Marsvinsboende

NagelacksBeroende

Trådstartare
Hur bor era marsvin? :) Gärna bilder!

Försöker att hitta lite inspiration, då jag funderar på att ändra buren till mina små grisar. :)

Sv: Marsvinsboende

Har lite funderingar på att göra om min bur, just nu så bor dom bara i en tråkig 100x50-bur.

En liten tanke jag har är att ta en till burbotten, och göra något sånt här;
marsviiin_97650852.jpg

"Fleecerullen" är ett rör med fleecefodral ungefär, haha. Lätt att ta bort med, så man kan tvätta det.

Tycker bättre om den som är formad som ett L, eftersom att dom får lite större yta att springa "rakt fram" på, och så tror jag att det blir lättare att fånga in dom? Haha. Men det beror nog på hur lätt det blir att få fast kompostnätet... Känns en aning knepigt med L:format då.

Istället för tegelstenar (så att dom kommer över kanten) så har jag tänkt om man kanske skulle kunna göra hål (där tegelstenarna är), och sätta ett rör istället så att dom bara behöver gå "rakt fram"... Hmm.

Nu vill jag bli bombad med idéer :D

Mina grisar bor i en bokhylla som är köpt på IKEA. Botten är klädd med en dammduk som är köpt på någon djuraffär. Av hyllplanen som hör till bokhyllan har jag gjort en ramp så att de kan ta sig in och ut ur buren som de vill. Rampen är klädd med en remsa heltäckningsmatta i mitten.

Har bilder någonstans men hittar dem inte nu. Lägger upp om jag hittar :)

Hoppas du hittar bilder! =)

Eget galler har börjat tillverkas, så det verkar som om min bur blir såhär;
marsvinsbuuur_97764520.jpg

Det borde väl räcka gott till två grisar? :)

Mina grisar bor för tillfället i vanliga gallerburar, men jag har ett isolerat förråd på tomten på ca 10kvm med fönster som jag har fått tillåtelse av sambon att göra om till ett "marsvinshus". :) Så jag planerar för fullt hur jag ska kunna få så stora burar som möjligt, lätt att städa och så får det gärna se prydligt ut.

Beteshagar ska det bli också så småningom.

Numera bor mina i en drygt 2 kvadratmeter stor bur i ett eget rum i källaren.

Innan dess har jag haft en bur byggd på pallar med skiva över och kompostgaller som stängde av och även en trevåningsbur när jag ville ge mer utrymme men hade lite plats.
Har även satt ihop 2 st 1 meters burar på längden så dom hoppade över kanten, också populärt. :)

Jag vet inte hur många gånger jag läst din rubrik..och varje gång fått det till:
MARSVINSBEROENDE :D

Lägg till lite aktivering =) Höbollar eller andra leksaker att hänga upp godbitar med så de får kämpa lite, är ett exempel. Bollar ett annat om marsvin kan tänkas uppskatta det?

Nu är inte jag så hemma på marsvin, men kan de inte hoppa över kanten själva? Om ja, så ger ju det extra sysselsättning. Om nej, så har du bra idéer. Tegelstenar (utan hål i, givetvis) har också fördelen att klorna slipas mer.

Vad det gäller höbollar så är jag rädd att dom ska fastna i dom?
Bollar gillar dom inte alls. :D

Har faktiskt inte hittat något som dom gillar att pyssla med, förutom att ligga och mysa, eller käka. :D

Dom "kan" komma över kanten (men där är det inget snack om att hoppa, det är "kravla sig över som en osmidig säl" :D) själva (eller ja, iaf den ena) men hon tycker att det är väldigt jobbigt, haha. Den andra tanten på 4 år tror jag inte ens skulle försöka... :)
Jo precis, tänkte att tegelstenarna kunde vara bra sätt att slipa klorna på med. :)

Nu vet inte jag om det beror på att mina är unga ännu men de blir helt kollriga av en stor hög med halm. Jag tror hela marsvinsburen flyttade på sig när de kutade, skuttade och gjorde saltomortaler i högen igår.

Likaså är det spännande när jag byter lådor då, då ska det klättras och vältas. Så jag tror omväxling är ett bra tips på aktivering. :)

Även fast mina (iallafall ena ;)) är tanter, så älskar dom stora höhögar, och halmhögar. Så det är nog inte bara unga. :)
Ser himla kul ut när dom kutar runt och gör gångar i det, haha.

Det finns andra leksaker som man kan hänga upp i taket med godsaker i också, för den delen =)

Kommer inte ha något tak på min bur, men man kan kanske hänga något på sidan :).

Har precis tillverkat ett nytt litet marsvinshus med, som inte är så högt, så att dom kan sitta ovanpå. :)

Jag har! Ikväll for vi och hämtade två stycken marsvins-killar. De är ca 3 och 4månader gamla. Jätte söta :bump::)

Jag har ingen bild på buren än. Och jag är inte klar med utehagen. Deras bur består av en liggande garderob, som då är omgjord till en bur. Den har jag tänkt måla vit, nu ser den ganska tråkig ut :)

Liknande trådar

Däggdjur Börjar bli dags att flytta in kaninerna för vintern och jag behöver lite idéer och inspiration till deras inomhusmiljö. Det är tre...
Svar
4
· Visningar
557
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 279
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag behöver hitta ett nytt klösträd, och behöver lite inspiration. Min herre är en bekväm, markbunden slöfock på 7,6 kg. Under sina 15...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama