Marsvinsvakt - hjälp mej!

E

eiwo

Jag ska vara marsvinsvakt i fyra dagar nästa vecka. Jag har haft två marsvin förut, men det var tio år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde med dem :angel::D Så jag har en fråga: vilken temperatur trivs de bäst i? Mitt rum blir ganska kallt ganska snabbt när jag inte är hemma (räcker med att jag åker till stallet så blir det kallt när jag kommer hem), så jag har ett elelement som jag kan ställa in temperaturen på så den håller rummet så varmt, men vad ska jag ställa in den på? Vill ju inte att den lilla ska frysa, men inte heller att det blir för varmt....

Vi kan tyvärr inte ställa buren nere där temperaruten är jämnare för där är hundarna som älskar marsvin, men marsvinet älskar inte hundar :angel:

Sv: Marsvinsvakt - hjälp mej!

Jag har 2 marsvin hemma och mitt element står på nästan 4 fast på sista pricken på 3

Jag vet ju inte jätte mkt och är bara 10 år men mina marsvin fryser inte elelr svettas så jag tor det är lagom :)

De trivs nog i samma temperatur som du gör. Så ifall du inte svettas eller fryser så har nog nog marsvinen det bra. :)

Nja, om jag får som jag vill ska det vara över trettio grader i rummet, annars måste jag ha tjocktröja på mej, frusen som jag är :p Fast det kanske marsvinet också är?

Förretsen, hur märker man om den lilla tycker att det är för varmt eller kallt?

man ser tex på sommaren om dom är för varma så mina brukar ligga sova vääldigt mkt och andas tungt men om dom är kalla ja jag vet inte men man kan väl alltid känna på dem och dom graderna jag sa inan tror jag är lagom för mina tycker det :)

Normal rumstemperatur, 20-21 grader borde väl bli rätt lagom? Däremot brukar de vara väldigt känsliga för drag, så kolla att det inte drar på buren.
Är det bara ett marsvin kan du ju hälsa din kompis att det numera är lag på att marsvin minst ska hållas i par... ;)

Okej, då får jag ha tjocktröjan på mej :p

Det är ett och ett halvt marsvin :angel: Ett gammalt virvelmarsvin och en liten plutt som ser ut som en råtta :D Av någon anledning inbillar jag mej att den lilla ska frysa lättare än virvelmarsvinet? :confused:

Nejdå dom fryser nog lika lätt. Men dom kommer nog klara sej. Om du harnot litet bord kan du ställa buren därpå eftersom som vego96 sa är dem känsliga för drag

Okej, då var det bara inbillning :p Har tvärr inget bord, men har en liten 'avsats' i rummet, kanske 50 cm högre än resten av golvet. Kanske ska jag ställa buren där?

Okej, då var det bara inbillning :p Har tvärr inget bord, men har en liten 'avsats' i rummet, kanske 50 cm högre än resten av golvet. Kanske ska jag ställa buren där?

Bättre än inget. Om det drar i rummet kan du hänga en filt för buren. Det gjorde jag åt mina marsvin under vintern när det blev kallt. Eller ge dom mycket hö som dom kan gömma sig i om de inte har nått hus.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Hästmänniskan Den här får hamna här då det kanske mest berör rutinerna kring hästarna (men hunden ska ju ha sitt också). Vad har ni för rutiner för...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: mysboll
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama