Martingal i dressyr-fälttävlan?

P

PonyHestNrII

Får man verkligen ha martingal i dressyren på fälttävlan?:confused:
ngn sa det till mej, men jag tycker det låter jättekonstigt..

Vad gäller bett också, får man tex ha gummiöverdraget bett eller gäller bara metall?

Sv: Martingal i dressyr-fälttävlan?

Näe, det får man verkligen inte, ett bra tips är att titta i TR (som ju ligger på nätet) och inte lyssna på vad folk säger;)

Bettsling däremot är ju i princip fri tills den bilagan som handlar om bett kommer ut :devil:

Borde väl bli rätt snart tycker jag, kul att vara ÖD annars

Så så länge det inte finns någon bilaga kan man rida med vad man vill egentligen? Eftersom det inte finns några klara regler.
Eller ska man utgå från att det är samma bett som är tillåtna i vanliga dressyren som är tillåtna i fälttävlansdressyren?

Så om jag skulle starta en fälttävlan nu och rida med exempelvis rakt tränsbett i dressyren, kan någon komma och diskvalificera mig då? Under förutsättning att bilagan inte kommit ut.

rakt bett är väl okej? eller avd menar du för bett?:P

Nej, rakt tränsbett är inte tillåtet i den "vanliga" dressyren.

http://www2.ridsport.se/files/{D10FFF99-AADA-4FEA-A49E-B88BE13F7C09}.pdf

Jag menar den här typen av bett:
product_thumb.php

Vad jag kan se så gäller FEIs regler, så det går ju bra att titta där på skisser, och då är fler bett godkända än de vi haft i Sverige.

Får jag bara flika in med en till fråga.

På FEIs sida kan man hitta denna fil: http://www.fei.org/Disciplines/Eventing/Documents/ANNEX 1a - Bits Dress.pdf

Där står det "Note: all bridoon bits shown on the plate of permitted bits in both the “Rules for Eventing” and the “Rules for Dressage Events” are permitted for the DressageTest of Eventing either as a snaffle or as part of a double bridle."

Betyder det att jag får rida fälttävlansdressyren på ALLA de beskrivna betten (både skriftligt beskrivna och bildligt beskrivna) i filen eller har jag tolkat fel?

Nu svarar jag mig själv här.

I TR står det såhär:
MOM 438 Dressyrprovet
"H" Betsling är träns Godkända tränsbett se fig. 1a

Figur 1a Godkända tränsbett (följer FEI:s bestämmelser)

Detta tolkar jag som att godkända tränsbett är de som visas på FEI:s hemsida, alltså dessa där det står: Drawings - permitted snaffles.
http://www.fei.org/Disciplines/Event...ts Dress.pdf

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
937
Senast: lundsbo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
579
Senast: Mli
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 346
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
1 008
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka