak inte bara hennes föräldrar. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lotta

Jag är väl medveten om att de mödrarna påverkar avkomman mkt, särskilt då de uppfostrar fölet första delen av deras liv, även att de utländska hingstarna inte alltid får samma resultat på avkommorna i olika länder pga stomaterialet. Mamman till fölet har som sagt mkt bra temp., är släkt med Synovia bla. Mormorn hade samma temp. och var mkt sammarbetsvillig, tävlade en hel del(minns ej om det var msv eller sv innan hon gick i avelsbox). Menar du isåfall att det skulle vara Maraton, Galant, Lansiär eller Juan som ligger bakom temperamentsskillnaden istället för Warsteiner? vem isåfall?

och som jag påpekade inlägget - att det endast var mina erfarenheter och att jag inte ville generalisera. Jag skyller aldrig endast på hingsten, men denna gången ansåg jag att det troligen var han. Har även hört vad andra sagt om avkommor de sett m.m. Har endast sett en W-avkomma på dressyrbanan(ska se om jag kan hitta stostammen), och den var en liten :devil: . Läcker som få! Men hästens största tanke var att slänga av matte på ryggen.
Är inte hans äldsta avkommor födda -97 el.-98? Borde inte de tävla uppåt msv nu då? någon åtminstonde? Hur många finns det på dressyr/hoppbanorna av hans avkommor?

Senast ändrad:

kullerbytta skrev:
Jag vet flera hästar efter hingstar som allmänt omtalats som "snälla" (nämner inga här då har vi en ny tråd i ämnet) och undan normala mammor, som fått ungar som visat humör när det började krävas lite av dem. Det är nog inte så enkelt som att en viss hingst eller en viss kombination ger det eller det.
Man ska ta den hingst man själv tror passar och som man uppfattar ger försäljningsbara avkommor.
Det är förmodligen lättare att sälja en fölunge efter Briar än efter många andra hingstar. Kan ju bero på att Briar syns och är en kändis:angel:
Man får ju oftast inte heller reda på hingstens ärftlighet inom sådana områden om man inte pratar runtomkring sig med uppfödare/hästfolk.
Detta stoet har ärvt sitt fina temp. till alla sina andra avkommor efter olika fädrar, varför inte denna frågar man sig själv då?
Sen håller jag med dig om den man tror passar och att det nog är lättare att sälja en avkomma e.Briar än andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

K
Avel Warsteiner 946 vs Wetano 976 Någon som har mer info än vad som redan skrivits här på buke om Warsteiner 946? Funderar på att betäcka... 2
Svar
27
· Visningar
2 949
Senast: clownen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka