marsvinen dricker dåligt

lizan

Trådstartare
Moderator
hej på er!

nu har vi kommit till nästa problem i mitt fortfarande relativt nya liv som marsvinsägare!

hela sommaren har mina två pojkar bott utomhus, dom verkar trivas som fisken i vattnet och verkar faktiskt må bättre där än dom gjorde inne!

men dom dricker MYCKET mindre än dom gjorde förut! Igår runt 19tiden bytte jag vattnet och fyllde hela flaskan, idag runt 12 var det bara någon enstaka ml mindre vatten i den. och det är VARMT nu! visserligen står dom i skugga och det har aldrig blivit varmare än 25 i deras hörn, men ändå!

dom verkar ju må bra, dom kissar o bajsar som dom ska, hoppar o skuttar, piper o leker, äter med mycket god aptit osv. så jag antar att det inte är någon fara... men ville ändå fråga här om det, ifall jag borde vidta någon åtgärd och i så fall vad?

Sv: marsvinen dricker dåligt

Det kan inte vara så att vattenflaska "inte funkar"? Att det kommit in en luftbubbla eller nåt i pipen. Bara att skruva av, skaka lite och sätta tillbaka i så fall.
Annars vet jag inte vad det kan vara för fel. Äter de mycket gräs och liknande får de i sig vatten där med och det kan ju bidra till minskad törst.

den fungerar, testar den varje gång jag är ute eftersom jag blir orolig när dom inte dricker! :p

gräs får dom inte så mycket av, men grönsaker är det ju varje dag tillsammans med höt. men inte mer grönsaker än dom fick förut när dom var innedjur och drack mer.

Läste just om marsvinen matvanor, och fick fram att marsvin som äter färsk mat som t ex frukt, grönsaker och gräs, inte behöver dricka något vatten alls. Är dom ute dygnet runt får dom i sig vätska via daggen. Det är ju väldigt mycket fukt i luften utomhus, till skillnad från vinterburen inomhus.
Mina dricker inte på flera dagar emellanåt även om det är varmt, men jag ger dom ändå friskt vatten varje dag.
Så jag tror inte att du behöver oroa dig för dina små.

Nä alltså egentligen har jag ju inte trott att jag behöver oroa mig, eftersom dom verkar må så ruskigt bra på alla sätt o vis. men samtidigt kan man ju inte låta bli att vara lite hönsmamma! :angel:

men intressant att dom faktiskt inte skulle behöva dricka.. för uppenbarligen så gör dom ju inte det. :p

när pappa är hemma får dom mer gräs och gurka också, det är ju deras favoriter så han vill gärna fjäska med dom. o det innehåller ju väldigt mycket vatten.

Gud vad bra, jag undrade också det här. Min lillasyster har fått "egna" marsvin (självklart är det mina föräldrar som har ansvaret...) och de har också druckit väldigt dåligt. Har också kollar flaskan flera gånger... Men de får jättemycket färsk frukt och grönsaker varje dag, så då beror det väl på det.

//Phillippa, som trots att hon inte har med marsvinen att göra nog är den som fjäskar mest med dem...

//Phillippa, som trots att hon inte har med marsvinen att göra nog är den som fjäskar mest med dem...

Visst är det mysigt att få fjäska:love:
Jag har just nu 13 marsvin här, fast bara 4 av dom är mina. Dom andra är bara här på "sommarbete". Jag får erkänna att jag är väldigt fjäskig och daltig med dom.
Det blir nog svårt när dom ska åka hem....:cry:

Ja, och jag skall flytta om tre veckor! Jag funderade starkt på att fråga om jag fick ta med mig det ena och köpa ett nytt till syrran... :love: Fast jag kom på att det var en dålig idé... Men det är så himla mysigt att stå och ge dem små gurk- och äppelbitar... *kuttra*

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 108
Senast: Korven
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 277
Däggdjur Hej alla marsvins människor. Hämtade hem mina och sambons första egna marsvinspojkar igår:love: Ca: 1,5 år gamla, köpt från...
Svar
5
· Visningar
3 841
Senast: tess91a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?