Marsvin med kvalster/skabb

Mariaauto

Trådstartare
Har ett gammalt marsvin (5år) som under natten tycks fått nåt som kliar till förbannelse!

Han har säkert haft det en längre tid då de är rätt svårt för såna små att överleva en vinter, men de har inte varit några problem med honom mer än att han varit ganska smal sen i somras. försöker därför göda han med mer god mat, vilket gör att de andra marsvinet är.. hrrmm lite rund om magen..

Men nu har han kliat bort massa päls där han kommit åt, han är svullen under en tassen samt i bakändan, han känns dessutom het.

Jag har badat honom för att försöka mildra klådan. samt rensat öronen som var väldigt smutsiga.

Då min katt hade skabb i våras så känner jag igen symptomen även om de för min katt inte alls var så illa.

Har inget hemma att behandla med, frontline är inte bra för gnagare samt sjuka djur läste jag på förpackningen...? Hjälper dessutom inte för skabb?

Så har ni tips på vad jag kan göra för att underlätta för lilla smirre tills måndag då jag ringer veterinär? Eller är de mest "humana" att avliva honom?

Med tanke på att han igår var till synes helt normal o har tills idag blivit typ flint o har lokala svullnader så vill jag inte ens veta hur han är imorgon om de har samma utveckling...

De jag har hemma är tex barnängens olja, sån dära 3ess salva till hästar, diverse till hästar, frontline, vanligt kattschampo. Är de nåt av de som kan hjälpa mot klådan tills vet kan hjälpa honom? Finns de nåt annat jag kan göra för honom?

Snälla hjälp mig o smirre!

Sv: Marsvin med kvalster/skabb

kan tillägga att de efter en massiv kli och nysattack kommer vitt ur ögonen!

Skabb försvinner/lindras inte genom bad, skabben gräver ju gångar under huden. Frontline funkar om det är pälsätare, static lice etc på smådjur "ovanjord" men om det är skabb så ska de ha ivomec eller ... något som jag glömt av namnet på (bad för behandling av rävskabb på hund). Det enda är väl att ta den till veterinär så får den titta på grisen.

läste på packetet på frontline att de inte skall ges till sjuka djur samt till kaniner då de finns flera fall där kaniner har dött, o marsvin är generellt känsligare än kaniner så vågar inte mig på den :S om inte en veterinär rekommenderar det.

Ivomec avmaskningsmedlet?

om det är skabb så ska de ha ivomec eller ... något som jag glömt av namnet på (bad för behandling av rävskabb på hund)

Kanske inte denna du tänkte på eftersom det bara var droppar i nacken och inte några bad inblandade, men Stronghold användes på mina grisar när dom lyckades dra på sig skabb tidigt i höstas.

TS: Håller tummar och tår för att den gamle grisen klarar sig och blir av med klådan.

Sebacil heter det man badar dom i. Annars är det ivomec injektion som gäller, avmaskningsmedlet är jättesvårt att dosera till marsvin eftersom de måste ha en YTTERST liten dos..

Kanske inte denna du tänkte på eftersom det bara var droppar i nacken och inte några bad inblandade, men Stronghold användes på mina grisar när dom lyckades dra på sig skabb tidigt i höstas.

TS: Håller tummar och tår för att den gamle grisen klarar sig och blir av med klådan.

YTTERST liten dos..

Hah, YTTERST var ordet :p Mina fick 0.25ml(!) i tre omgångar var av Stronghold. Sanslöst lite och sanslöst dyrt. Tror jag fick slänga fram närmare 300 kr på apoteket för allt som allt 1,5 ml av eländet. Men bra var det...

Senast ändrad av en moderator:

läste på packetet på frontline att de inte skall ges till sjuka djur samt till kaniner då de finns flera fall där kaniner har dött, o marsvin är generellt känsligare än kaniner så vågar inte mig på den :S om inte en veterinär rekommenderar det.

Ivomec avmaskningsmedlet?

Nej, ivomec som i flytande genomskinlig vätska. Injiceras under huden i nacken. Har för mig att det kan ges oralt också och/eller utanpå. Men som sagt, veterinären bör veta hur du ska göra och vilken behandling som är bäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka