marsvinsbebis

R

restless

Igår blev vår familj utökad med en liten marsvinsflicka:love: Skulle ha 2, men blev bara en tös i kullen, så får leta vidare.
Jag köpte henne från en djuraffär, (uppfödaren lämna henne 1/2timme innan ja kom)

Hon är 5 v gammal, verkar ganska van vid att pysslas med, är inte helt rädd när jag har henne uppe, utan mer lite nyfiken.

Men nu till min undran:

Visst kan dom dricka själv vid den åldern?

När hon är i buren ligger hon bara under höet.
Hon har vatten i flaska+att jag även satte in vatten i en liten,liten skål, för säkerhetsskull..
Men så vitt jag vet har hon inte druckit än..(kan ju iof gjort d när inte jag märkt d) men e orolig..
Har dom lärt sig dricka själv vid den åldern? Flaska el skål??

Klart att hon är nervös o rädd, i en helt ny miljö, men hon måste ju äta o dricka.
Hur märker jag om hon e uttorkad?

Jag har haft marsvin förr o även en kull ungar, men d va så längesen så jag minns inte hur det var då...

Sv: marsvinsbebis

Om hon inte hade kunnat dricka själv hade hon väl knappat lämnat till föräljning :crazy:

Marsvin lär sig äta riktig mat 2-3 dagar efter födseln. De första dygnen i ett nytt hem (speciellt om de är ensama) är skrämmande för en marsvinsunge och det är vanligt att de inte äter eller dricker speciellt bra när de är så rädda och osäkra. Om du är orolig att hon inte får i sig tillräcklig får du väl mata henne med gurka och vattenmelon eller något. Sen kommer hon nog inte göra något om du står och bevakar henne..

Mät vattnet på flaskan och se om det sjunker. Troligen är hon där och tuttar när det är mörkt och lugnt omkring buren. Ge lite färskt grönt så får hon i sig vätska också.

Nu kanske ja skrev lite knäppt:crazy:
Så klart ja inte står över henne o vakar! haha:p

Jag bara mest har funderat över d..
Ne.. sant.. rätt pantat av mig o inte tänka på det..:angel: klart hon inte lämnats iväg till försäljning om hon inte klara sig själv!

Nåja.. nu har jag väl fyllt min dagliga kvot av o verka pantad:angel::rofl:

:) kommer! Hon får bara bo in sig lite innan hon börjar modellera;)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 290
Senast: Maddix24
·
Hundhälsa Kanske lite ett sidospår på "En pissig tråd" men tänkte att det kanske är fler som har samma dilemma så jag skapar en egen tråd. Vi har...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 108
Senast: Singoalla
·
Hundhälsa På senaste tiden har jag märkt mer och mer att min hund inte vill dricka vatten. Började då hälla vatten över maten för att få i henne...
Svar
11
· Visningar
29 360
Senast: Aliil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama