Marstall freizeit

janna

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av detta foder? Funderar att köpa det till mina shetland, läste att det innehåller mkt lite protein men däremot mer vitaminer/mineraler..
Bra? Dåligt?
Kom gärna med synpunkter!:D

Sv: Marstall freizeit

Hur ser näringsväret ut i ditt grovfoder? En shettis har samma proteinbehov som en stor häst så se till att den får tillräckligt med proteiner o inte för mkt energi, det är överskottet på energin som ger en tjock ponny.

Det enda jag vet om det hö vi bokat upp i år är att det smältbara är på ca 45 g /kilo. Det brukar ligga på sa hon, analysen är på g.
Dom får fri tillgång på lösdrift.

Till små hästar är det mycket lätt att fylla energibehovet med ett normalt hö, men saknas protein där har man inte så mycket att spela på.

Inget foder är ju helt energifritt, så om man behöver proteinkomplettera gäller det att välja ett foder som har så hög smrp/MJ-kvot som möjligt, för att inte få för mycket energi med "på köpet". (För mycket energi = fet häst...)

Alltså är det sällan någon höjdare att välja ett tillskottsfoder med lite protein, ta hellre raka motsatsen om det behövs något extra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka