Marsvinsavel

O

Osis

Jag har fött upp en kull med marsvin för ca 1 år sedan. skulle vilja veta om det går att få en ras om man korsar olika raser med varandra.

tex. en self eller non self, går de efter färgen när man bestämmer ras på de eller är det något annat?

Förstår ni mina frågor eller ska jag förklara på ett annat sätt??

Sv: Marsvinsavel

Oj, det är en vetenskap som inte låter sig förklaras i ett enda inlägg ;)
Vissa går att "korsa" och få rasren avkomma, vissa inte. Vissa får iofs rasrena avkommor men med ett utseende som inte "duger" för utställning.
Drar tre exempel:
Self black med black roan (nonself). Mycket bra kombination som kan ge båda raserna och med chans på rastypiska djur.
Self black med de golden som förvisso ger golden agouti men absolut inte av utställningskvalitet.
Abessinier med vad som helst annat än abessinier som ger korsningar.
Har du någon konkret fråga om två specifika raser så kanske jag kan hjälpa dig bättre, att svara allmänt går inte. Dessutom beror det på vad djuren har bakåt i stamtavlan, alltså inte enbart på vilken variant djuret självt är.

De marsvin jag har är:

Mamman Färg: white buffaguoti
Mor: renrasig teddy färg: white- black (bara svart runt ögonen, kommer inte ihåg vad det kalls)
Far: korsning men teddy/rex och okänt Färg: kommer inte ihåg rikigt men jag tror att han var flerfärgad

Fadern Färg: black - White
vet ej vad han hade för raser i sig för han var en korsing, hade nästan lika många virvlar/rosetter som en abbinessierr.

Ungarna
1 virvlig färg: Golden agouti white
1 helt utan virvlig Färg: White goldenagouti (bara som en bläs i ansiktet)

Undrar nu om man skulle kunna kalla ungen utan virvlar och mamman för self, men så kanske man inte kan kalla de? Eller äsger man bara att de är korsningar? :confused:

Som du kanske märker så är jag helt tappad bakom en spårvagn när det gäller raser och sånt.. :o

Det är korsningar båda två.
En tvåfärgad gris i släthår (korthårig rak päls) skall vara rutigt om det skall vara en godkänd nonself ras. Virvlar skall den ha 6-8 om den skall vara en godkänd ras och då blir det bara blandras kvar.
Hade den släthåriga varit teddy hade den däremot varit renrasig. Renrasig är inte samma som rastypig :cool:

Jo precis, dina marsvin är korsade! Så du får välja då, antingen ta korsade ungar eller köpa rasrena djur ;)

Ok.
men kan det bli så att om jag tar fler ungar efter min hona som är 50% teddy med en hane som är av rasen teddy, finns det någon chans att det blir teddy ungar då?

Är marsvins mamman strävhårig eller slät?
Det skulle nog kunna bli teddy ungar i en sådan korsning.
Men jag skulle avråda från att para med en teddy som kan tänkas ha rexblod i sig för då kommer man inte veta vilken ras ungarna blir...

Jo precis, ska du para din hona så välj en helt ren teddy, så du vet att ungarna blir teddy :)
Hanen däremot bör du inte använda utanför "virvelaveln", det är enormt frustrerande med "gamla virvelanlag" då man föder upp andra raser än just virvlar... de kan ligga dolda i generationer och sedan komma fram :mad:

Hur är de när de är strävhåriga?
jag tror att marsvins mamman är släthårig, hon har ju inte uppåtstående päls som teddyn...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka