Marsvinsfrågor

Ferrari

Trådstartare
Min kompis ska köpa marsvin, därför ställer jag dessa frågor i hennes ställe... :rofl:

• Kan man ge marsvin kaninpellets? Vad äter marsvin för övrigt? Morötter, äpplen, sallad? Berätta gärna vad ni ger era marsvin så är det lättare att se.
  • Kan ett marsvin vara ensam ifall man ger den mycket sällskap själv? Alltså kompletterar ett andra marsvin...
  • Hur mycket mat ger ni erat marsvin?
  • Kan man gå ut med sitt marsvin i koppel?
  • Hur ska man gå tillväga när man ska vänja marsvinet att vara med deras hund? Dock ska inte de vara lösa tillsammans med det är ju bra ifall marsvinet inte dör av skräck..

Detta var det hon kom på just nu. Tacksam för alla svar! :idea:

Sv: Marsvinsfrågor

Kan man ge marsvin kaninpellets? Marsvinspellets och kaninpellets är samma saker, så visst kan du det!

Vad äter marsvin för övrigt? Morötter, äpplen, sallad?
Mina marsvin får en blandning av havre och pellets, emst havre så dom inte äter så mkt pellets. C-vitamin är väldigt viktigt för marsvin eftersom dom inte kan producera detta själva. Annars kan dom drabbas av c-vitaminbrist, vilket kan göra att dom blir förlamade i bakdelen. Hö ska dom ha så mkt dom vill av, det är det viktigaste för marsvinen, tillsammans med grönsakerna.

Kan ett marsvin vara ensam ifall man ger den mycket sällskap själv? Alltså kompletterar ett andra marsvin...
Absolut inte. Marsvin är flockdjur och måste leva tillsammans. Du kan inte ersätta en av samma art. Sen är det även lag på att man måste ha två marsvin.

Hur mycket mat ger ni erat marsvin?
Mina vuxna marsvin får 0,25 dl havre + lite pellets morgon och kväll.
Dräktiga honor och ungar ger jag så mycket som dom vill ha.

Kan man gå ut med sitt marsvin i koppel?
Skulle inte rekommendera det.

Hur ska man gå tillväga när man ska vänja marsvinet att vara med deras hund? Dock ska inte de vara lösa tillsammans med det är ju bra ifall marsvinet inte dör av skräck..
Hur mkt kommer marsvinen få av hunden? Tror inte att det är några problem.

Kan tillägga en sak bara. Det säljs särskilda "marsvinspellets" som då ska innehålla C-vitamin. Men du kan llika gärna köpa kaninpellets, för vem litar på att c-vitaminen finns inne i dessa pellets? Inte jag iaf, utan man ger ju såklart färska grönsaker. T ex vitkål är mkt c-vitaminrikt.

Jag skulle nog tipsa om att läsa någon marsvinsbok eller bra fakta sida som finns på internet, så att man får reda på vad det är för djur man köper.

Kaninpellets går bra. Mina marsvin får i övrigt de flesta sorters grönsaker, även om de nästan inte äter annat än sallad, gurka, paprika och tomat :crazy:
Mina marsvin har ständig tillgång på hö, och får varierar mängd pellets efter individ. Sedan så får de morgongurka (ca en 6cm lång bit) och någon sorts grönsk vid 4-6-tiden, oftast får de flera sorter samtidigt.

Marsvin är flockdjur, de trivs bäst tillsammans och en männsika kan inte komplettera det behovet. Jag skulle inte tipsa om att ha marsvinet ensamt, även om jag själv har haft det (för att mina föräldrar bara köpte mig en) och har en som bor i egen bur över natten (för att de äldre tanterna ger sig på henne för mkt).

Marsvin är inget bra koppeldjur alls, tro mig, jag provade när jag var mindre. Vill du gå ut, ta hellre burlocket och läpp på marken med något tungt över så att marsvinet inte puffar upp det och tar sig ut.
Däremot går det att lära sina små grisar små trixs, jag har haft flera om som kan stå på bakbenen på kommando (när det passar dem förstås och de får något gott som belöning) och mina tussar hoppar även en del, även om de saknar noll teknik å bara gör det när de själva känner för det.

Om hunden ändå skall hållas bort ifrån marsvinet ser jag ingen anledning att jobba på att de skall gå bra tillsammans. Marsvinet lär itne dö av skräck om man har en tyst fin hund som bara nosar försiktigt på lagom avstånd.

HumleDumle skrev:
...
Kan ett marsvin vara ensam ifall man ger den mycket sällskap själv? Alltså kompletterar ett andra marsvin...
Absolut inte. Marsvin är flockdjur och måste leva tillsammans. Du kan inte ersätta en av samma art. Sen är det även lag på att man måste ha två marsvin.
...

Håller med dig om att man ska ha två svin men det är ingen lag, utan bara en rekommendation... Hört talas om nån som blivit straffad för att ha ett marsvin ensamt? ;)
Tänkte bara säga det...

Lilldemonen skrev:
Håller med dig om att man ska ha två svin men det är ingen lag, utan bara en rekommendation... Hört talas om nån som blivit straffad för att ha ett marsvin ensamt? ;)
Tänkte bara säga det...

Instämmer till fullo :bump:

Även om man inte blir straffad av ha det så så bör din kompis ha två.

Kaninpellets är ingen bra mat för ett marsvin. Kaninpellets innehåller lite Folsyra samt C vitamin vilket marsvinspellets inte gör. Lämpliga C-vitaminkällor för marsvinet är apelsin, kål, persilja, betblast, spenat, paprika, broccoli, tomat och kiwifrukt. Dessutom får du inte glömma bort att de är BETANDE djur i första hand framför pellöetsätande djur. Därför bör den största delen utgöras av hö/gräs.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Relationer Ett år har gått. Visserligen är det några timmar kvar, för det hände på kvällen, men idag är det ett år sen jag blev lämnad. Jag kommer...
Svar
14
· Visningar
2 442
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur