Hur få honom lugn i stugan?

Och jag tänker komma dragandes med gammalt lederskapssnack. Det ska inte vara hundens uppgift att hålla koll på omgivningarna. När människan är med ska hunden kunna släppa det ansvaret. Även om det sägs vara en larmande hund. Om du tar på dig ansvaret, säger till hunden "Tack, det här fixar jag", då ska den lita på det och kunna släppa det.

Och jag tänker komma dragandes med gammalt lederskapssnack. Det ska inte vara hundens uppgift att hålla koll på omgivningarna. När människan är med ska hunden kunna släppa det ansvaret. Även om det sägs vara en larmande hund. Om du tar på dig ansvaret, säger till hunden "Tack, det här fixar jag", då ska den lita på det och kunna släppa det.

Ja, så då är vi tillbaka till varför jag startade den här tråden från början och jag hoppas vi kan fortsätta på det spåret nu :D Tips på hur jag ska jobba med honom! Jag har fått många bra och samlar gärna in fler för er som orkar!

Om du tar på dig ansvaret, säger till hunden "Tack, det här fixar jag", då ska den lita på det och kunna släppa det.

Ja det ska den. Men om den fått ha den uppgiften innan och inte ännu litar på att man klarar att ta över, då kan man få jobba på det. Saker händer inte direkt bara för att man bestämmer sig för det.

Ja det ska den. Men om den fått ha den uppgiften innan och inte ännu litar på att man att ta över, då kan man få jobba på det. Saker händer inte direkt bara för att man bestämmer sig för det.

Nej precis, och särskilt inte för en hund som har lite starkare anlag för det.

Ja, så då är vi tillbaka till varför jag startade den här tråden från början och jag hoppas vi kan fortsätta på det spåret nu :D Tips på hur jag ska jobba med honom! Jag har fått många bra och samlar gärna in fler för er som orkar!
Precis som @Monstermom säger så har han ju fått uppgiften att vakta, oavsett om det är medveten eller inte från er sida så att säga. Det skulle inte förvåna mig om ni kommer behöva korrigera honom för att få slut på skällandet, men jag är tämligen övertygad om att tystnaden ska belönas. Dvs utebliven vakt ska belönas, precis som du skriver i början. Uppmärksamhet mot något utan att ge ljud skulle jag belöna.

Har du lärt honom kommando "skall" och följaktligen "tyst"? Annars hade jag gjort det! För att ha ett kommando för rätt beteende så att säga.

@Singoalla

En sak man brukar glömma är hur man beter sig själv.

Tänk på vad du gör när han skäller. Hundar är extremt duktiga på att läsa vårt kroppsspråk.

Precis som @Monstermom säger så har han ju fått uppgiften att vakta, oavsett om det är medveten eller inte från er sida så att säga. Det skulle inte förvåna mig om ni kommer behöva korrigera honom för att få slut på skällandet, men jag är tämligen övertygad om att tystnaden ska belönas. Dvs utebliven vakt ska belönas, precis som du skriver i början. Uppmärksamhet mot något utan att ge ljud skulle jag belöna.

Har du lärt honom kommando "skall" och följaktligen "tyst"? Annars hade jag gjort det! För att ha ett kommando för rätt beteende så att säga.

Tack! När vi köpte Bruce så läste vi på mycket om just detta, att lära "skall" och "tyst". Kanske ska ta mig tid att börja med det nu. Skulle vara super att ha rätt kommandon :)

OT just nu håller vi på att träna "tass" men fick ett bakslag när jag råkade ta tag i hans tass när han lyfte upp den och han ryckte undan den lika snabbt igen. Så nu viftar han lite med tassen i luften men vill inte lägga den i min hand :banghead: Dum matte.

@Singoalla

En sak man brukar glömma är hur man beter sig själv.

Tänk på vad du gör när han skäller. Hundar är extremt duktiga på att läsa vårt kroppsspråk.

När vi gick hem honom för ett år sedan så fick jag lära mig att inte "bekräfta hans oro" om han gnydde eller gnällde så skulle jag ignorera och inte dalta och prata med bebisröst. Så jag tror jag fortfarande gör likadant när han skäller. Jag slappnar av och ignorerar ljudet, och säger "Tack jag hör dig, det räcker" och om han fortsätter ändå så gör jag "Sssccchhhhh" ljudet lite lugnt och då brukar han lugna sig lite. Men det kanske är helt fel att slappna av och ignorera? :o

När vi gick hem honom för ett år sedan så fick jag lära mig att inte "bekräfta hans oro" om han gnydde eller gnällde så skulle jag ignorera och inte dalta och prata med bebisröst. Så jag tror jag fortfarande gör likadant när han skäller. Jag slappnar av och ignorerar ljudet, och säger "Tack jag hör dig, det räcker" och om han fortsätter ändå så gör jag "Sssccchhhhh" ljudet lite lugnt och då brukar han lugna sig lite. Men det kanske är helt fel att slappna av och ignorera? :o
Inte i grund och botten men det kanske inte är tillräckligt.

Är han lätt att träna med annars. Dvs skulle han sälja sin själ för godis? :D

Om den inte ger det resultat du strävar efter är ingen metod rätt, hur övertygande den än låter. ;)

(Och tvärtom.)

Helt rätt :D Jag har märkt att "Sssscccchhhyy" ljudet ger lite effekt. Så jag kanske ska fortsätta lirka där. Kanske öva in det som ett "tyst-kommando" på korrekt sätt i stället för att bara säga det.

Men sen handlar det ju såklart om att han ska vara trygg i att jag sköter säkerheten i hemmet också. Inte bara är tyst på kommando men fortfarande orolig.

Tack! När vi köpte Bruce så läste vi på mycket om just detta, att lära "skall" och "tyst". Kanske ska ta mig tid att börja med det nu. Skulle vara super att ha rätt kommandon :)

OT just nu håller vi på att träna "tass" men fick ett bakslag när jag råkade ta tag i hans tass när han lyfte upp den och han ryckte undan den lika snabbt igen. Så nu viftar han lite med tassen i luften men vill inte lägga den i min hand :banghead: Dum matte.
Jag tror att din hund är en väldigt känslig individ. :)

Inte i grund och botten men det kanske inte är tillräckligt.

Är han lätt att träna med annars. Dvs skulle han sälja sin själ för godis? :D

Ja! Som tur är :p Är lyckligt lottad som har en vovve som är så himla högt motiverad när det vankas godsaker.

Det som gett överlägset bäst effekt på min, som gärna tar på sig hela ansvaret att vakta. Går hon för att undersöka ljudet (vilket hon gör nästan 95% av gångerna), brukar jag lugnt gå och hämta henne därifrån och platsa henne där hon låg innan och säga "Tack, det räcker".
Vi har utöver vakt även en enorm nyfikenhet att tampas med. Plus att hon är intensiv och reaktiv = snabb som blixten...
Hinner jag med och får henne att ligga kvar, så beordrar jag "ligg kvar" och säger "Tack, det räcker".
Hon behöver oerhört fasta ramar och nåt klickertänk funkar inte på henne. Hon behöver veta vad som är rätt och vad som är fel.

Jag bedömer henne heller inte som stressad, men beteendet finns ändå där. Och det förvärras i de perioder hon inte får tillräcklig aktivering. Men hon är fortfarande en väldigt enkel hund att ha med sig överallt. Hon är rätt "hård", alltså hon bygger inte på sig rädslor utan det rinner av, som vatten på en gås ;)

Jag känner att jag vill förtydliga ett par saker efter mina inlägg, jag kallade inte B ett kräk (det var till alla småhundar som inte kan bete sig) och jag tror inte det är något större fel på B, utan det är förar relaterat.

Jag bedömer henne heller inte som stressad, men beteendet finns ändå där. Och det förvärras i de perioder hon inte får tillräcklig aktivering. Men hon är fortfarande en väldigt enkel hund att ha med sig överallt. Hon är rätt "hård", alltså hon bygger inte på sig rädslor utan det rinner av, som vatten på en gås ;)

Det där känner jag igen med Bruce. När vi gick på valpkursen så använde vi givetvis väldigt "mjuka metoder" och positiv förstärkning enbart. Jag upplevde att många andra på kursen hade lite enklare än vad vi hade det. Men eftersom det är vår första hund så ville vi göra exakt så som vi har fått lära oss av en instruktör, och fortsatte därför med enbart positiv förstärkning väldigt länge. Det är egentligen först nu som jag har börjat inse att Bruce faktiskt är en mycket tuffare hund som inte alls tar särskilt hårt på när man säger ifrån. Som jag skrev i "En pissig tråd" här om dagen så röt jag till och tog tag i Bruce nackskinnet när han kissade inne sist, och stängde sedan in honom på toaletten någon minut eller två. När jag släppte ut honom var han varken låg eller rädd, utan snarare såg han lite ställd och fundersam ut. För mig blev det lite ett kvitto på att jag faktiskt kan ha fastare hand med honom än vad jag tidigare trott, och att han i längden kanske kommer bli en ännu tryggare hund ju tydligare jag själv är.

Jag känner att jag vill förtydliga ett par saker efter mina inlägg, jag kallade inte B ett kräk (det var till alla småhundar som inte kan bete sig) och jag tror inte det är något större fel på B, utan det är förar relaterat.

Ja, det förstod jag :p Jag bara tyckte att diskussionen började spåra ur lite på fel väg, då vi enbart pratat om pinscherns anlag för att larma som en förståelse av orsaken och inte en ursäkt för småhundar att gapa runt. Jag tror också Bruce brister är relaterade till föraren, därav min höga aktivitet i det här forumet :angel: :D

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 511
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 610
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar