Martingal med "platta"

SweetBriar

Trådstartare
varför använder man egentligen en matingal som har "platta" ??

2310.jpg

Kan det vara för att hästen inte ska kunna fastna med frambenen i martingalen :idea: :D

Sv: Martingal med "platta"

=) Jag använder det på min, just för att det hjälper mig att "bromsa upp" honom lite grann,( om han/när han, får för sig att dra ner huvudet o möla på.. den hjälper oss bra.. sen så är det väl också så att den egentligen från början användes mest i galoppvärlden om jag inte förstått fel?...hästar som har tendens att "bita" mot bringan osv kommer ifrån risken att "fastna" i den "vanliga" martingalens stroppar...typ... ojoj rörigt det blev, hoppas du förstod lite hur jag menar iallafall=)

Det blir ju som en kombinerad irländsk martingal. Om du skulle råka trilla av så håller den tyglarna på plats litet bättre. Samt att dom håller ihop tyglarna när du rider åxå..

de är för hästar som biter tag i martingalen, detta ska göra det svårare för dem att göra det..

Som vissa redan sagt så är det bla till för hästar som biter tag i vanlig martingal. Vet en häst som först hade vanlig som hon hade bitit tag i och typ fastnat eller nåt och gick omkull.

som flera har sakt så har man platta för att förhindra hästen att fatna i ringstropparna. det är vanligt på unghästar innan dem har lärt sig att inte slänga med huvet och bita i saker;) jag måste skaffa det till min häst för han brukar jämt hålla på med saker på träningar när han har tråkigt:p och sist så snurrade ringstroppen runt hans underkäke så att han fastnade:cry: men tur att man har en häst som lyssnar så han bara stod still när jag sa stanna så att tränaren kunde ta bort den obehagliga saken ur munnen på han:bow: men det kanske inte alltid går så bra:crazy:

den är främst till hästar som biter i martingalen.. på sommaren föredrar jag att använda den på de flesta hästar då de biter och så mot flugor. och jag har varit med om många gånger när någon av mina eller någon annans häst fastnat.

Man har den även på hästar som är lite "ostabila " på bettet.

Jag använder också en sådan martingal till min ena häst som gärna biter i martingalen...tycker det funkar utmärkt:D

jag hade en sån på en häst ag hade för att han bet i martingalen. men tyckte inte om den då det blir svårare att styra på en redan svårstyrd unghäsr :)

Liknande trådar

Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: tara
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Anläggning Jag har en paddexbana som jag egentligen är nöjd med men behöver mer material till den och paddex säljs inte längre så tänkte jämna...
Svar
10
· Visningar
624
Senast: tara
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka