Martingal vid kvalitén?

super

Trådstartare
Får man ha martingal vid uppsutten hoppning på kvalitén?? Kan inte tyda reglerna riktigt, som jag tolkar det så är det förbjudet, men är inte det lite konstigt i så fall??

Sv: Martingal vid kvalitén?

Vi fick inte ha de i höstas iaf.. så Nej de är inte tillåtet med hjälptyglar.
Mkt regler vid unghästtävlingar.

Tror inte det är tillåtet med nån hjälptygel överhuvudtaget. Vilket man ju kan förstå. De ska ju bedöma hästens teknik, bjudning, balans osv....så en hjälptygel kan nog ses som något som hjälper hästen.

Svarar er båda.

Tack för era svar, hm, jag tänkte att martingal typ hörde till standardutrustning på hoppning.. :o
Är ju inbiten dressyrryttare. :angel:

Min häst har väldigt lätt för att bli lätt i framdelen och det skulle ha varit skönt att få ha martingal på, får hoppas att vi har hunnit få mer kontroll till kvalitén. :o:angel:

de hinner ni nog träna bort :)

Martingal är inte standardutrustning ;) däremot har jag de gärna då de är en hjälptygel som inte inverkar när hästen gör rätt.

Svar nej det får du inte se nedan som jag har kopierat från Bedömningsreglementet.

2.3 Utrustning häst och ryttare
Vid samtliga moment skall hästen vara tränsad. Träns skall bestå av huvudlag och valfri nosgrimma av
enbart läder, samt ett- eller tvåledat bett med valfria tyglar.
Godkända bett är oledat bett, normalt tränsbett, bett med fasta ringar samt tvåledat tränsbett. Tvåledat bett
skall ha rundat mellanstycke. Bett med D-ring får ej ha en skänkel överstigande 8 cm.
Gemensamt för alla bett är att de ska vara gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med
gummi (böjligt gummibett är ej tillåtet).
Hingstkedja bör användas till hingstar, då hingsten leds.
Sadel ska vara av engelsk typ.
Benskydd/damasker för framben är tillåtna endast vid uppsutten hoppning och löshoppning.
Viktdamasker eller skydd som har som funktion att påverka hästens teknik får ej användas.
Bakskydd är ej tillåtet. Häst får ej vara lindad av säkerhetsskäl.
Magplatta, halsrem och förbygel är tillåtna vid uppsutten hoppning och ridprov.
Hjälptyglar får ej användas inte heller på framridning.
Se även underrubrikerna nedan för respektive bedömningsmoment.

en fråga, de säger ett- och två delat bett... menar dom då egentligen två- och tredelat? Eftersom att det "tvådelade" skulle ha ett rundat mellanstycke... :confused:

en fråga, de säger ett- och två delat bett... menar dom då egentligen två- och tredelat? Eftersom att det "tvådelade" skulle ha ett rundat mellanstycke... :confused:
De säger ett- och tvåledat bett, inte ett- eller tvådelat... dvs ett bett som har en led eller två leder = vad vi i normalt tal kallar tvådelat bett och tredelat bett. ;)

aa, läste slarvigt! ;) Men tror jag hade tänkt likadant även om jag läst att det stod ledat... Men nu vet jag! Tack! :)

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 742
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 891
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka