Marsvin ute

Fossing

Trådstartare
Ska flytta hem till kära mor igen, med mina grisar. Mamma är dock allergisk, och jag har ordnat en kanin-utebur (en sådan på ben) till dem nu under sommaren. Hur varmt måste det vara för att de ska må bra? Och hur kan man göra i vinter, kan de vara ute då också? Kan man isolera eller på annat sätt ge dem extra värme? jag vill helst inte göra mig av med de små liven ju! :love:

Sv: Marsvin ute

Jag sitter med 2 grisar själv :love: och vad jag har hört så ska man inte ha de ut när det blir under 10 grader varmt, men tror det finns andra här som vet bättre.

Haar du? Jag trodde du hade dvärghamstrar! :) Eller växte dom? ;)
Jag kom ut till stallet idag och där hade nån ställt sin gamla kaninbur, fick köpa den för 100 kr! :banana: Jag blev sjukt glad! :)
Hm, är din mormor hemma snart elleeer? :D

Eftersom du har buren på ben så kommer den ju upp från marken, om du också isolerar den och boar med massa halm så skulle de kunna vara ute när det blir under 10 grader. Ändå är det inget jag direkt skulle rekommendera. De har oerhört lätt för att bli förkylda, och det kan vara svårt att få bort förkylningen. Alltså ska du inte ha dem ute när det är flera minusgrader hursomhelst! ;)

Lättast är att tänka på hur de har det i sin naturliga miljö och försöka eftersträva det :idea:

Ni kan kanske ställa in buren i ett garage eller något utehus?

Du ska absolut inte ha dem ute när det under 10 grader, även om du isolerar. Det är känsliga små liv.... Men så länge de har skydd för drag och väta går det utmärkt att ha dem ute tills temperaturen sjunker till 10.

Jodå, dvärghamster har jag också :D Men bara en, det blev slagsmål och storebror hamster dog :(

Har 2 relativt nyinflyttade marsvinshonor och jag fick kusinens gamla 50*100 bur. :banana: Vi får ha marsvinsmeeting i stallet :D

Och jodå, nog är mormor hemma igen ;)

Jag snacka med PG idag ;)

Marsvinshoppning kanske? :D Eller så kan vi bygga en lekhage till dom i gröngräset :p Fy vad vi är nördiga.§

Iaf, tillbaka till tråden: Tack för svar! Då får vi se hur länge det går, men tills dess ska jag nog ha kommit på en lösning.

Haha ja precis, nördnivå hög :D

Och vill du inte göra dej av med de små djuren finns det alltid plats hos mig om de fortfarande behöver tak över huvudet i höst.

Marsvin ska inte vara ute under 10+, tänk även på temperaturen nattetid. En del av buren bör vara isolerad även sommartid, det ska finnas tak och vindskydd, marsvin är mkt känsliga för drag och ska således inte utsättas för det. De kan bo i ett isolerat (dragfritt) stall som är uppvärmt vintertid, om möjligt, annars är väl ett sätt att omplacera de små? För ute kan de generellt inte bo förutom under den varmaste sommren (tänk på vatten och skugga)

Jag skulle inte ha haft dom ute. Mitt marsvin dog av att stå på golvet i mitt rum som är lite dragigare än dom andra rummen. Så det rekomenderar jag inte!

Skulle vilja säga att dom är VÄLDIGT känsliga.

Har fyra marsvin, och dom bor redan nu ute på dagarna, bor 6 mil norr om Örnsköldsvik, och om 2-3 veckor så flyttar dom ut dygnet runt. Dom brukar bo ute ca 2 månader varje sommar nere på marken så att dom kan äta hur mycket gräs dom vill. Dom får vara ute tills det blir ca 10-12 + på nätterna då tar jag in dom på nätterna men dom får komma ut på dagarna. Regnar det länge eller åskar så tar jag naturligtvis in dom annars också:)

Min erfarenhet från marsvin är att de inte är specielt köldtåliga..

Hade en kompis när jag växte upp som hade marsvin och kaniner.. När hösten och kylan kom, stängde hon in dem i en vindtät bod, massa halm, små hus ja hon hade det jätte fint åt dem.. men marsvinen dog... Av köld..

ja vi var bara barn, och ingen av oss begrep att man inte kunde hålla marsvin på samma vis som med kaniner vintertid! Stackars små marsvin...

Dom tål ändå mer än man tror, hade en kompis som hade sina marsvin ute i lagården en vinter och det gick bara bra, dom hade spån i botten av buren och ett hus med hö i. Temperaturen i lagården var mellan -5 till +10 ungefär större delan av vintern. Dom mådde hur bra som helst, och satte världens päls! Jag har aldrig sett marsvin med så tjock päls alltså!

Jag vill bara påpeka att jag själv skulle aldrig kunna ha mina marsvin ute på vintern.

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 565
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?