Marsvinsuppfödning?

M

millansnillan

Har ju nu som sagt ett marsvin ( ni har sett bilder på det underbara lilla kräket :love: ) anledningen har jag förklarat, han är ilsken mot andra hanmarsvin (eller andra djur överhuvudtaget). Däremot, tror ni han skulle vara annorlunda med en hona?

Om man delade av buren (med galler så att de kan nosa på varandra och prata) så att den stackars honan inte skulle bli parad på gång på gång och sedan ett par tre gånger per år ta en kull på dom, mer som hobbyuppfödning.

Skulle de må bra av att vara på detta sättet? Min hane tvivlar jag inte på, han jagar bort andra hanar så fort han ser dom men skulle med största sannolikhet tycka om att ha en kompis att prata med. Men honan? Skulle hon klara av att vara åtskilld under tiden hon vilar? Hon går med Gnaget, blir dräktigt inom två till tre veckor, kan tillbringa de närmsta två månaderna i all sin dräktighet med Gnaget innan hon börjar bli riktigt rund (nog bäst om man håller dem åtskillda, jag litar inte riktigt På Gnaget han är ganska översexuell så jag skulle inte tvivla på att han försöker göra henne dräktig igen nästan direkt).

Sedan har hon ju ungarna i ungefär 4-5 veckor, honor längre (kan man förresten om det blir en hane ha den med Gnaget, skulle han kunna känna igen sina egna gener eller vara snällare eftersom den inte är könsmogen och dessutom har den egna burlukten?).

Sedan vid sju veckor är de redo att flytta hemifrån, Då har ju Honan haft runt 4 månader med sällskap, sen om det skulle vara tre kullar per år blir det ju ständigt sällskap men kanske inte av en riktig kompis?

Jag funderar så mycket på det här och undrar hur de skulle må.


Och om inte buren är för liten för två när den blir avdelad, den är 110X60 cm nu, och om den blir avdelad blir den 55x60 cm vilket nog är i minsta laget.

Dessutom när honan får ungar blir det ju rentutav riktigt trång, däremot skulle man ju kunna bygga en liten rastgård i anslutning till buren så de går in och ut.


Gnaget är dessutom tre år nu, han skulle med största sannolikhet dö innan honan, och då skulle hon bli helt ensam, möjligtvis om man behöll en unge så skulle hon ju ha sällskap.

Sen om något går fel med honan och hon dör eller någon av ungarna blir sjuka, vad händer om t.ex. honan dör under förlossningen men ungarna överlever? Jag har inte tid att föda upp marsvinsungar på flaska :crazy:


Lite funderingar bara, kommentera gärna.
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

millansnillan skrev:
Har ju nu som sagt ett marsvin ( ni har sett bilder på det underbara lilla kräket :love: ) anledningen har jag förklarat, han är ilsken mot andra hanmarsvin (eller andra djur överhuvudtaget). Däremot, tror ni han skulle vara annorlunda med en hona?

Om man delade av buren (med galler så att de kan nosa på varandra och prata) så att den stackars honan inte skulle bli parad på gång på gång och sedan ett par tre gånger per år ta en kull på dom, mer som hobbyuppfödning.

Skulle de må bra av att vara på detta sättet? Min hane tvivlar jag inte på, han jagar bort andra hanar så fort han ser dom men skulle med största sannolikhet tycka om att ha en kompis att prata med. Men honan? Skulle hon klara av att vara åtskilld under tiden hon vilar? Hon går med Gnaget, blir dräktigt inom två till tre veckor, kan tillbringa de närmsta två månaderna i all sin dräktighet med Gnaget innan hon börjar bli riktigt rund (nog bäst om man håller dem åtskillda, jag litar inte riktigt På Gnaget han är ganska översexuell så jag skulle inte tvivla på att han försöker göra henne dräktig igen nästan direkt).

Sedan har hon ju ungarna i ungefär 4-5 veckor, honor längre (kan man förresten om det blir en hane ha den med Gnaget, skulle han kunna känna igen sina egna gener eller vara snällare eftersom den inte är könsmogen och dessutom har den egna burlukten?).

Sedan vid sju veckor är de redo att flytta hemifrån, Då har ju Honan haft runt 4 månader med sällskap, sen om det skulle vara tre kullar per år blir det ju ständigt sällskap men kanske inte av en riktig kompis?

Jag funderar så mycket på det här och undrar hur de skulle må.


Och om inte buren är för liten för två när den blir avdelad, den är 110X60 cm nu, och om den blir avdelad blir den 55x60 cm vilket nog är i minsta laget.

Dessutom när honan får ungar blir det ju rentutav riktigt trång, däremot skulle man ju kunna bygga en liten rastgård i anslutning till buren så de går in och ut.


Gnaget är dessutom tre år nu, han skulle med största sannolikhet dö innan honan, och då skulle hon bli helt ensam, möjligtvis om man behöll en unge så skulle hon ju ha sällskap.

Sen om något går fel med honan och hon dör eller någon av ungarna blir sjuka, vad händer om t.ex. honan dör under förlossningen men ungarna överlever? Jag har inte tid att föda upp marsvinsungar på flaska :crazy:


Lite funderingar bara, kommentera gärna.


Två honor isf ;) Sen beror det ju på hur stor buren är också.

Jag hade nog inte gjort det iaf. temperament ärvs och att para en hane som inte klarar andra hanar... ingen bra idé. Nu vet jag ingenting om risker för marsvin och så, men kanske kan du kastrera honom och skaffa en hona istället? Men som sagt, vet ingenting om sånt...
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Jo, det är det med temperamentet. Men han är ju så enormt otroligt snäll mot människor, har aldrig bitit eller ens varit i närheten, älskar att kela, lättlärd (kan stanna och kom, följer efter när man säger till) så smart är han. Han kunde ju umgås med marsvinshanar när han var liten. Det kanske blev något när vi köpte honom. Det enda fel han hade då va väll att han var lite överpigg :grin: Annars har han ju fin teckning, inga anatomiska (eller vad det heter....) fel eller har varit sjuk förrutom lös i magen av för mycket gräs. Men jag ska försöka leta upp något djur han kan hälsa på mer, fast, hästar är han snäll mot :grin:

Buren är 110X70, så utan avdelning så funkar det ju med två stycken men med galler imellan skulle det bli för lite.


Hmm... Två honor skulle ju vara en idé men då får jag nog bygga en rastgård till buren.

Och kastrera honom vill jag inte, dels för att det va ju meningen att det skulle vara en liten hobbyuppfödning och när han är kastrerad, jaa. Du förstår själv ;)
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

millansnillan skrev:
Jo, det är det med temperamentet. Men han är ju så enormt otroligt snäll mot människor, har aldrig bitit eller ens varit i närheten, älskar att kela, lättlärd (kan stanna och kom, följer efter när man säger till) så smart är han. Han kunde ju umgås med marsvinshanar när han var liten. Det kanske blev något när vi köpte honom. Det enda fel han hade då va väll att han var lite överpigg :grin: Annars har han ju fin teckning, inga anatomiska (eller vad det heter....) fel eller har varit sjuk förrutom lös i magen av för mycket gräs. Men jag ska försöka leta upp något djur han kan hälsa på mer, fast, hästar är han snäll mot :grin:

Buren är 110X70, så utan avdelning så funkar det ju med två stycken men med galler imellan skulle det bli för lite.


Hmm... Två honor skulle ju vara en idé men då får jag nog bygga en rastgård till buren.

Och kastrera honom vill jag inte, dels för att det va ju meningen att det skulle vara en liten hobbyuppfödning och när han är kastrerad, jaa. Du förstår själv ;)


Läste lite slarvigt, trodde det stod marsvinssällskap :o

Men jag skulle ändå inte avla så länge han inte går ihop med andra grisar. Resten verkar ju som ett riktigt underbart litet svin, men avelsdjur ska klara "kraven" desto bättre, dvs ha bra temperament, och ett marsvin som inte går ihop med andra marsvin har inte bra temperament på den punkten, tyvärr...

Nämen vadå, klart man kan avla på kastrerade grisar... :angel: :D
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

gul_zebra skrev:
Läste lite slarvigt, trodde det stod marsvinssällskap :o

Men jag skulle ändå inte avla så länge han inte går ihop med andra grisar. Resten verkar ju som ett riktigt underbart litet svin, men avelsdjur ska klara "kraven" desto bättre, dvs ha bra temperament, och ett marsvin som inte går ihop med andra marsvin har inte bra temperament på den punkten, tyvärr...

Nämen vadå, klart man kan avla på kastrerade grisar... :angel: :D


Äsch, fan för hans hanmarsvinilskenhet.. :mad: Men du tror inte att det bara är revirtänkande? Eftersom han hade bott där i över ett år innan jag kollade vad han tyckte om andra hanmarsvin, honor är han ju inte ilsken mot. Så det kanske är för att han vill ha sitt revir som han bott i så länge. Får försöka leta upp något marsvin och se igen.

Annars är kan ju problemet vara att han är för revirtänkande så det är dumt att avla :(

Får ta och köpa ett par snääääälla korkade söta små lugna grisar och hobbyavla när jag flyttat hemifrån istället ;)
Sånna där Rex och teddy :love:


Hmm... Jooo, men de klart man kan avla när de e kastrerade, jag kan ju köpa en dildo åtan :angel:
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Avla på en hanilsken hanne skulle jag aldrig göra oavsätt hur trevlig han är mot människor. Risken för att du får fram fler aggressiva marsvin inklusive aggressiva honor blir ju större. Hannar känner inte om det är hans ungar så risken för att han dänger upp dom när dom blir vuxna är minst lika stor som med andra ungar om inte större för det är större procents risk för att du får fram ytterligare en hanaggressiv hanne efter honom.

Honor dör ibland när dom får ungar. Toxicos, ungar dör i magen, ungar fastnar, eclampsi, odyl kan hända så man måste vara beredd på att man kan förlora honan man använder. Kan man inte ta att hon kan styrka med bör man låta bli.

Verkar han inte må dåligt (tjuter när han är ensam i tid och otid, biter av sig päls mm) utan verkar pigg och visar glädjeyttringar så behöver du inte för hans skull ändra på saker utan han klarar sig utan marsvinssällskap. Vissa hannar är lämpade som hannar "i det vilda" och då är inte två vuxna hannar att tänka på. Själv är jag medveten om detta när jag väljer hanne till mina honor då jag vill avla fram fler hannar som kan gå med sällskap av andra hannar.
Själv anser jag att temperament är lika viktigt som typ hos mina marsvin och båda prioriteras rätt högt hos mig.
Jag rekommenderar dig inte att avla på den hannen.
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Ingen aning...

Hehe jo precis. Fast nog är väl sheltie, peruan och släthår myche sötare ;) :love:

Hehe då blir han nog glad! :D
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Men herregud, menar du att han ska använda den själv :o


Näää, rex och teddy ska det va :love: Gnaget är ju släthår men skulle jag föda upp skulle jag nog välja Rex och Teddy, så fina :d

Fast släthår är ju mycke goare att klappa, speciellt när de är nyborstade. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvinsuppfödning?

Stollan skrev:
Avla på en hanilsken hanne skulle jag aldrig göra oavsätt hur trevlig han är mot människor. Risken för att du får fram fler aggressiva marsvin inklusive aggressiva honor blir ju större. Hannar känner inte om det är hans ungar så risken för att han dänger upp dom när dom blir vuxna är minst lika stor som med andra ungar om inte större för det är större procents risk för att du får fram ytterligare en hanaggressiv hanne efter honom.
Jo, det är ju det som är sådumt, men det är nog bäst att låta bli och skaffa som jag sa innan, snälla, korkade lugna små grisar att avla på när jag flyttar hemifrån, :D


Honor dör ibland när dom får ungar. Toxicos, ungar dör i magen, ungar fastnar, eclampsi, odyl kan hända så man måste vara beredd på att man kan förlora honan man använder. Kan man inte ta att hon kan styrka med bör man låta bli.
Det är såklart risker man får ta men jag undrade mer hur ofta det händer, om det är riktigt vanligt skulle jag nog aldirg våga föda upp marsvin :crazy:

Verkar han inte må dåligt (tjuter när han är ensam i tid och otid, biter av sig päls mm) utan verkar pigg och visar glädjeyttringar så behöver du inte för hans skull ändra på saker utan han klarar sig utan marsvinssällskap.
Nää, han går omkring och är överlycklig här hemma, så fort han är ute kutar han omkring och bockar. Enda gången han skriker är när han bockar eller när han är hungrig, vilket är i princip jämt :angel:

Vissa hannar är lämpade som hannar "i det vilda" och då är inte två vuxna hannar att tänka på. Själv är jag medveten om detta när jag väljer hanne till mina honor då jag vill avla fram fler hannar som kan gå med sällskap av andra hannar.
Själv anser jag att temperament är lika viktigt som typ hos mina marsvin och båda prioriteras rätt högt hos mig.
Jag rekommenderar dig inte att avla på den hannen.
Nä, det är nog bäst att låta bli, jag vill ju inte ha en bur full med marsvinsilskna marsvin ;)
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

millansnillan skrev:
Men herregud, menar du att han ska använda den själv :o


Oj, var det inte det du menade? :o Men vem vet, han kan ju vara bög och ilskan är bara förnekelse och ett försök att dölja det ;) :D
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Hur ofta...ja hos vissa ända upp till 25% risk hos andra lite mindre.

Visa din gris glädjeyttringar och liknande mår han utmärkt och inte större behov av en fru. Du behöver inte ha skuldkänslor för detta. Vissa marsvin mår otroligt dåliga att vara ensamma men det är ju en helt annan sak.
 
Sv: Marsvinsuppfödning?

Näää, bög kan han inte va. Eller jag vet inte. Men han saknar nog en kompis. Han försökte sätta på min hand när jag gav honom mat :o


Stackarn att behöva ta till sånna drastiska åtgärder :cry:

Kaske får köpa en dildo ändå :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marsvinsuppfödning?

millansnillan skrev:
Näää, bög kan han inte va. Eller jag vet inte. Men han saknar nog en kompis. Han försökte sätta på min hand när jag gav honom mat :o


Stackarn att behöva ta till sånna drastiska åtgärder :cry:

Kaske får köpa en dildo ändå :idea:


Haha vad roligt :D
Jag tror bestämt att Lurvas var bög. Han skulle ju suga av Zorro... fast han använde fel taktik, tänder i pungkulor och dra är nog inte så charmigt direkt... :angel: :D
Du och Zorro, det är lika synd om er båda två. Zorro blev påsatt som unge av en stooor pojk... Bög han med kanske? :angel:

Äh, alla marsvin är bi, det slår jag vad om! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hittade inte någon tråd om väntade kullar och frågor runt det. Jag har två honor som väntar kull (hoppas jag) i början/mitten av...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
67 285
Senast: Corax
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Övr. Katt Har en kull med tre underbara små pissar hemma. Dom är friska, krya, pigga och äter och växer som dom ska. Jag började "pott-träna" dom...
Svar
12
· Visningar
2 697
Senast: smedsussie
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 573
Senast: JLoveJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp