H

heane

Hej
Red på ridskola och skulle galoppera och kände mej jätteosäker. Men nästa gång hade dom satt på hästen en martingal. Och det kändes mycket bättre, även om jag inte höll i den hårt så visste jag att den fanns där och det kändes bra.
Hur påverkar en martingal hästen? Kan man bara sätta på en sån på vilken häst som helst? Eller känns det obehagligt för hästen om den inte är van, så man ska träna den lite först med martingal?
 
Sv: Martingal

En martingal (<-länk) ska bara fungera som ett skydd för ryttarens näsa.

Dvs, den ska hänga helt löst och inte inverka på tygeln förrän hästen har slagit upp huvudet mycket högt.
En rätt spänd martingal inverkar alltså inte alls på hästen i normalläget, så det är oftast inget den behöver vänja sig vid.

Men hur menar du att du inte "höll så hårt i den"?
En martingal kan man inte hålla i och påverka, den hänger ju helt opåverkbar för ryttaren.
Eller var den så hårt spänd att den påverkades av hur sträckta tyglar du hade? Isf var den nog felinpassad, alldeles för hårt spänd...:(
 
Senast ändrad:
Sv: Martingal

Hoppas det är martingal jag menar. Det gick ju två remmar till tyglarna som hängde löst. Sen den remmen som gick runt halsen kände jag att jag kunde hålla i om jag kände mej osäker.
 
Sv: Martingal

Jag klippte in en länk till en bild i mitt första svar, där kan du se om vi menar samma sak!:)

Halsringen på martingalen kan du hålla i, det påverkar inte hästens mun eller så, utan kan användas som stöd om du som ryttare känner dig osäker.

Remmen mellan sadelgjorden och tyglarna däremot är till för att hästen ska få en impuls nedåt i munnen om den slår upp huvudet för högt. Halsremmen är bara till för att stabilisera det hela, så att säga.
 
Sv: Martingal

Hoppas det är martingal jag menar. Det gick ju två remmar till tyglarna som hängde löst. Sen den remmen som gick runt halsen kände jag att jag kunde hålla i om jag kände mej osäker.

jaaaha du menar såå :rofl:
då är det en martingal du menar:) ursäkta missförståndet :angel:
jag var expert på att hålla i mig när jag var liten...men ingen häst använde martingal så jag fick hålla krampaktigt i man eller sadel :p
 
Sv: Martingal

Ja då är det rätt. Det är helt ok att hålla i den remmen alltså utan att det påverkar hästen negativt?
 
Sv: Martingal

Ja då är det rätt. Det är helt ok att hålla i den remmen alltså utan att det påverkar hästen negativt?
ja jag tror inte det skadar hästen precis....fast jag föredrar manen egentligen isåfall för att inte riskera att få allt för konstigt sits o dålig balans därigenom (vilken gör det lättare att åka av om hästen skulle bli överlycklig o bocka tex...) men prata med ridläraren o säg att du är orolig så kanske h*n kan komma på nåt sätt så ni övervinner det...inte kul att vara spänd när man rider...(gissar att du spänner dig en del om du är så orolig) hoppas det löser sig
 
Sv: Martingal

det påverkar in hästen, jag har martingal på min stora buse, använder den ganska mkt som fegsnöre när han bockar ;)
 
Sv: Martingal

Du påverkar inte hästen negativt genom att hålla i halsremmen.....det kan du lugnt fortsätta med!!
 
Sv: Martingal

Jag har martingal på min islandshäst. Någon mer som har det??
 
Sv: Martingal

En martingal (<-länk) ska bara fungera som ett skydd för ryttarens näsa.

Dvs, den ska hänga helt löst och inte inverka på tygeln förrän hästen har slagit upp huvudet mycket högt.
En rätt spänd martingal inverkar alltså inte alls på hästen i normalläget, så det är oftast inget den behöver vänja sig vid.

Men hur menar du att du inte "höll så hårt i den"?
En martingal kan man inte hålla i och påverka, den hänger ju helt opåverkbar för ryttaren.
Eller var den så hårt spänd att den påverkades av hur sträckta tyglar du hade? Isf var den nog felinpassad, alldeles för hårt spänd...:(


Jag tror hon menar att hon höll i den remen som sitter runt halsen på hästen . En del gör så , men annars kan man bara ta ett gammalt stigläder och hänga runt halsen på hästen , det har samma funktion ifall man bara har det därför.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 005
Senast: soom
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp