Marsvinsraser?

Teddy
vernon_orig_se.jpg

Rex
penelope_orig_se.jpg

Det är bara genetisk skillnad mellan tedy och rex. Parar man en teddy och en rex får man släthåriga ungar

En liten fråga är hur ett marsvin kan vara zobel himalaya för det är omöjligt för den att vara båda två.
Antingen är det himalaya och är chch eller så är den en zobel och då är den crch (om det är en äkta zobel vi pratar om). För mig ser det ut som en solklar himalaya :) Färgen...är den lilac himalaya?

En liten coronetflicka (som sitter till vänster på bilden. Till höger sitter hennes syster som är shelti)
Antingen är hon sepia/buff/white eller chocolate/buff/white :)

flickor2.jpg

En stor himalaya shelti flicka troligtvis dold trefärgad

jas11.jpg

Det är hon som bestämmer över alla tjejer i buren :D

En supersöt merinohanne

kosmus2.jpg

Han är lite mörkare än vad som syns. Det är svårt att fota svarta djur och samtidigt se detaljerna på dom :crazy:

Världens charmigaste teddypojke som tycker om att få pussar på nosen :love:

teddy5.jpg

Som standard skulle han inte komma allt för långt med sin smala nos men som keldjur är han bland dom bästa :cool:
Förörvigt förespådde djuraffären där han kom ifrån att han inte alls skulle kunna gå ihop med andra hannar och varnade mig. Jag talade om att det skulle funkar och naturligtvis var grisarna tvungna att hjälpa den hand som föder dom att få rätt :p
Gissa vem som fick rätt :angel:

Self p.e white

Que? Heter det så?

Okej alla. Nu är det lita klarare. Men jag förstår inte, är varje olik färg o hårlag en egen ras? Säger man inte som med hästar, en fuxfärgad hannoveranare, typ? Vad är Himalaya t ex? Färg eller hårlag eller ras? :confused: :crazy:

Precis. Am. crested har vitt i cresten och eng. crested har samma färg i cresten som på övriga kroppen. Det är skillnaden

Alla marsvin är samma ras så dom olika "raserna" är egentligen bara olika hårlag och på dom släthåriga också färger.
Hos dom korthåriga (self och nonself) så är det färger och "teckningar" som är egna raser.
Hos dom övriga är det hårlaget som är det avgörande för raser än så länge här i Sverige.

Säger det samma men Lena Tysk sa att det var en zobel himmis och henne måste man ju nästan tro på...
Hans pappa är zobel och hans mamma var self lemmon...

Det är omöjligt för en riktig zobel är en crcd och en himi är en chch.
Sedan har du falska zoblar som är tex cdch som man i tex Danmark (även Tyskland har jag för mig) kallar för sepia och är ingen äkta zobel (långhår brukar vara denna sort av zobel) då dom blir mörkt bruna i pälsen.
Din ser ut som en lilac himalaya och är ingen zobel för då skall resten av färgen på kroppen ha en blekning av den färgen han har på öron, nos mm dvs ljusare lilac. Varken cdch eller crch har "ork" nog att bleka ner till vitt på dom ställen som chch bleker på. Sedan får det vara Jens själv som säger att det är en zobel himalaya för det är en genetisk omöjlighet.
Zobel är din INTE. Self lemon är en cdcheepp och zobel har en ch (och antingen cd eller cr) och voila så kan du få du en himalaya.
Tydligen så var zobeln pe bärare och då får du en lilac himalaya. Glöm nu zobel himalaya och säg lilac himalaya för en himalaya är han tydligt och klart men ingen zobel för då skulle han inte vara såpass mycket vit i färgen för ett ch orkar inte bleka så mycket.

Det där är en vanesak precis som med råttsvansar :p
Min vita rödögda sak har inte så glänsande röda ögon utan blixen får dom att lysa upp mer :)
Själv tycker jag om röda ögon och råttsvansar för jag har både och här hemma :)

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
552
· Visningar
12 888
Senast: Scandi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 969
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat