Marsvin med Kolik!

R

rattalskare

Jag har två marsvinsdamer som ofta är väldigt utsatta för kolik. Det visar sig genom att de slutar äta ligger på ett anorlunda sätt och rör sig inte. Sedan när man lyfter upp dem och "ruskar" så kluckar det i magen som om det vore en pet-flaska med vatten i (urk :crazy:)

Ringt vetten första gången men kom aldrig dit då de rört på sig (med tvång) och det hela gått över.

Pratat med dem på zoo och de rekomenderade inte så mycket gurka utan mera paprika och morötter istället. Men sade jag att paprika kan ju ge dem munsvamp men det var enligt dem en myt?

Några tips på vad man kan göra för att förebygga?

Sv: Marsvin med Kolik!

Dålig zoo affär för paprika för ofta kan ge munsvamp och det kan leda till döden om det går in i munhålan och har gjort det hos marsvin tidigare.
Däremot verkar det vara en viss ärftlighet och drabbar inte alla marsvin men jag själv skulle inte medvetet utsätta ett marsvin bara för att testa då munsvamp kan vara jobbigt att få bort och som sagt om den även hamnar inne i munnen så kan marsvinet sluta att äta och dö.
Zoo affärer säger ofta tex att marsvin skall ha saltsten vilket kan leda till urinsten. Dom säger ofta att hannar inte kan bo ihop. Dom talade om för mig när jag köpte en Teddyhanne till en av mina andra hannar här hemma att dom skulle börja slåss när teddyn blev större och jag sa att dom hade fel. Idag är teddyn 2 år gammal och bor ihop med två hannar varav en varit i avel.
Lyssna på dom som verkligen lever med marsvin, som föder upp och har stort intresse så dom tar reda på mer än det man kan läsa i vanliga böcker.
Vitkål och morätter är vad dom bör ha gärna varje dag.
Mina har det som standard (½ blad vitkål och ½ morot per dag och marsvin) och jag har aldrig haft problem med dom förutom när det gäller parasiter som inte har med vitaminer alls att göra.
Gurka är bara godis och ger stort sätt inget nödvändigt alls för dom. Är däremot bra vid längre resor då det är svårt att ha vattenflaska i reseburar.

På vilket sätt ligger annorlunda?
Kluckande visar ju bara på att det är mycket vätska i magen och det innebär inte per automatik kolik.
Vad säger att det är kolik?
Skriker dom när du rör vid deras mage?
Mina marsvin ligger stilla på mage länga stunder vissa tider på dagen och då äter dom inte utan vilar. Ibalnd måste jag kolla till vissa för dom rör inte på sig förrens jag petar på dom och ser ut att vara döda. Dom är givetvis inte döda bara så avslappnade och trygga att dom känner att dom inte måste vara på sin vakt hela tiden.

Okej då hade jag alltså rätt om paprika! Men gör det något om de får det ibland bara?

Okej men framkallar inte vitkål gaser?

Har fått höra av en uppfödare att marsvin ligger på ett speciellt sätt och om de ändrar stil så tyder det på att de är sjuka men det kanske bara är påhittat?

De äter 2 matskedar pellets per dag (ihop) får lite gurka och ½ morot per dag + C-vitamin i vattnet.

Mina marsvin ligger på alla möjliga sätt beroende på hur alerta om är när dom vilar och var dom ligger. Med andra ord allt från bara vanligt ihopkurande till helt utslagna där det ser ut som dom har dött.
Vitkål kan i stora mänder framkalla gaser och marsvin brukar ofta fisa illa i början innan dom är invanda men får sällan ont i magen. Även min kanin äter vitkål i samma mängd varje dag.

C-vitamindroppar som säljs här i Svergie brukar vara av rätt dålig kvalite och står sig dåligt i flaskorna. Vete katten vad dom har för c-vitamindroppar i USA men där får dom inte britsproblem med dropparna medans det faktsikt uppstår här i Svergie om man bara har dessa droppar. Bättre att ge vitaminer "färskt" genom grönsaker då.

Paprika och andra syrliga frukter och grönsaker kan du gärna ge (max) 2 gånger i veckan för att förebygga munsvamp.
Pellets skall gärna blandas med lite havre då pelletsen inte riktigt är rätt sammansatt utan är ofta fel balans mellan kalcium och fosfor vilket i sin tur kan leda till urinsten. Alla marsvin får inte urinsten utan det är ärftligt betingat men vem vill riskera att testa då risker kommer med urinsten hos marsvin.

Okej då vet jag det. Har hört att honor brukar ha det svårare att få urinsten

Inte ett dugg svårare att få urinsten på honor bara det att honor inte har lika trångt urinrör vilket underlättar när stenar skall ut.
I USA ger en del tranbärsjouice till sina marsvin i förebyggande syfte för urinsten men orkar själv inte att joxa med något sådant utan har köpt hem havre och struntat i saltsten (marsvin har inte stort behov av salt). Dom gånger marsvin behövt extra c-vitamin så har jag hällt i askobinsyra i vatten vilket är mycket bättre än dropparna i zoo affärer. Annars så får dom i sig sina c-vitaminer genom vitkål och morötter.
Inte klagar marsvinen på att dom får vitkål och morötter utan tvärt om när det är dax skriker dom för kung och fosterland då dom tycker jag är alldeles för långsam i min utfodring :D

Okej men mina marsvin äter saltsten så fort de dricker vatten. Men ska börja vänja dem med vitkål och då kan ju även ninisarna få det och en liiiten bit till guldhamstern!

Köpte C-vitamin som vi männoskor ska dricka (brus) men det sades inte vara bra det heller!

Mina honor är dräktiga och bor ännu ihop med hanen, ena honan känns det på och andra såg vi bli parad, hanen tas bort när bäckenet börjar sära på sig för första honan eller hon blivit smällfet. Är orolog de får allt de behöver? De får kål varje dag minst 1½ blad och morot ca ½ -1 per marsvin samt kanin & marsvinspelletsen EDELS blandat med fibergi låg. Fibergil har jag i för att sänka kalcium och fosfor halten men oxå sänka energin lite. de får just nu nästan ½ dl per marsvin då hanen är ung och växer ännu. Är dettt för mycket kraftfoder? DE får oxå persilja ofta från mammas land, äpple, tomat och broccoli och paprika max 2 ggr i veckan.

Om det är för mycket kraftfoder eller ej beror ju på hur dom är i hull. Dräktiga marsvin som är feta och rör på sig för lite riskerar att få toxicos men marsvin som har för dåligt hull riskerar att få dödfödda ungar istället. Vissa är extremt lättfödda medans andra är svårfödda så exakt rätt mängd är svårt att säga speciellt om man inte vet hur pass bra höet är.
Kalcium skulle jag köpa hem om jag vore du och ev. öka lite i maten redan nu också då det behövs mer av det när dom är dräktiga speciellt när det är satin det handlar om. Är också bra att ha hemma ut i fall att marsvinshonan får eclampsi efter förlossningen.
Skulle ungarna inte kunna dia mamma av någon anledning går det att föda upp dom på vanlig modermjölksersättning för människor. Jag har en sådan här hemma då han va någon anledning aldrig diade sin mamma. Jag började med ersättning vid 2:a dagen då han gick ner för mycket i vikt när hans två systrar gick upp.

Vad är det för kalcium man ska köpa? Satinhonan är i lagom hull men den normalhårade är snarare lite åt det runda hållet men det har blivit mycket bättre! Jag låter dem springa ute varje dag och motionera tillsammans med en mycket snäll kanin nämligen, just för att motionera den rundnätta damen. Sedan älskar de ju det oxå :D

Vanligt kalciumtillskott för människor går bra.
En bra sida om förlossningskomplikationer hos marsvin:

http://hem.passagen.se/sophieshorna/

Det är bra att dom få motionera då risken för toxicos minskar. Jag har aldrig haft toxicos under någon kull (har iofs bara haft 6 stycken) däremot ungar som inte överlevt varav andra gången troligtvis dödfödda samt lite tuggade på :crazy:
Mindre mysigt men sådant som händer men fullkomligt naturligt.

Toxicos vad är det? kan "vanliga" marsvin få det eller bara "havande"?

Jag föder ju upp kaniner och undulater, så jag är van vid det mesta från dödfödda till dvärgdvärgar som är missbildade och dör eller bäst avlivas direkt, men just marsvin har jag o syrran bara haft en kull innan, och det på peruankorsning längst till vänster. Just toxicos verkar så läskigt, typ det jag fick lindrigt när jag var gravid :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka