Marsvinsbur som luktar...MYCKET

Con

Trådstartare
Har stött på ett problem med mina marsvin som är helt nytt trots att jag haft dem i drygt 3 år. Det är så att buren har börjat lukta väldigt illa och det väldigt snabbt. Om jag gör en ordentlig städning på söndag börjar det lukta riktigt illa redan på tisdag. För att hålla den hemska lukten borta behöver jag städa 3 gånger i veckan alltså. Förut höll det sig fräscht med städning 1 gång i veckan.
Vet någon varför det blir så här? De får samma saker att äta som de alltid har fått så jag kan inte förstå vad det beror på...

Sv: Marsvinsbur som luktar...MYCKET

Går det att ge dem en toalettlåda som de kan få uträtta behoven i? Då slipper du städa HELA buren iaf :D

En annan fundering, är det hanar? Revirmarkeringar?

Vet inte varför men det är ju lätt att göra något åt: Städa kisshörnan oftare och ha ev. kalk i botten på buren, tar hand om en del av lukten.

Det luktar även mindre om man har ett ordentligt lager med strö. (vilket märks tydligt hos en av mina kaniner nu. Börjar lukta ganska direkt för hon låter inget ligga kvar i kisshörnan, boar med allt, dräktig som hon är).

Du skriver att de får samma saker att äta men kanske du ska kolla ändå om det kan vara något som ger lukt. Hos mina marsvin luktar det mycket mer om de får persilja tex.

Jag har torv i botten. Det tar bort en hel del lukt.

Tack för tipsen! Ska avvakta några veckor och se om problemet förbättras, men ska lägga lite tjockare spånlager och se om det hjälper. Annars kanske det kan vara så att lukten förändras med åldern? Låter inte helt otänkbart i min hjärna iaf :p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 017
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 985
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar